Skidåkning med hund......

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Skidåkning med hund......

Inläggav snipan tis 26 jan 2010, 12:16

Hej! Jag skulle vilja åka längdskidåkning med min Hoffe. Jag har en Nomesele och expanderlina, men inget dragbälte. Måste man ha det eller går det bra med ett vanligt bälte/livrem till en början? Ska hunden springa mitt framför skidorna eller på sidan? Någon som är bra på detta och kan ge mig lite tips.
Användarvisningsbild
snipan

Re: Skidåkning med hund......

Inläggav Bodil Åslund tis 26 jan 2010, 14:10

Visst KAN du ha ett vanligt bälte, men det är nog säkrare att ha ett dragbälte eftersom man från det snabbt kan koppla loss linan. I nedförsbackar gör man ofta det och håller i handen i fall man skulle ramla så man kan släppa.

Hunden ska springa framför dig och självklart ha drag i linan. I början kan man ha något lockande framför. En annan som åker skidor, skoter med familjemedlem på tex
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav snipan tis 26 jan 2010, 20:41

:D Jippie, vad kul det var att åka med hunden! Hon var jätteduktig, fattade direkt att dra.
Jag hade ett vanligt bälte, men jag måste skaffa mig ett riktigt dragbälte, för det var definitivt inte sista gången det här. Det var jättekul, bra motion för mig och så självklart för hunden! Nu borde hon vara trött och hålla sig lugn.........en stund iaf :lol:
Användarvisningsbild
snipan

Inläggav Bodil Åslund tis 26 jan 2010, 23:28

Vad härligt!
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Mindi ons 27 jan 2010, 16:58

Det lät himla härligt och spännande :)
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi