Förbereda pälsen innan utställning! ?

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Förbereda pälsen innan utställning! ?

Inläggav Monica mån 26 jan 2009, 11:11

Hej, jag har min första Hoffe som nu är 1år och 8 månader. Har ställt ut honom 2 ggr. Båda gångerna har jag fått nerdrag på pälskvaliten. Inte färdigväxt har dom sagt. Jag tycker nu att han är jättefin i pälsen, men lite små ¨böjar¨här och där. Han är inte helt slät utan har en och annan lock.
Nu tänkte jag ställa ut honom till sommaren. Har ni något tips på hur jag skall förbereda oss med pälsen innan utställningen?
På dom andra utsällningarna så fick vi 1 or och HP, men vi vill vinna en gång! :P
Tack på förhand, Monica
Monica

Re: Förbereda pälsen innan utställning! ?

Inläggav Samineh mån 26 jan 2009, 12:32

Hej Monica,

Det enda är väl att du inte ska bada hunden för nära utställningen, jag badar helst inte min om det inte är så att hon har en smutsig päls. Men är man tvungen så 1-2 veckor innnan. Min hoffe får bara fluffig och nästan sträv päls om jag badar förtidigt, oavsett schampoo och balsam. sen får man inte den där djupa färgen i pälsen.

På tal om schampoo så har jg ju inte testat allt som finns på marknaden men om någon har ett extra bra "hoffe schampoo" som får pälsen fin direkt vore det bra o få veta=D

Sen är det bara att bortsta pälsen innan utställningen , finns ju inte så mkt annat vi kan göra med våra kära hoffar, och skönt är väl det att slippa trimma innan utställning!

Lycka till i utställningsringen!

/Samineh och Afera :lol:
Användarvisningsbild
Samineh

Inläggav gammas tis 27 jan 2009, 17:10

Hej,
Jag badar mina om det behövs ett par dagar innan utställning men.. Jag använder alltid ett balsam efter schampoonering. Det är viktig att man gör det för att inte torka ut deras hud för mycket.
Citypet har ett bra och prisvärt grönt schampoo för långhåriga hundar som jag använt i flera år. Det fina är att du kan bada väldigt tätt inpå utställningen utan att de blir fluffiga och konstiga i pälsen. Utan dagen efer bad är de fina. Samt att jag alltid använt balsam på dem.
De säljer även via postorder så alla kan köpa det var man än bor i landet.
Min kamrat AnnKristin har använd det i säkert över 10 år på sina hoffar.
Maria
Senast redigerad av gammas ons 28 jan 2009, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
gammas

Inläggav Bodil Åslund ons 28 jan 2009, 11:10

Det beror på vilken sort päls hunden har, när man ska bada. De flesta av mina egna har haft en ganska slät päls som man har kunnat bada 1- 2 dagar för utställning.

Medans vissa (särskilt unghundar) med lockig päls får badas kanske en vecka innan. Har man en hund med lite lockig päls så var noga med att borsta pälsen då och då medan den torkar, så att den blir slätare. Särskilt på ländpartiet. På själva utställningsdagen så kan du ha en uppblött handduk som du lägger på ländpartiet så att det plattas ihop lite. Men var noga med att du lägger handduken på ryggen och grar den bakåt så att inte pälsen blir böjd åt fel håll, för då förvärrar du saken. Du kan ju provbada hunden under våren en gång och öva på detta.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Monica ons 28 jan 2009, 19:18

Oj, vad snälla alla var som svarade på min fråga! Det var min första fråga som ny medlem i forumet och jag är imponerad! Det kommer mera!
Stort tack för alla tips!
Monica :D
Monica

Återgå till Hundutställning