Brukshundklubbar

Här kan vi diskutera lite allmänt löst med varandra och lära känna varandra ännu bättre

Brukshundklubbar

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 13 feb 2009, 08:12

Hej!

Iom att jag är en ivrig amatör så har jag engagerat mig väldigt i min lokala brukshundklubb då jag och flera med mig inte riktigt var nöjda med varken kursutbud eller annat.
Nu känns det iaf som att det är på rätt väg igen.

Men jag har fått känslan att många klubbar runt om i landet har svikande medlemsantal?Stämmer detta på er klubb?
Vad kan orsakerna vara i så fall?

Detta kanske är fel forum att ta det i men jag klurar på hur vi ska dra till oss flera medlemmar och behålla de vi har i dessa tider.Så jag tänkte ta er kunniga, kreativa människor till hjälp;-)

Nu ska vi leta reda på en duktig instruktör, ha en helgkurs mm.Kan jag få några tips? Både inom bruks och lydnad och gärna en inriktning med problembeteende.
Detta kan ju bli ett dragplåster för många.

Svara gärna i tråden eller skicka ett PM till mig.
Skulle bli jättetacksam!
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Re: Brukshundklubbar

Inläggav Hoffa-kaas Alva mån 16 feb 2009, 08:06

Tack för alla svar! ( via PM ) .
Ska absolut kolla upp de namn jag fått.

MVH Pia
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Webmaster ons 18 feb 2009, 14:04

Skulle vara kul att se vad/vilka tips du fått, speciellt för andra som hittar denna tråd och har samma frågeställning.

/Patrik Berggren
NY BLOGG! Patrik Berggren?
Följ Patrik Berggren på Twitter.
Användarvisningsbild
Webmaster
Webbplatsadministratör

Inläggav Hoffa-kaas Alva tor 19 feb 2009, 07:37

Hej Patrik och alla andra!

Jag fick ett återkommande namn...Benny Steén.

Vi har beslutat att ha två träningshelger en med lydnadlydnad ;) o ch en med brukslydnad. Vad jag förstår så är Benny duktig inom båda grenarna.

Vad gäller problemet med avvikande medlemmar verkar det tydligen inte vara något problem utom i Småland iom att det ej togs upp i de svar jag fått! :|

Tips!
Jag fick äran att möta Jan Gyllensten under senare delen av förra året. En intressant man med mycket bra, sunda funderingar och idéer kring hundens beteende.
Hoffa-kaas Alva

Inläggav batwomen tor 19 feb 2009, 07:50

Vi har haft några dagar med Jan Gyllensten på våran klubb i höstas, jag tycker det var väldans intressant och att han är duktig det lär vi nog alla stryka under på.

förhoppningsvis så kommer vi att upprepa aktiviteten eftersom vi kände att den mannen har mer att ge oss så det ser jag fram emot

Vi har inget problem med minskat medlemsantal.
batwomen

Inläggav zmultron tor 19 feb 2009, 10:04

Hej, en tanke ang medlemsantal... jag trodde att det var så här överallt...på den klubb som jag varit aktiv i i drygt 20 år har ett ganska konstant medlemsantal år från år. Ev kan man över en 20 års period se en sakta, sakta ökning. Men eftersom varje kursare måste vara medlem så innebär det att ett 50 tal "nya" medlemmar i valp och allm. lyd kurser kommer till varje år...och då måste ju ett 50-tal försvinna för att medlemsantalet skall förbli konstant. Jag tror utan att veta att det på alla klubbar finns ett stort tapp av medlemmar, medans man har en trogen skara som är konstant från år till år. Hur man gör för att behålla alla nya medlemmar så att medlemsantalet ÖKAR med 50-talet varje år har i lla fall inte jag klurat ut. Vi försökte med massa olika saker - föreläsningsserier, prova på dagar, mentorskap, klippkort, endags-kurser, aktiveringspromenader, grilldagar etc etc.....

Jag tror dock att skall man få en stigande trend i medlemsantalet måste man ha ett varierat kursutbud (både tid, längd och innehåll för att folk skall ta sig tiden att gå en kurs till) samt satsa på ungdoms sektionen......

MVH från en som startade som hundungdom och slutade som ordförande...
zmultron

Inläggav Samineh tor 19 feb 2009, 13:50

Hej!

På vår klubbs årsmöte så hade SBK sagt att tappet av medlemmar hade minskat över lag. Tror det beror på att man får som sagt in mkt medlemmar på valpkurser, men hur många forstsätter? Många går bara valpkursen och allmänlydnaden och är nöjda där. Det klubbarna måste satsa på är att variera kurserna och hitta på nya aktiviteter. För det kryllar inte direkt av kurser och när du gått alla så börjar man ju inte om direkt utan man söker sig till nya utmaningar. Många går till privata instruktörer och lämnar SBK.

Tror dock inte detta bara beror på klubbarna men också mkt på medlemmarna som är dåliga på att engagera sig och visst tröttnar även instruktörer och styrelse om inga dyker upp på aktiviteter som ordnas. Då händer ju inget nytt! Alla måste sammarbeta och visa intresse för att man ska få en bra klubb.

Så jag tror man ska satsa på att ha kvar sina medlemmar och inte bara försöka få in nya, en brukshundklubb ska passa både nya och gamla medlemmar!

/Samineh
Användarvisningsbild
Samineh

Återgå till Hoffesnack