Hur bedömmer man färg?

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Hur bedömmer man färg?

Inläggav Hoffa-kaas Alva tor 25 sep 2008, 07:39

Fortsätter med mina frågor till någon som vet har man bedömmer färgen på hoffen.
Kollat rasbeskrivningen men kan inte hitta ngt om hur man ser på en smt tik med mindre utmärkande bruna "ögonbrynsfläckar".
Ällie har ju fläckar men de är ju inte så tydliga, är detta negativt i en exteriörsbeskrivning?
Nu är ju säkert detta olika från domare till domare men generellt, vad tror nui?

Ska ställa henne den 31 Oktober i Växjö, premiär för mig men andra för Ällie.Ringträning pågår hemma på tomten;-)

Hon har du precis gått över till en unghundklass från junior, kan detta påverka iom att hon kanske inte är lika "välutvecklad" som någon annan hoffe som är lite äldre i samma klass?

Tacksam för era vinklingar på ämnet.
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Re: Hur bedömmer man färg?

Inläggav Carin tor 25 sep 2008, 12:31

Färgen och tecknen, som nog egentligen verkar vara det du syftar på, är en detalj. Det är snudd omöjligt att veta exakt vad en domare kommer att säga om det, men finns tecknen så brukar de flesta vara nöjda med det.

Sen är det ju så att det vid konkurrens kan bli en sån detalj som avgör, om hundarna i övrigt är likvärdiga t ex. Min bild är att de flesta domare prioriterar andra delar som i högre grad har med funktion att göra. T ex rörelse och konstruktion.
Carin

Återgå till Hundutställning