Omplaceringar / Fodervärd

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Omplaceringar / Fodervärd

Inläggav mojjan mån 16 jun 2008, 12:31

Har kommit fram till att det blir en vuxen Hoffe det blir som gäller när vi väl skaffar hund, det finns inte tid för en valp förrän om ett par år.

Ni som är lite mer insatta, hur fungerar det med fodervärdsplatser? Är det alltid valpar man tar på foder, eller finns det vuxna hundar också? Är det vanligt med omplaceringshundar som är relativt "problemfria" vad ni vet inom rasen?

Hur tror ni är det bästa sättet att få tag på foderhundar/omplaceringar till nästa sommar? Är det uppfödare som gäller (vilka uppfödare rekommenderar ni?), eller finns det fler sätt?
mojjan

Re: Omplaceringar / Fodervärd

Inläggav Peachy mån 16 jun 2008, 19:18

Hej Mojjan!
Jag är ingen expert när det gäller den här frågan, men lite kommentarer kan man ju göra ändå. Jag tror att när det gäller fodervärdar så är det väl för det mesta valpar som det gäller. Men det kan säkert skilja sig åt mellan olika uppfödare, och det beror väl på om en omplaceringshund redan varit foderhund eller inte.

Jag misstänker att de flesta hoffar som omplaceras faktiskt är lite av problemhundar. Men det behöver ju inte säga att de är dåliga hundar för det. Utan mest att de hamnat i fel hem. Men då kan det ju ta en hel del tid att få hunden på rätsida igen. Och att man vet vad man gör.

Det går ju aldrig att förutsäga när det kommer att finnas omplaceringshoffar, men det som man får göra är ju att kolla på olika kennlars hemsidor, kontakta uppfödare och även kika på hoffeklubbens hemsida där vissa omplaceringar även "utannonseras". Det är inte så många hoffar som omplaceras, så det kan vara svårt att hitta en.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Peachy

Re: Omplaceringar / Fodervärd

Inläggav Bodil Åslund tis 17 jun 2008, 22:42

Just nu finns en omplacering på klubbens hemsida och en annan på en uppfödares hemsida har jag sett.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Återgå till Hoffesnack