Lilla jag

Vi ber varje medlem att presentera sig själv, eventuellt sin uppfödning, och sina hundar här, så vi kan lära känna varandra lite bättre.

Lilla jag

Inläggav Lilla jag sön 03 jan 2010, 13:25

Hej på er alla!
Jag är en 19 årig tjej från Botkyrka. Just nu har jag en Labbe/springerhane på (herregud!) snart 6 år. Han är min klippa och bästa vän! Han blev inte den lydnads och agilityhund som jag hoppast men han är bäst precis som han är. Vi aktiverar oss med långa skogspromenader, lite agility och lydnad (dock på hammaplan!) men även lite apportering och en massa onödiga trix och cirkuskonster.

Kan ärligt erkänna att min blandis inte riktigt vad det jag sökte men är man ung och dum så är man!

Den här gången vill jag att det blir rätt! Jag vill ha en hund som man kan träna massor med och ha riktigt kul med. Lydnad, viltspår och agility är det jag vill hålla på med till en början sen får vi se vad hunden passar till. Agility tänker ni, yes agility tänker jag. Det är inte en agilitystjärna jag är ute efter utan jag vill bara köra lite för att det är så kul. Men mitt dilemma är att jag inte kan bestämma mej för vilken ras som passar mej bäst. Dem raser jag velar mellan är Hoffen, Rhodesian Ridgeback och Berger des Pyrenees. Jag vet dem är så olika varandra som det bara går men jag har hittat sidor hos alla raserna som jag gillar skarpt. Så nu behöver jag eran hjälp!

För och nackdelar med rasen, jag vill veta allt!

Natta
Lilla jag

Re: Lilla jag

Inläggav Carin sön 03 jan 2010, 21:07

Den här typen av frågor har varit upp tidigare, så läs gamla trådar också.

Några fördelar som jag ser hos rasen:
-Håller sig pigga och lekfulla upp i hög ålder, t ex min gamla tik (drygt tio) bjuder fortfarande upp den yngsta till lek.
-Roliga att arbeta med, passar till det mesta du kan tänkas vilja träna om du bara anpassar metoderna efter det som passar rasen. Även agility som du nämner om du "bara" vill göra det för att det är roligt och inte siktar riktigt högt, men en liten smidig tik kan du säkert komma bra långt med.
-Signalsäkra, detta är dock både en för- och nackdel.
-Vackra, men ändå sunda och ingen extrem ras.
-Ställer krav på mig, även detta är både en för- och nackdel. Reder du ut en hovawart så har du den bästa vän du kan tänka dig, misslyckas du blir det inte kul.
-Pälsen, ett minimum av vård.

Nackdelar:
-Har fortfarande ett i dag oförtjänt dåligt rykte på en del brukshundklubbar, dock är nog inte fallet så om du hör till Botkyrka eftersom det under många år funnits aktiva hovawarter där sedan minst 80-talet.
-Om du inte klarar av att få en bra relation till din hund kan det bli en otrevlig hund som till och med kan bli farlig, precis som det kan bli med många andra brukshundar.

Några tankar från mig.
Carin

Återgå till Medlemspresentation