Fördelar & nackdelar?

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Fördelar & nackdelar?

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 03 okt 2008, 07:00

Jag har en vännina som utbildat sig till proffshandler.

Jag är ju VÄLDIGT mycket nybörjare med detta med utställning men i min lilla hjärna betyder detta att de ställer hundar åt ägare?Korrekt?

Just nu leker jag & Ällie med roliga övningar i snöret & jobbar raka spår vilket går jättebra.Hon blir eld & lågor när hon ser utställningkopplet numera.
Träningen har resulterat i att hon slutat hoppa & slänga sig vilket är en otrolig lycka.

Känner dock att jag inte vill stressa henne & öka på takten iom att jag själv börjar få panik då det är 3 veckor kvar snart.
Därför funderar jag på att låta min vännina med mer erfarenhet ställa henne?

Hjälp mig nu, fördelar & nackdelar med att låta någon annan ställa?
Är detta något ni skulle rekommendera mig?
Kan detta skada den träning jag & Ällie åstadkommit under några veckor?
Jag har ju varit på många utställningar men som enbart åskådare, önskar få tips av er kunniga!

MVH Pia somintekommerattgeuppmedsinafrågor
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Re: Fördelar & nackdelar?

Inläggav Bodil Åslund fre 03 okt 2008, 11:00

Precis som du säger så finns både för- och nackdelar med att låta en annan visa. En hund som är trygg och säker spelar det ingen roll vem som håller i snöret.
Är det däremot en hund som är lite osäker så kan det i stället stjälpa. Hela situationen blir olustig.

Om du och din väninna inte bor så långt i från varandra så är det en god idé att hon tränar mycket med hunden innan så att båda lär känna varandra.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 03 okt 2008, 14:19

Tack Bodil för ditt svar.

Det är ju väldigt logiskt egentligen det du skriver & du har ju så rätt.