Utställningskoppel..?

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Utställningskoppel..?

Inläggav Åsa-Teres sön 23 nov 2008, 23:04

Eftersom jag tidigare haft blandras är detta med utställning lite nytt och mystiskt för mig... Kan någon berätta vilket slags utställningskoppel som är att föredra för hoffar? Har förstått att det tydligen är vissa sorter som gäller för vissa raser? Bryr sig domarna om det över huvudtaget? Jag köpte ett (i mina ögon) fint utställningskoppel i mässing och läder men har aldrig tänkt på vad andra hovawartägare har för sort...
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Re: Utställningskoppel..?

Inläggav Mindi mån 24 nov 2008, 09:20

Domarna vill nog endast att det tar liten plats runt halsen så hunden syns, med andra ord att det inte är 10cm brett t.ex. :)

Själv har jag en smal mässings kedja med läderkoppel i änden.
Jag tror det är lite olika beroende vad för hund man har i handen.
Vissa använder sitt vanliga stryp(kedja t.ex.) och allting fungerar ju!

Det finns inget som säger att hoffarna skall ha just det utställningskopplet!

Ina
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav gammas mån 24 nov 2008, 23:10

Hej Åsa-Teres,
Jag använder och rekommenderar att du har ett smalt stryp och sedan köper till ett lite kortare svart läderkoppel ung. 80 centimeter långt, lagom smalt. Får inte skära in i händerna men inte vara så tjockt att det ser ut som om man ska bogsera en bil..... ;)
Jag använder svart till svarta hundar och brunt läderkoppel till blonda. Tycker det är snyggast.
Maria
gammas

Inläggav batwomen tis 25 nov 2008, 11:56

Åsa-Teres, jag förstår om du tycker att det är en djungel med allt och allt man "behöver"(?)
Läste att du handlat koppel och halsband och jag lovar det duger säkert mer än väl.
Det är hunden som ska bedömas och inte attributen. Viktigare är att ha en ren hund, det visar respekt för den som ska ta i den :).... Men det vet jag du har, så koppla av.

Lycka till
batwomen

Återgå till Hundutställning