Svarta (& blonda) - hoffefolket rasistiska?

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Re: Svarta (& blonda) - hoffefolket rasistiska?

Inläggav Bodil Åslund fre 10 jul 2009, 16:41

John Örvill skrev:Blond-Blond parning rekomenderas inte enligt RAS dock så går den inte emot RAS enligt vad jag kan tyda.

Svart-Svart, hur många sådan parningar har genomförts genom tiderna (alla länder)?
Det föds väl bara svart i en sådan kombination?
De svarta i den typen av kombination nedärver väl bara svart?

John

Jag har gjort en svart- svart en gång. Det blev 1 smt och övriga svarta. Tror att man i Tyskland gjort en del sådana komb. Vet en uppfödare som avlade mycket svart ett tag.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav gammas fre 10 jul 2009, 23:11

Man gjorde aktivt många svart-svart parningar i Tyskland under ett par år. Orsaken vara att det föddes procentuellt för få svarta ett tag. Tyskarna är siffermänniskor, så genast beodrades man att få upp procenttalet.
Ve och ve, under ett par år föddes det för många... Orsak och verkan någon?

Man kan para alla färger med varann naturligtvis.

Men gör man många blond-blond i flera generationer kan man tappa anlaget för tecken samt att vitt döljs.

Vad gäller svart-svart så kan man också tappa anlagen för tecken,hur ska man kontrollera att det finns teckenanlag, om man inte parar in smt ibland.
I en svart-svart parning ska man kunna få alla färger,om båda föräldrarna har anlag för blont och tecken. Detta kan man ju inte veta innan man provat. Det står ju inte utanpå. Om inte båda de svarta föräldrarna har 1 blond förälder.

Vi har ju haft år när det fötts mycket svart.När populära hannar varit svarta så har det naturligtvis genererat mer svarta valpar.
Maria
gammas

Inläggav jet mån 13 jul 2009, 22:44

Men vad tråkigt att den svarte lillkillen inte fått tag på ett permanent hem...hoppas att det löser sig!

Sen att färgerna skulle ge olika mentalitet tror jag inte alls, beror nog mer på arv & miljö.

Förutom tidigare inlägg skriver om orsaker till att svarta är mindre efterfrågade så kan jag också tänka att det ekonomiska läget i samhället kanske gör sitt till. Tror att man märker det inom de flesta raser... :?:

anna
Användarvisningsbild
jet

Inläggav Hoffetoffe tis 04 aug 2009, 14:45

Inte kan väl färgen spela någon roll på en hund som ska användas för bruks? När jag valde att bli hoffeägare valde jag i ordningen: friska och sunda föräldrar - trevlig och hjälpsam uppfödare - kön - färg. Och det blev en svart tik. Jag tycker att hon är fantastiskt vacker i sin färg och päls. Hade hon varit blond eller smt hade det blivit samma hund i a f. Nu fanns det bara två tikar i kullen - båda svarta. Enkelt val!
Hoffetoffe

Inläggav Carin tis 04 aug 2009, 17:56

Tänk om det ändå var så att färgen inte spelade någon roll utan om alla tänkte som Hoffetoffe. Men faktum är att att 9 av 10 förfrågningar på valp är smt och tik. Trist men sant. Och minst efterfrågat är blond hane. Men om man väl är inne i rasen så brukar det snabbt ändra sig. En riktigt vacker blond färg är så tjusigt, minns t ex med glädje Lintrollets Oscar Wilde, en mycket vacker blond hund med bra uppljusningar.
Carin

Inläggav gesu ons 05 aug 2009, 19:53

Hoffetoffe skrev:Inte kan väl färgen spela någon roll på en hund som ska användas för bruks? När jag valde att bli hoffeägare valde jag i ordningen: friska och sunda föräldrar ...

Men det är väl ingen motsättning att titta främst efter friska och sunda föräldrar och att föredra en viss färg? Jag själv skulle väl i framtiden främst kolla efter friska och meriterade föräldrar, och kön kanske främst utifrån vad som redan finns hemma (men egentligen tycker jag att hanar är vackrare :oops: ), men jag kan också erkänna att jag tycker att smt eller blond är vackrast. Svarta hoffar kan vara hur fina som helst, ingen tvekan - men de attraherar mig ändå inte lika mycket som smt eller blond. Så varför skulle det vara förkastligt, när nu hoffen finns i tre färger, att man tycker mer om en och mindre om en annan färg?

Eller för att uttrycka det som en fråga: finns det verkligen hoffeägare som inte bryr sig ett dugg om hur hoffen ser ut? Som inte tycker att hoffen är en alldeles underbar vacker ras? (Utöver allt annat den ger oss!) Och om man nu "får" tycka att hoffen är vacker, så anser jag att man också måste få tycka att smt och blond är finare än svart, exempelvis. Känner själv hoffeägare som aldrig skulle vilja ha annat än svart. Men att föredra en färg kan väl inte betyda att inte i första hand kolla på annat, dvs föräldrarna, kombinationen etc. Så jag tycker det är helt ok att föredra en viss färg.

/Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav gammas tor 06 aug 2009, 01:59

Visst kan jag förstå att man kan föredra en färg men däremot att låsa sig på en färg. Och det är ju det som de flesta gör, vilket blir ett problem.
Att föräldrarna är friska och sunda är nummer 2 och 3 i prion.
De allra flesta som ringer eller mailar, vilket väldigt många gör nu.
Efterfrågar en sak och de börjar med " vill ha en smt tik" innan de ens frågar vad man har för kullar planerade eller vilka meriter föräldrarna har. Det verkar vara sekundärt. Det primära och allra viktigaste är SMT och tik.
Så jag är tillbaka till min stötesten. Tycker att man som uppfödare bör ha mer än en färg hemma att visa upp.
Just för att kunna styra upp färghysterin.
Maria :P
gammas

Inläggav Hoffetoffe tor 06 aug 2009, 09:37

Självklart är det ok att föredra en färg före en annan men att välja bort en valp som har den härstamning och kön som man önskar för en färg är något som jag inte kan förstå. Det är bara att titta på Försvarsmaktens framtagande av schäfrar. Skit samma om de är gråa, svarta eller har lång päls så länge de har ordentlig underull. Här söker man inte efter utställningschampions med räkrumpor utan hundar som går att använda. Jag anser att det är på prestation, mentalitet och sundhet man ska avla hundar. Jag hoppas att Hovawarten inte är på väg att delas i en utställnings- och en bruksvariant som flera andra raser. Jag ryser av bara tanken!

Man ska aldrig döma hunden efter håren! ;)
Hoffetoffe

Inläggav gesu tor 06 aug 2009, 16:41

Hej Maria och "Hoffetoffe" (vad heter du?),

jag är nog med er, men ibland måste man få ifrågasätta också ;) . Klart man inte ska låsa sig vid en färg, och helt förkastligt att ha färg som prio 1, jag håller med.

Men apropå de som hör av sig och direkt fråga efter "smt tik": många gånger står det ju om aktuella kullar på uppfödarnas hemsida, så att man redan vet lite om kombinationen när man mailar/ringer? Eller man inbillar sig att man bedömer det man läst på hemsidan som att uppfödaren är seriös, och litar på att den kan hjälpa en vidare, med info om rasen, vad man ska tänka på mm?

Jag var ju en sådan okunnig nybörjare, och kan nog tycka att det var otroligt svårt att bedöma kombinationerna. Man kan försöka förstå sig på de sjukdomar som kan finnas och att föräldrarna verkar vara friska, men att förstå allt inom bruks, tjh etc var JÄTTEsvårt. Vilket gjorde det så svårt att bedöma meriterna. Nu efter första året, när jag redan tränar tävlingslydnad, spår mm, har jag fortfarande inte greppat allt. Så jag förstår ju er uppfödare som gärna vill ha bruksfolket som valpköpare, men jag har nog sagt det förr: det behövs också att ni vågar tro på oss okunniga, men intresserade människor som faktiskt med er hjälp kan lära sig saker!!! Det kan bli duktigt hundfolk av oss nybörjare också!! Som sedan snabbt t.ex. fatta att färgen är ointressant ... ;)
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Hoffetoffe tor 06 aug 2009, 17:11

Jag har min första hoffe nu men har haft hundar ganska länge. Har inte din hunds uppfödare en "hotline" som du kan ställa alla frågor till? Min hoffas uppfödare har t o m läger varje år för sina valpköpare. Mycket givande att träffa förare med tjänstehundar och de som både ställer ut och tävlar bruks.

Brukshundklubben brukar vara ett bra ställe att kunna få information och hjälp på. Nu vet jag inte vilken klubb som ligger närrmast dig men på min har de folk som går omkring och hjälper dem som vill på måndagkvällar.

Ser att du bor i Roslagen. Det vore ju bra om Hovawartklubben Öst kunde komma igång så att likasinnade med sina hoppavartar kunde samlas och dela kunskaper.

Förlåt trådkapningen! :oops:
Hoffetoffe

FöregåendeNästa

Återgå till Hoffesnack