Hej Maria och "Hoffetoffe" (vad heter du?),
jag är nog med er, men ibland måste man få ifrågasätta också

. Klart man inte ska låsa sig vid en färg, och helt förkastligt att ha färg som prio 1, jag håller med.
Men apropå de som hör av sig och direkt fråga efter "smt tik": många gånger står det ju om aktuella kullar på uppfödarnas hemsida, så att man redan vet lite om kombinationen när man mailar/ringer? Eller man inbillar sig att man bedömer det man läst på hemsidan som att uppfödaren är seriös, och litar på att den kan hjälpa en vidare, med info om rasen, vad man ska tänka på mm?
Jag var ju en sådan okunnig nybörjare, och kan nog tycka att det var otroligt svårt att bedöma kombinationerna. Man kan försöka förstå sig på de sjukdomar som kan finnas och att föräldrarna verkar vara friska, men att förstå allt inom bruks, tjh etc var JÄTTEsvårt. Vilket gjorde det så svårt att bedöma meriterna. Nu efter första året, när jag redan tränar tävlingslydnad, spår mm, har jag fortfarande inte greppat allt. Så jag förstår ju er uppfödare som gärna vill ha bruksfolket som valpköpare, men jag har nog sagt det förr: det behövs också att ni vågar tro på oss okunniga, men intresserade människor som faktiskt med er hjälp kan lära sig saker!!! Det kan bli duktigt hundfolk av oss nybörjare också!! Som sedan snabbt t.ex. fatta att färgen är ointressant ...