Svarta (& blonda) - hoffefolket rasistiska?

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Svarta (& blonda) - hoffefolket rasistiska?

Inläggav Tiger ons 08 jul 2009, 10:29

Hej,

Jag har tidigare inte funderat så mycket på detta med hoffens tre färger men sen min hane Heros blev pappa till en valpkull men fem svarta valpar har jag börjat fundera på detta.

Varför är det så få som vill ha en svart (eller i vissa fall blond) hoffe?
Jag måste erkänna att jag när jag skaffade min första skaffade hoffe ville jag att den skulle vara SMT, men nu när jag känner till rasen så spelar ju färgen ingen roll - det är ju individen och kombinationen man söker efter när man letar valp? Eller? Är färgen så himla viktig?
Jag kan dock förstå att uppfödare väljer att ha kvar SMT tikar hemma då SMT är den färg som efterfrågas mest men vi ”vanliga” hoffeägare?

Innan midsommar fick vi hem en av Heros svarta valpar - en hane som vi kallar Loke som nu är 11 veckor. Loke bor hos oss tills han hittar ett nytt hem - då han är osåld..för att han är en svart hane.

Skulle vi ha plats och tid skulle Loke få stanna direkt - han har alla de kvaliteter man söker hos en valp/hund.
Jag vet att man inte får "annonsera" på detta forumet men då jag så gärna vill att Loke får ett bra hem så gör jag det ändå (Patrik får väl ta bort delar av inlägget om han anser att det inte passar).

Har alla hoffefolk full kvot av hoffar hemma eller är det någon som kan ta hand om denna valpen? De egenskaper jag ser hos honom gör att jag så gärna skulle vilja ha kvar honom själv men tyvärr så går det inte då vi har en dotter på ett år och en till liten på väg om någon månader.
Loke är orädd för allt han stött på, älskar att kampa och leka men är ändå stabil och har lätt för att koppla av. Han är väldigt snäll och leker varsamt med vår ettåriga dotter.
Igår så rev min sambo John ett gammalt vedförråd vi hade på tomten och Loke var med och hoppade på plåttak, plasttak, klättrade blad stora stockar och lekte runt på presenningar. Han passar nog väldigt bra till någon som vill utbilda sin hund till tjänstehund/räddningshund eller tävla lydnad/bruks eller bara ge honom ett aktivt liv.

Sommarhälsningar // Ida
Ida - Arwen - Heros
http://www.hovawarts.se
Användarvisningsbild
Tiger

Re: Svarta (& blonda) - hoffefolket rasistiska?

Inläggav zmultron tor 09 jul 2009, 13:08

....man har troligen sin favvo färg....min är blond men de flestas är nog SMT. :roll:
Jag undrar dock, jag som haft både blont och smt, tre av varje, är det någon annan som märker skillnad i sättet?
Jag upplever att mina blonda har varit mer benägna att få "skit under naglarna" och varit barnsligare, SMT:arna har mer gått runt vattenpölarna om ni förstår hur jag menar....

Bara en liten fundering...
MVH Anna
zmultron

Inläggav gammas tor 09 jul 2009, 14:49

Jag skulle vilja svara ett stort JA, på den ställda frågan.
Men, den här valpen har inte bara sin färg utan även sitt kön emot sig. Det finns nästan ingen efterfrågan på hofffepojkar!! 95% av alla som ringer eller mailar som första kontakt vill ha en SMT tik, så är det bara. Det gäller även kontakter utomlands.
Varför?
Ja, du har ju själv besvarat frågan.
Om inte ens rasens uppfödare vill ha annat än smt. Varför skulle valpköparna vilja ha det? Ska de ta den färg som uppfödarna själva ratar??
Och där sitter enligt min mening det stora problemet.
Min egen åsikt har alltid varit att alla uppfödare bör kunna visa upp minst 2 olika färger i hemmet på sina egna hundar.....Annars fortsätter bara färgproblemen och den rigida inställningen till hoffens tre färger.
Naturligtvis har hundens färg inget med hundens mentalitet att göra.
Stolt ägare av 2 blonda och 3 smt tjejer...
Maria :D
gammas

Inläggav woava tor 09 jul 2009, 15:12

Tiger skrev:Hej,

Varför är det så få som vill ha en svart (eller i vissa fall blond) hoffe?

Sommarhälsningar // Ida

Faktiskt lite konstigt tycker jag. De svarta verkar vara ganska efterfrâgade hâr i Frankrike och pâ Clubsiegerschau i Tyskland var det ju vâldigt mânga svarta som stâlldes ut. Och placerade sig bra. Även om man sett snyggare helsvarta ân dessa.

Men smt hoffen verkar trâda fram som en typrepresentant fôr rasen eftersom hoffar av de tvâ andra fârgerna kan likna andra raser (golden, flat m fl) Kanske detta har en betydelse fôr denna efterfrâga pâ speciellt smt. De liknar ju bara blandras... :mrgreen:
woava

Inläggav John Örvill tor 09 jul 2009, 15:52

Det är i alla fall ingen skillnad på spindeldiagrammen (MH) mellan de olika färgerna sist jag kollade.

John
John Örvill

Inläggav Bodil Åslund fre 10 jul 2009, 08:21

De flesta som börjar intressera sig för rasen och inte har så mycket tidigare bekantskap med den, lägger nog märke till SMT först. När man sedan har haft rasen ett tag så upptäcker man ofta även tjusningen med de andra färgerna.
Jag (som är uppfödare) har nästan bara haft SMT hemma, så när som på en blond. Det beror nu inte på att jag inte velat ha annat än SMT, utan det har nog slumpat sig så bra. När jag köpt in hundar (importerat) så har jag köpt 4 blonda, 3 smt och 1 svart. Men flera av dessa har bott hos fodervärdar (och flera av dem har inte hållit för avel).
Själv skulle jag vilja ha en av varje färg hemma. Jag skulle också hellre ha en blond eller svart än en SMT som inte är bra. Hunden sitter inte i färgen utan i personligheten.
En fördel som jag kan se som uppfödare och ha SMT är att man har större urval när man ska välja partner till en SMT. Man har helt enkelt fler att välja på eftersom man kan para en smt med alla 3 färger.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Åsa-Teres fre 10 jul 2009, 08:34

Vilken intressant disskusion. Jag har en blondin och en smt men färgen spelade ingen roll när vi skaffade hund... Men jag har en (kanske?) dum fråga: Varför kan man bara para smt med alla tre färger?

Jag fattar att det har att göra med arvbarhet av färg/tecken (kommer ju ihåg Mendel och ärtorna från skolan ;) ) men är det någon avelsstrategi för att behålla de tre färgerna i rasen?

Borde inte mentalitet och arbetsegenskaper vara viktigast, oberoende av hundens färg? Andra fysiska faktorer kan jag förstå att det är viktigt att avla på för att hålla rasen frisk men färgen är väl det minst viktiga?

/åsa-teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Bodil Åslund fre 10 jul 2009, 09:23

Efter mitt förra inlägg så fick jag en fråga i inkorgen om hur jag menade med att man har ett större urval av avelshundar när man har SMT. Om man inte får para hur som helst inom färgerna. Jag kanske var otydlig.
Därför skriver jag mitt svar även här:

"Får och får. Men om du parar 2 blonda så blir det enbart blond avkomma (och den parningen strider mot RAS) Svart- svart är tillåtet, men det blir ju oftast väldigt mycket svart i kullen. Vi har ju inom rasen en fördelning som mellan färgerna ska se ut ca 60% smt 30% blont och 10% svart. Det är en målsättning inom hela IHF. Svart är ju en dominant färg och används för många svarta i avel så har vi snart för mycket svart.
Blond och svart kan man para med varann + med smt. SMT kan paras med alla 3 färgerna "utan problem"

Hoppas du blev klokare.
Bodil Åslund

Inläggav Bodil Åslund fre 10 jul 2009, 09:27

Jag (som är uppfödare) har nästan bara haft SMT hemma, så när som på en blond. Det beror nu inte på att jag inte velat ha annat än SMT, utan det har nog slumpat sig så bra.

Skriver fort men fel ser jag. utan det har nog slumpat sig så bara. ska det ju förstås vara
Bodil Åslund

Inläggav John Örvill fre 10 jul 2009, 10:08

Blond-Blond parning rekomenderas inte enligt RAS dock så går den inte emot RAS enligt vad jag kan tyda.

Svart-Svart, hur många sådan parningar har genomförts genom tiderna (alla länder)?
Det föds väl bara svart i en sådan kombination?
De svarta i den typen av kombination nedärver väl bara svart?

John
John Örvill

Nästa

Återgå till Hoffesnack