Bunya med Peter och Evelina

Vi ber varje medlem att presentera sig själv, eventuellt sin uppfödning, och sina hundar här, så vi kan lära känna varandra lite bättre.

Bunya med Peter och Evelina

Inläggav pelrik lör 10 jan 2009, 00:46

Hej!

Vilket härligt forum detta verkar vara. Hjälpsamma människor som alla har en sak gemensamt, nämligen hoffen.

Vi heter Peter och Evelina och vi har hunden Bunya i familjen. Hon har extremt mycket motor i sig, tror aldrig hon blir riktigt trött. Hon är mycket snäll och kärleksfull och väldigt vaktande, ibland lite väl mycket men det är något vi jobbar på. Tipps är välkomna.

Jag(Peter) kom in i flocken sist men har nu blivit fullt accepterad av alla. :)
Det har blivit mitt ansvar numera att ta hand om träning och aktivering av Bunya samt agera flockledare.

Evelina gick en hundägare-utbildning hos Jeppe Stridh i Skåne innan jag kom in i bilden. Jag tycker att Jeppe är Jätte Duktig! (http://www.jeppe.org) Det är all "ledd" träning vi har gjort med henne. Men det har gett en väldigt god start.

Men givetvis har vi säkert gjort flera "fel" i vår uppfostran. Men det är sådant vi jobbar på att ställa till rätta.

Min syn på relationen människa/hund är nog för tillfället denna;
Jag äger inte hunden, vi är en enhet, en flock. Det ska inte finnas översittare i flocken, bara ledare och den sedvanliga rangordningen. Hunden och människan ska ha ett tajt samarbete och väldigt mycket kärlek till varandra. Det är vi som har tagit in hunden i vår komplicerade värld, och vi bör ta vårt ansvar för att hunden inte blir skadad eller utsätts för plågade händelser. Annars hade jag helst sätt hunden som en fri individ där jag inte behövde ge några kommandon, utan där vi bara samarbetade i full förståelse, som en flock gör.
Användarvisningsbild
pelrik

Re: Bunya med Peter och Evelina

Inläggav gesu lör 10 jan 2009, 19:52

Hej och välkommen till forumet. Tycker din syn på din relation och ditt/ert liv med hunden låter väldigt sympatiskt!

Bästa hälsningar
Susanne med Bilbo, 9 månader och världens bästa hoffe :D
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Återgå till Medlemspresentation