snö och isklumpar mellan trampdynor

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

snö och isklumpar mellan trampdynor

Inläggav gullbritt tor 12 feb 2009, 12:34

Har min första hoffe vilket är en mycket positiv upplevelse. Hade förut en korthårig (dalmatiner) ras och jag tävlade både lydnad och bruks med dem ( var uppflyttad i lägreklass spår i brukset) med framgång. Det fanns ett litet men.... om det var kallt och/eller blött så var platsliggning inte ett säkert kort (vilket nästan ledde till hjärtinfarkt för matte varje gång). Så jag ville ha en hund med päls att arbeta med. Och det har jag fått, fryser gör hon inte och härlig att jobba med är hon...... men dessa isklumpar när det är snö!

Har prövat att klippa päls och det hjälper lite men tänkte att det är ju dumt att uppfinna hjulet en gång till om det redan finns andra utprovade sätt att avhjälpa det här lilla problemet med. Och var någonstans kan man få svar på det med så mycket hoffefolk från syd till norr(där det ju oftare är snö).
Tittar ut över ett vitt, soligt Värmlandslandskap och ser förväntansfull fram emot era svar !
Hälsningar GullBritt (med Disa som nog också ser fram emot en lösning).
Användarvisningsbild
gullbritt

Re: snö och isklumpar mellan trampdynor

Inläggav gullbritt tor 12 feb 2009, 17:34

Och var någonstans kan man få svar på det, med så mycket hoffefolk från syd till norr(där det ju oftare är snö) än på det här forumet.
..... skulle det ju stå förstås. :)
Användarvisningsbild
gullbritt

Inläggav Tinka tor 12 feb 2009, 20:39

Draghunds-folket brukar raka bort all päls mellan trampdynorna. Dom säger: sax = små hullingar som ändå klibbar fast snön. Rakad tass = alldeles slät + mycket fett, försvarets hudsalva, vaselin, helosan eller skillingaryds tjärsalva. Jag har kunnat köra hund i många timmar. Men till sist klibbar ändå snön fast.......
Det finns säkert andra, här på forumet, som har bättre förslag. Kom igen nu, alla kunniga!
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav jet tor 12 feb 2009, 21:29

Jag har kompisar som använt pälsglans som finns till häst. Sprayar man på fanorna fastnar i alla fall inte lika mycket snö. Tassarna klipper jag ur ordentligt vid behov och försöker hålla efter, är jag ute länge tid i snön kollar jag av tassarna ganska ofta så att jag kan tömma dem innan det blir is.

Ha det så bra!

anna
Användarvisningsbild
jet

Inläggav Bodil Åslund tor 12 feb 2009, 22:33

Pälsglans har jag aldrig testat. Ska prova i morgon.

Jag bor i snörik trakt och under alla år så har jag klippt mellan trampdynorna och innan man går ut så smörjer jag in tasarna med helosansalva. Funkar ganska bra.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Åsa-Teres fre 13 feb 2009, 09:16

Jag fick ett tips att använda något som hette "säl-olja" eller något liknande, har inte provat dock för jag har inte hittat någon sådan...men det kanske kan funka?

Idominsalva håller snön borta men dessutom håller det hundarna upptagna med att slicka i sig den goda (?) idominen också...

Jag klipper mellan tramdynorna, det fungerar inte perfekt men det hjälper...

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Samineh mån 16 feb 2009, 21:31

Hej!

Vi har fått en hel del snö här i dem mörka skogarna i småland, och jag har haft samma problem som er andra med isklumpar under trampdynorna. Fram tills idag:D Jag klippte av det värsta under trampdynorna (Afera hatar när man klipper under tassars för hon är så kittlig) sen smörjde jag på universal salvan "Tender Care" från Oriflame. Inget som fastnade!

Jag brukar ha den salvan på trampdynorna ibland för att hålla dem mjuka och fina men har inte haft en tanke på att ha den när det e snö! Salvan går att ha till allt, även sår=)

Så nu slipper Afera gå runt med 5 cm snöklumpar:P

Mvh Samineh & Afera :)
Användarvisningsbild
Samineh

Återgå till Hoffesnack