eventuellt en hovawart?

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

eventuellt en hovawart?

Inläggav offers sön 25 jul 2010, 17:36

hej hej
jag är precis helt ny på forumet.
jo, det är så att jag (och min familj) är lite förvirrade över våran hund.
vi köpte honom för snart 8 år sedan, utan stamtavla eftersom hans mamma blivit "tjuvparad", min hunds mamma är en golden retriver.
vi har alltid tyckt att han är för stor, och "opälsig" för att vara renrasig golden. vi har tänkt att han kanske har lite labarador i sig.

från flera olika håll har min mamma fått höra att andra hundägare tycker att han ser ut att vara en hovawart. mamma berättade det här för mig först igår, så jag satte igång att google... och mycket riktigt, jag tycker han är väldigt lik en "blond färgad" hovawart.

han är 69 cm i manken, vilket är hela 8 cm högre än en renrasig golden retriver hane.
så nu till frågan, tror ni min hunds mamma kan ha blivit parad med en blonfärgad hovawart? jag vet inte om det finns något sätt att lägga upp bilder här på min vovve, för nu är jag riktigt nyfiken på denna eventuellt nya ras han har blivit!

tacksam för svar
/Frida
offers

Re: eventuellt en hovawart?

Inläggav Carin tis 27 jul 2010, 14:26

Olika blandraskorsningar ser ofta just ut som hovawart, så det är nog nästan omöjligt att säga om det är en hovawart inblandad utifrån ett kort.
Carin

Inläggav offers ons 28 jul 2010, 20:22

okej, jag förstår, blev bara så nyfiken!
vi ville bara ha en snäll familjehund, och det fick vi :D hoffe elr inte, fin är han.
offers

Inläggav Carin ons 28 jul 2010, 20:57

Vad bra att ni är nöjda med er hund, du kanske ska åka till någon hundutställning och titta på en hovawart i levande livet.
Carin

Inläggav offers tor 29 jul 2010, 14:33

okej jag va faktiskt på en hundutställning i vintras, på älvsjömässan! men minns inte om det fanns några hovawartar där då.. får ta och kolla :) bra tips!
offers

Återgå till Hoffesnack