Fördelar & nackdelar?

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Fördelar & nackdelar?

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 03 okt 2008, 07:00

Jag har en vännina som utbildat sig till proffshandler.

Jag är ju VÄLDIGT mycket nybörjare med detta med utställning men i min lilla hjärna betyder detta att de ställer hundar åt ägare?Korrekt?

Just nu leker jag & Ällie med roliga övningar i snöret & jobbar raka spår vilket går jättebra.Hon blir eld & lågor när hon ser utställningkopplet numera.
Träningen har resulterat i att hon slutat hoppa & slänga sig vilket är en otrolig lycka.

Känner dock att jag inte vill stressa henne & öka på takten iom att jag själv börjar få panik då det är 3 veckor kvar snart.
Därför funderar jag på att låta min vännina med mer erfarenhet ställa henne?

Hjälp mig nu, fördelar & nackdelar med att låta någon annan ställa?
Är detta något ni skulle rekommendera mig?
Kan detta skada den träning jag & Ällie åstadkommit under några veckor?
Jag har ju varit på många utställningar men som enbart åskådare, önskar få tips av er kunniga!

MVH Pia somintekommerattgeuppmedsinafrågor
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Re: Fördelar & nackdelar?

Inläggav Bodil Åslund fre 03 okt 2008, 11:00

Precis som du säger så finns både för- och nackdelar med att låta en annan visa. En hund som är trygg och säker spelar det ingen roll vem som håller i snöret.
Är det däremot en hund som är lite osäker så kan det i stället stjälpa. Hela situationen blir olustig.

Om du och din väninna inte bor så långt i från varandra så är det en god idé att hon tränar mycket med hunden innan så att båda lär känna varandra.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 03 okt 2008, 14:19

Tack Bodil för ditt svar.

Det är ju väldigt logiskt egentligen det du skriver & du har ju så rätt.
Jag har nu bokat en träff med henne men känner att det är lika bra att jag tar tjuren vid hornen & löper linan ut & ställer henne själv.
Dock vill ja ha bra tips & råd av henne så vi gör det bästa vi kan av tiden i utställningsringen.
Jag ser det mer som en stor övning för mig & framförallt rolig.

Hon är en väldigt harmonisk hund & accepterar att andra håller på med henne utan problem.

Vill även passa på & ge dig en eloge för de fina hundar du framavlat, Black Qenzo är en mina favoriter.

Ha en trevlig helg!
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Bodil Åslund lör 04 okt 2008, 15:59

Ja, det är nog det allra bästa- att du tar tjuren vid hornen. Din väninna kan nog komma med många bra tips, så att du kan visa din hund på bästa sätt.

Lycka till på er premiär!
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Hoffa-kaas Alva mån 03 nov 2008, 08:05

Premiären gick över förväntan!!

Jag fick t om excellent presentated i kritiken*ler lite stolt*

Ällie fick 1:1 i Uhkl & kom trea i bästa tik.Ett CK blev hon även tilldelad.

Passar på att gratulera Josefine och Sörhof´s Dacke för det fina resultatet (BIM mm)..

Jag var väldigt nervös iom att jag inte förstod vad rött band innebar mm men fick god hjälp av Leonbergeruppfödare(!) som ställt tidigare i samma ring.

Kan någon förklara för mig & säkert nån annan som inte förstår vad som krävs för att komma vidare inom utställning med en bruksras?Jag hörde rykten att man måste tävlat inom ngt bruksgren?

MVH Pia
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Tinka mån 03 nov 2008, 11:38

GRATTIS ! Till det fina Utställningsresultatet. Cert på Utställning, i vår ras, delas ut i Bruksklass. För att ställa ut i den klassen ska hunden antingen vara Tjänstehund eller godk. Lägre klass BRUKS. För att bli SUCH (Sv. Utställningschampion) ska hunden vara Tjänstehund eller Uppflyttad till Högre klass Bruks.
Hoppas du fått ett litet hum om reglerna. Brukset börjar i Appellklass, sedan kommer Lägre, Högre óch Elitklass. Där tävlar man om Brukscert.
:D :D
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav Hoffa-kaas Alva tis 04 nov 2008, 08:32

Tack Tinka för dina gratulationer.Det var riktigt roligt.Sen har hon ju ett lintroll i stamtavlan så det är ju inte så lustigt att hon är så fin*ler lite blygsamt*

Måste ju passa på att gratulera till dina nya små lintroll, de ser så goa ut!

Tack för förtydligandet.Nu har man ju en del att bita i*gillar*

//Pia
Hoffa-kaas Alva

Återgå till Hundutställning