Jag heter Lise-Lott Pettersson och har två hovawart idag;
1. Scanderna´s Svarte uffe-02
2. Swdhof´s Biarritz-07
Uffe är idag THJ med avtal inom flygvapnet ( han kan bli inkallad för tjänstgöring), Svensk utsällnings champing. Vi tränar mest lydnad, spår och har prövat sök. Han har i unga år varit mycket kreaktiv och visat på slutledningsförmåga i stora mått. Trots det är han något svagt tempererad lite typen som tjuran ferdinand.
Bia är ännu ett oskrivet blad, men jag gillar hennes temprament, arbetsglädje och framåtanda. Vi tränar mest lydnad, spår och har prövat sök. Jag har börjat med klicker för att hon skall öka koncentrationen och inte vara så fladdrig i inlärningen. Det går riktigt bra och hon har en snabb uppfattningsförmåga. Vad gäller Bia så händer det mycket kring henne, på kort tid och man måste nästan vara steget före.
Jag har en lång histora med hundar. Min bana börjades med PULI vilket är en ras som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat. Tyvärr är det pälsvård som jag inte vill ha.
Jag har haft ett antal hovawart både på foder och ägt men änterligen har jag funnit två indivder vars temprament gör att vi passar bra ihop.
Vi bor i sundsvall och tränar regelbundet.
Min dröm hade varit om vi kunde sätta ihop en hoffe grupp för medelpad som kunde träna och kanske anordna något läger