Utbildare

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Utbildare

Inläggav Carin ons 07 okt 2009, 19:00

Som gammal SBK:are förvånas jag över alla dessa hundförarutbildare som dyker upp. Det finns många privata duktiga utbildare med mycket kunskap, men så finns det ännu flera med högst tveksamma bakgrunder. De döljer sig ofta bakom väldigt vaga meriter och flummig prat om olika metoder. Jag tycker väldigt synd om de stackars, inte ont anande, hundägare som hamnar hos dessa utbildare, som dessutom ofta tar hutlöst betalt.

Jag vill bara råda alla som letar kurser, be gärna om referenser. Kolla upp instruktören du ska gå kurs hos, vad kan personen egentligen och vad har den för utbildning.

Om du har tävlingsambition, kolla vilka erfarenheter den du ska gå kurs hos har inom tävlandet. Värt att tänka på även när det gäller SBK:s kurser är att de som kallas allmänlydnadsinstruktörer inte alls behöver ha tävlat själva.

Bara några tankar så här på onsdagen...
Carin

Re: Utbildare

Inläggav gammas ons 07 okt 2009, 21:10

Ett verkligt angeläget inlägg. Många känner sig manade men få är kallade....
Som nybliven hundägare kan det vara svårt att skilja agnarna ifrån vetet!
Det känns verkligen inte speciellt tryggt att veta att det inte finns minsta kvalitetssäkring när det gäller hundutbildare varken stora som små.
För oss som hållit på ett tag är det ju enklare. Man kan genomskåda det mesta men som ny.
Maria
gammas

Inläggav batwomen fre 09 okt 2009, 09:19

Fick ett tips på mailen av en god vän
http://www.blocket.se/dalarna/Instrukto ... m?ca=6&w=1

Kan möjligtvis vara så här det går till.....(?)

Jag håller med föregående..... skrivare.
Även jag en gammal SBK are som värnar om förenings- och framförallt BRUKSANDAN inom SBK.
Nu ska inte det här inlägget missuppfattas, jag använder själv instruktörer på arrangemang. Det är instruktörer då med väl dokumenterad hund- och tävlingserfarenhet, helst också som jag "fostrade" i SBK-anda.
Jag tycker att vi måste vara rädd om våra SBK-klubbar i landet där det finns mycket kunskap samlad.
Jag själv är instruktör, utbildad på den "gamla, goda" tiden när man var tvungen att tävlat.
"allmänlydnadsinstruktör" ska inte blandas samman med SBK instruktör eftersom det är en längre utbildning och andra krav på SBK instruktör.
Utbildningsgången hittar ni på SBKs sida
batwomen

Inläggav Carin fre 09 okt 2009, 13:32

Exakt, det är den här typen av utbildningar som jag ifrågasätter.

Hur kunnig instruktör blir du på två månader?
Och dessutom ska du kunna studera hemmifrån...
Vilka förkunskapskrav utöver att du kan betala ställs, sannolikt inga alls.

Här i Sthlmsområdet finns också mängder av "instruktörsutbildningar", på t ex Hundens hus och allt vad det heter. Gemensamt för de flesta, de är dyra...

Kan bara upprepa, om du ska gå kurs, var kritisk, ställ frågor om kursledarens erfarenhet.
Carin

Återgå till Bruks & Lydnad