Hej,
Jag har tidigare inte funderat så mycket på detta med hoffens tre färger men sen min hane Heros blev pappa till en valpkull men fem svarta valpar har jag börjat fundera på detta.
Varför är det så få som vill ha en svart (eller i vissa fall blond) hoffe?
Jag måste erkänna att jag när jag skaffade min första skaffade hoffe ville jag att den skulle vara SMT, men nu när jag känner till rasen så spelar ju färgen ingen roll - det är ju individen och kombinationen man söker efter när man letar valp? Eller? Är färgen så himla viktig?
Jag kan dock förstå att uppfödare väljer att ha kvar SMT tikar hemma då SMT är den färg som efterfrågas mest men vi ”vanliga” hoffeägare?
Innan midsommar fick vi hem en av Heros svarta valpar - en hane som vi kallar Loke som nu är 11 veckor. Loke bor hos oss tills han hittar ett nytt hem - då han är osåld..för att han är en svart hane.
Skulle vi ha plats och tid skulle Loke få stanna direkt - han har alla de kvaliteter man söker hos en valp/hund.
Jag vet att man inte får "annonsera" på detta forumet men då jag så gärna vill att Loke får ett bra hem så gör jag det ändå (Patrik får väl ta bort delar av inlägget om han anser att det inte passar).
Har alla hoffefolk full kvot av hoffar hemma eller är det någon som kan ta hand om denna valpen? De egenskaper jag ser hos honom gör att jag så gärna skulle vilja ha kvar honom själv men tyvärr så går det inte då vi har en dotter på ett år och en till liten på väg om någon månader.
Loke är orädd för allt han stött på, älskar att kampa och leka men är ändå stabil och har lätt för att koppla av. Han är väldigt snäll och leker varsamt med vår ettåriga dotter.
Igår så rev min sambo John ett gammalt vedförråd vi hade på tomten och Loke var med och hoppade på plåttak, plasttak, klättrade blad stora stockar och lekte runt på presenningar. Han passar nog väldigt bra till någon som vill utbilda sin hund till tjänstehund/räddningshund eller tävla lydnad/bruks eller bara ge honom ett aktivt liv.
Sommarhälsningar // Ida