sommartider=FÄSTINGTIDER!

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

sommartider=FÄSTINGTIDER!

Inläggav gammas tis 07 apr 2009, 04:53

Ja, som sagt så närmar sig nu varma tider med stormsteg.
Och då är det dags att försöka att klura ut det bästa sättet att undvika fästingar på. Förra året var inte kul och just nu känns det som om det inte finns några bra alternativ till Scalibor som jag använt i flera år.

Så, vad använder alla ni andra för att undvika fästingarna?

Jag hade Frontline på en tik som hade valpar och hon hade faktiskt inga fästingar. De andra fick Scalibor och en del fästingar blev det . Inga mängder men, ibland räcker det ju med en!
Kamrater och bekanta körde på med Scalibor och var väldigt nöjda men.... Det kändes inte optimalt.
Så vad använder ni och ger det 100% effekt? För jag är beredd att prova det mesta som känns bra för mig och hundarna.
Maria :D
gammas

Re: sommartider=FÄSTINGTIDER!

Inläggav Åsa-Teres tis 07 apr 2009, 10:29

Scalibor + daglig genomborstning verkar vara det bästa, så sa iaf en veterinär som jag frågade förra sommaren.
Det är ju lättare med en blondin än en med svart päls, fästingarna syns bättre i den ljusa pälsen...men det är bara skit med fästingar, jäkla djur! Hittade den första krypande i Flax päls häromdagen. :x

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Tiger ons 08 apr 2009, 14:23

Jag använder Scalibor på båda mina hundar.

Heros som tycker om att bada får ändå någon fästing varje sommar, Arwen klarar sig bättre. Brukar byta band efter ca 2-3 månader..för att det ska hålla bättre.

(I höstas hittade vi två krypande fästingar på Livia efter en skogspromenad med hundarna...det var mindre roligt :twisted: )
Ida - Arwen - Heros
http://www.hovawarts.se
Användarvisningsbild
Tiger

Inläggav Tiger ons 08 apr 2009, 14:26

Min sökinstruktör provade ett "pulver" (kommer ej ihåg namnet), som man blandar i maten, på sina hundar förra året men båda hundarna blev jättedåliga av detta och började spy, fick feber och blev jätte dåsiga..så det kommer jag inte att prova.

Tydligen så fanns detta "pulver" att ge till hästar också..
Ida - Arwen - Heros
http://www.hovawarts.se
Användarvisningsbild
Tiger

Inläggav woava ons 08 apr 2009, 14:42

Det verkar ju faktiskt som att ge vitlôk i hundmaten skulle vara verksamt. Mânga sâger att lôk âr dâligt fôr hundar, men det gâller ju i vilken kvantitet. Även mânniskor mâr dâligt av lök i stôrre mângd.
woava

Inläggav gammas fre 10 apr 2009, 22:30

Blaze fick sin första idag. En ren händelse att jag hittade den, i armhålan en pytteliten. Kände den eftersom det blev en liten knöl där den satt.
Nu är det fästingmedel som gäller. Jag måste bara bada de 4 som jag inte hunnit med efter vinterns slask och salt och skit.
Blaze och hennes mormor Risma är badade ,så då är det bara resten kvar.
Får bli efter helgen eftersom jag jobbar alla nätter i påsk...
Nu är som sagt bara frågan vad jag ska sätta på dem . Vitlökspulver körde jag med ett par år men... Det kändes inte bra. För att det skulle fungera fick jag ge rätt mycket till varje hund.
Maria :o
gammas

Inläggav Carin mån 13 apr 2009, 13:52

Läste nyss om ett dansk preparat som innehåller tistelolja och vitlök. Enligt en artikel är det vitlök i stora doser som är giftigt. Jag testade öljäst och vitlök förra sommaren, inte helt fästingfritt men ganska hyfsade resultat på de tre jag har. Tror att det blir samma nu plus att jag lägger till tistelolja. Börjar med den kombon och kan återkomma med rapport.
Carin

Inläggav batwomen mån 13 apr 2009, 14:49

Jag skulle inte våga använda vitlökspreparat och det grundar jag på att vi gav våra hundar något preparat för X-antal år sedan med vitlök.

En av mina vänners tik bar på valpar, när vaplarna föddes så av 10 överlevde 4. En dog vid 4 veckors ålder. Obduktionen av valpen visade på akut anemi (blodbrist)

Efter något år läste vi om samband vitlökspreparat, anemi och valpar. Jag kan inte ge er mer än det jag minns av händelsen men det går säkert att leta upp på nätet artikeln.
Jag kommer alltid ihåg detta när vitlök och hundar kommer på tal.
Ha det gott
batwomen

Återgå till Hoffesnack