Nya stadgar för rasklubbarna

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Nya stadgar för rasklubbarna

Inläggav Carin mån 09 nov 2009, 16:16

Noterade att på Svenska hovawartklubben lagt ut de nya förslagen på stadgar för rasklubbar.

Har inte hunnit lusläsa dem, men vill uppmana alla att titta närmare på dem och ta chansen att sätta sig in i frågan för den är viktig och berör alla medlemmar.

Som jag ser det finns det för- och nackdelar med båda varianterna av stadgar och det är flera aspekter som bör stötas och blötas.

T ex om man väljer den varianten med fullmäktige, då försvinner den enskilda medlemmens möjlighet att lägga motioner direkt utan de måste gå via LO. Du kan inte heller delta på årsmötet utan det heter fullmäktige och där deltar delegater från LO. På sätt och vis är detta bra också, för det försvårar "kuppande", men å andra sidan hamnar den lilla medlemmen längre från besluten som jag ser det. En fördel är att man sparar in på resor för den enskilda medlemmen.

Som sagt, säkert många frågor och viktiga frågor, kanske kan detta även tas upp på ev LO-träffar? Östra ska ha en snart och så även Mellansvenska.
Senast redigerad av Carin mån 09 nov 2009, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Carin

Re: Nya stadgar för rasklubbarna

Inläggav Bodil Åslund mån 09 nov 2009, 19:13

I senaste numter av tidningen så finns en kallelse till medlemsmöte i Åstorp den 14 november, som är det första tillfället att rösta vilket förslag man önskar. Det andra tillfället är på årsmötet i mars. De nya stadgarna träder sedan i kraft 1 juli.

Styrelsens förslag är stadga med en nivå. Det är det som är nästan så som vi har i dag, med undantag för små ändringar.
Som styrelsen ser det så är inte alternativet med 2 nivåer genomförbart i en så pass liten klubb som vår. Dels för att man ska ha både regionsstyrelser och LOstyrelser. Det är svårt redan i dag att få LO:a att fungera. Dessutom så blir kostnaderna betydligt högre eftersom regionstyrelserna inte har möjlighet att dra in egna pengar utan måste bekostar av huvudklubben.
De enda rasklubbarna som i dag har det som alt 2 är boxerklubben och schäferklubben.
Det finns ju naturligtvis en del fördelar med alt 2 som Carin skriver, men vi är för liten klubb.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Re: Nya stadgar för rasklubbarna

Inläggav Carin mån 09 nov 2009, 19:21

Jag har helt missat den kallelsen till extra medlemsmöte. Fanns även stadgarna med i tidningen? Inser att jag måste ha läst den dåligt... ;)

Håller med dig Bodil om att vår förening nog är för liten för förslaget om två nivåer.
Carin

Återgå till Hoffesnack