Hoffar=mat-tjuvar?!

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Hoffar=mat-tjuvar?!

Inläggav snipan ons 03 feb 2010, 20:08

Jag har hört många historier om Hoffar, som har tjuvat åt sig både fläskkotletter och oxfile. Men inte trodde jag att "min" var så fräck...........nog för att hon har snott åt sig barnens kex/mackor, när de har suttit på golvet och viftat med det. Och en och annan macka på bordskanten. Men ikväll tog hon priset........ då passade hon på (medans hela familjen var uppe) att smaska i sig korvstroganoff ur grytan, (som stod på svalning) på spisen. Jag kan inte förstå hur hon kunde bli så lång, att hon nådde?
Ja, dessa Hoffar är ju alldeles alldeles...........underbara;)
Någon mer som har en "mat-tjuv" hemma? Och vad gör man åt det?
Användarvisningsbild
snipan

Re: Hoffar=mat-tjuvar?!

Inläggav zmultron fre 05 feb 2010, 08:47

...för att nämna några exempel:
Tootsie (lintrollets Banana split) stal en dubbelsats chokladbollar, innan de var rullade, medans lill-husse tittade bort ett ögonblick!!

Blondie (Västhofs) BrummeLisa (Västhofs) och Tootsie delade på en tunna torrfoder, ca 15 L, när ingen var hemma. Tunnan stod med stängt lock i ett stängt skafferi....

Blondie plockade ner två nygrillade kycklingar (hela) från svalningen på spisen, åt upp dem med ben och allt!!

Behöver jag tillägga att ingen av dem skämdes särskilt och ingen fick ens ont i magen!! Blondie kunde bara inte förstå varför HON inte fick någon mat när de andra åt på kvällen efter "kyckling-incidenten"......

Athena (Västhofs) har aldrig stulit från min (annas) bänk men hos mamma...hahahaha

Zmultron (lintrollets Zilver) har gjort ett halvhjärtat försök, en hel skivbar Arbogas leverpastej råkade slinka in i munnen när hon gick förbi köksbordet (den låg nära kanten) men när jag påtalade att jag såg henne spottade hon ut den...hel.

De stjälande hoffarna har, till deras försvar, alltid varit ivrigt påhejade av den mer kortbenta delen av familjen, Västgötarna, som själva inte nått upp på bänkar och dylikt!

Anna
zmultron

Inläggav zmultron fre 05 feb 2010, 08:58

..jaha! Skulle man komma med tips också, jag som bara läste att vi skulle dela med oss av roliga historier :lol:
Hos mina har det genomgående varit så att de som varit matvrak generellt har även stulit mat, de som haft en mer "sund" inställning till mat har inte stulit. Eftersom mat-stjälandet är "själv-berömmande" (man får belöning direkt och från det själva förbjudna) så har jag haft den filosofin att göra det svårstulet bara. Det är svårt att komma till rätta med på annat vis upplever jag (visst, man kan snacka massor om uppfostran, tabasco etc...) för mina tjuvar har varit helt fantastska att lyda annars, aldrig stuckit, jagat eller annat bus men mat.....där har de helt enkelt kalkylerat på att inget straff är nog jobbigt för att låta bli. Belöningen kommer ju momentant. :D

EN sak till, :!: en mardröm som jag alltid haft, ställ inte maten att svalna på spisen, för både hundar och katter har lyckats slå på spisen när de försökt komma åt godsakerna och det kan få förödande konsekvenser, särskilt om de är ensamma hemma! Spisar med inskjutbara knappar är väldigt bra!

Anna
zmultron

Inläggav snipan fre 05 feb 2010, 11:37

Ja, vad kul :) att höra dina "mattjuvar-historier". Det ät ju otroligt hur dom lyckas, (det med fodertunnan lät knepigt).
Ja, jag håller med om att man får försöka se till att de INTE kommer åt maten, så att de inte kan tjuva. Men det är ju inte alltid huvudet är med och ibland kan det ju räcka med att man bara vänder sig bort så....slurp...så är det borta..... :D !
Jag har försökt någon gång "lagt ut en fälla", typ lagt något gott på bordskanten, och sen försökt att övervaka, så att jag skulle kunna ta henne (i det här fallet också en Lintrollets :lol: Överstinna) på bar gärning. Men men......tror ni att det fungerade....? ICKE, hon måste så klart ha förstått/misstänkt min listiga plan.
Användarvisningsbild
snipan

Inläggav Åsa-Teres ons 10 feb 2010, 19:06

Jag har också två mattjuvar hemma, men jag tror helt ärligt att det ALDRIG kommer att gå att få dem att sluta. De vet så väl att de gör fel men det är värt att skäll och obehag (i form av fällor etc.) att de aldrig kommer att lägga av med stjäleriet.

Det enda är att vara duktig själv och gömma allt som är det minsta ätbart, inkl. digitalkameror (har förlorat två stycken), mobiltelefoner (tre stycken) och stearinljus... :roll:

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Tinka tor 11 feb 2010, 03:05

Stackars Åsa-Therese. Det var en kostsam meny dina Hoffar har.
Mina hoffar har med åren konsumerat det mesta. Fläskfilé, hela ostar, julskinka, bakplåtar med kakor....... Nej, inga hela bakplåtar faktiskt (bara det som fanns på plåten).

Men det dyraste, är väl när dom får tag på plånboken. Den smakar alltid VÄLDIGT gott.
Mycket matte liksom.

Nej, när det gäller mat, så är Hoffen oföbätterlig.
Det gäller, som sagt var, att dom ALDRIG kommer åt det första gången!
Jag har JUST NU, 3 hoffar som inte stjäl. Peppar, peppar........

Men nu behåller jag en valp.......
Då gäller det att låsa in soppåsen, plocka undan allt direkt.
Aldrig springa ifrån maten på bordet. Jag ska bara...........
Det straffar sig direkt. Sedan kan det vara kört.
Tinka

Återgå till Hoffesnack