Dum fråga ...

Ge varandra tips och råd angående hundutställning av våra vackra hovawart.

Dum fråga ...

Inläggav gesu fre 05 jun 2009, 20:39

Hej,

måste få ställa en dum fråga: jag är något förvirrat vad gäller deltagande på utställning i bruksklassen - VILKA får göra det? Och vilket är samband mellan bruksklass, bruksmeriter och SUCH, och vilka bruksmeriter konkret är det frågan om.

Jag vet ju att allt detta (ännu?) inte är relevant för oss, men jag vill ju gärna förstå.

Stort tack på förhand för svaret!!

Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Re: Dum fråga ...

Inläggav Lesl fre 05 jun 2009, 22:08

Inte är det dum fråga, jag var precis som du innan jag skaffade hoffe :)

Att deltaga i bruksklass ska denne har merit på Godkänd lägre klass spår eller tjänstehund-certfikat eller IPO1 eller BHP1 eller BSL2....

Tar man tre cert ifrån bruksklass har då denne merit på Uppflyttad högre spår eller tjänstehund-certfikat eller IPO1 eller BSL3... och därmed blir SUCH..

Du kan kika på http://kennet.skk.se/skk/?id=723&sprak=sv
Där står det om utställnings och championatbestämmelser..
/ Lena
Användarvisningsbild
Lesl

Inläggav Bodil Åslund lör 06 jun 2009, 09:29

Att deltaga i bruksklass ska denne har merit på Godkänd lägre klass spår eller tjänstehund-certfikat eller IPO1 eller BHP1 eller BSL2....

Tar man tre cert ifrån bruksklass har då denne merit på Uppflyttad högre spår eller tjänstehund-certfikat eller IPO1 eller BSL3... och därmed blir SUCH..

Jag vill bara förtydliga att det inte bara gäller GK lägre klass SPÅR för att delta i bruksklass eller uppflyttad till högre klass SPÅR för att bli champion som gäller. Det gäller även SÖK, RAPPORT och SKYDD. Skulle tro även bevakning (det krävs ju inte att man är TJH (tjänstehund) för att delta där, men det har jag inte kollat upp.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Lesl lör 06 jun 2009, 13:52

Bodil Åslund skrev:

Jag vill bara förtydliga att det inte bara gäller GK lägre klass SPÅR för att delta i bruksklass

Vad bra att du påpekat om det.. Egentligen skulle jag inte skriva på spår för det satt fast i huvudet :oops: Menar gäller Gk lägre klass vid SBKs brukprov osv..
Samma med uppflyttad högreklass vid sbks bruksprov ( att bli champion ) Jag rättar till i min hjärnan ordentligt..Tack, du "väckte" mig.. ;)
/ Lena
Användarvisningsbild
Lesl

Inläggav gesu lör 06 jun 2009, 16:29

Tack ska ni ha!

:)
Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Återgå till Hundutställning