TRÄNING IDAG

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

TRÄNING IDAG

Inläggav Tinka fre 13 nov 2009, 21:48

Den förra tråden blev ju populär. Så jag startar en ny tråd i samma ämne.
Just nu tränar jag ÄVENTYR för Lkl 2 och ARGA ANNIKA för Lkl 1.
Det har INTE gått lysande precis. Bottennappet kom den 1/11 när bägge hundarna fick 3:e pris. Det berodde bara på att JAG hade varit lat. Jag hade helt enkelt tränat för lite.
Mina stackars hundar. Dom fick i alla fall mycket beröm för sin glädje i lydnaden. Det är ju kul. Men ger liksom inte högre betyg...... :cry:
Så nu har jag tagit tag i träningen igen. Nästa start är den 22/11. :)
Idag har jag kämpat med "rutan"........Varför är den så svår?
Tinka

Re: TRÄNING IDAG

Inläggav Della lör 14 nov 2009, 17:34

Idag har vi klarat alla pinnar i ett spår :) Min kompis la ett inte allt för långt spår (800m) men genom mosse och snårskog så matte fick jobba. Nu är det "bara" lydnaden som ska till också. Vi håller på att kämpar med krypet.
Användarvisningsbild
Della

Inläggav Tinka sön 15 nov 2009, 14:51

Heja Della! Du ska se att det har lossnat till våren. Så tänker jag. Att om jag ligger i och tränar under vintern, så kommer allt falla på plats i vår. Då jäklar ska jag bli uppflyttad!
Nu ska jag ut o träna uppletande. :D
Tinka

Inläggav Åsa-Teres sön 15 nov 2009, 23:37

Vi kämpar också med LK1, fast jag har nog lite andra ambitioner - blev superglad för mina 138p i tävlingsdebuten! :D Vid nästa tävling fick vi ihop 154p och då var jag så stolt och glad att hundkraken nog trodde jag blivit knäpp... Han går under smek(ök?)namnet "Valiumhunden" på klubben och är lite flegmatisk enligt vår instruktör, men vad gör det, jag älskar honom ändå!

Med andra hunden har jag tagit 27 steg bakåt ungefär, hon är i en ganska jobbig könsmognadsperiod tror jag så vi tränar mest på att bara vara i närheten av andra hundar och okända människor på klubben och andra platser. Hannen var också riktigt besvärlig vid den här åldern (2,5 år ca) men är numer riktigt "normal" så jag hyser ingen oro för att det inte ska bli bättre. Det ligger många timmar med all slags träning framför oss, men det är det värt. Hon är min skrutta och vi kör viltspåret så länge, vill inte lägga henne på en platsliggning innan hon är trygg så viltspår är en perfekt aktivitet och träning inför andra tävlingar senare.

/Å-T
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav gesu mån 16 nov 2009, 08:25

Vårt största problem med LK1 är nog att hunden inte tycker det är så jävla kul, han utför momenten förvånansvärt nog ändå med dynamik och glädje, men transportsträckorna är heltaskiga. Så jag tränar nu bl.a. att belöna mer under/efter transportsträckan, så att den blir roligare. Vår första tävling var katastrof, tyckte jag, då han var superdisträ och ganska låg. Men jag var fruktansvärt nervös, klart att han inte kände det var vidare kul. Så det är ju bara att göra det fler gånger, så att vi också tränar på själva tävlingssituationen. Momenten i sig sitter nog rätt bra.

Sedan kör vi ju räddningssök, sedan i september, just nu gäller "hitta & markera". Han makerar med skall, och lär sig nu att det tar längre och längre tid innan belöning. Vad som är väldigt bra, tycker jag, är att han från början har valt att lägga sig ca 1,5 m framför figuranten när han skäller - tänk vi söker ett barn eller en äldre förvirrad person i skogen och så upplever den hur en stor mörk hund dyker upp och skäller - den upplevelsen kan ju vara väldigt skrämmande. Bra då att han lägger sig. Just nu tränar jag mest på att han lär sig skick och att springa långt ut, och uthållighet - ligger 6 figgar så börjar han bli lite trött efter den 4:e eller 5:e. Så nu kör jag extramotivation på nästsista, då blir den sista intressantare igen. Igår sa en av instruktörerna "för att vara hoffe är han snabb". :shock:
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav zmultron mån 16 nov 2009, 14:23

Jag är lycklig...för idag för första gången på nästan tre månader har jag kunnat träna hund på riktigt!! Har varit sjukskriven och sängliggande tills för ngr dagar sedan men idag blev det hundklubben, vi tränar för Lk 3 och Lägre spår så det vi gett oss på nu är
Sättande under gång
Hopp-apport
Kryp

Tänker att tre moment i taget vore lagom... det gick suuper...hunden är ju lagom taggad efter tre månaders vila (hon är normalt straxt över normalaktivitetsnivå) :lol:

men...krypet var svårare än jag förväntade mig, geggigt, en stor mage ivägen och en hund som gärna gör femton saker samtidigt frestade på tålamodet.
Nya tag i morgon, kör nog lite kryp i vardagsrummet (finare väder där..)

Hopp-apport och sättande under gång gick galant, 2 av 3 får man väl vara nöjd med.
zmultron

Inläggav Tinka tis 17 nov 2009, 22:33

Javisst ! 2 av 3 är väl SUPERBRA! Heja Zmultron! Vad kul att ni kan träna igen. Syrran Zoda har också vaknat. Vi startar i Lkl 2 på söndag. Zoda och Äventyr. Du håller väl tummarna?
Jag har alltid tränat in kryp inomhus...... Men just nu tränar Arga Annika kryp , alldeles själv. Jag försöker lära henne hårdmarks-spår. Då slänger hon sig i backen och kryper, hm.
Det blir inte alltid som man har tänkt sig. :?
Tinka

Inläggav Hoffetoffe ons 18 nov 2009, 14:52

Vad duktiga alla är!!!
Själv kämpar jag med att kunna ha min hund lös... Hon är som en tok på att smita och leta upp spår själv. Jag bor "i skogen" och rådjuren står utanför hundgården och retar henne så det kanske inte är så konstigt att hon "vill ge igen" när hon väl kommer lös.
Hoffetoffe

Inläggav woava ons 18 nov 2009, 18:58

gesu skrev:Sedan kör vi ju räddningssök, sedan i september, just nu gäller "hitta & markera". Han makerar med skall, och lär sig nu att det tar längre och längre tid innan belöning. Vad som är väldigt bra, tycker jag, är att han från början har valt att lägga sig ca 1,5 m framför figuranten när han skäller - tänk vi söker ett barn eller en äldre förvirrad person i skogen och så upplever den hur en stor mörk hund dyker upp och skäller - den upplevelsen kan ju vara väldigt skrämmande. Bra då att han lägger sig. Just nu tränar jag mest på att han lär sig skick och att springa långt ut, och uthållighet - ligger 6 figgar så börjar han bli lite trött efter den 4:e eller 5:e. Så nu kör jag extramotivation på nästsista, då blir den sista intressantare igen. Igår sa en av instruktörerna "för att vara hoffe är han snabb". :shock:

Skoj att höra om râddningssôket. Kan du berâtta mer, sâ âr i varje fall jag idel ôra!!!!
Menar du att ni kan köra ândâ upp till 6 personsôk per övning? Verkar vâldigt mycket: förstâr att hunden kan bli lite mentalt trôtt. Sjâlv övar jag sällan mer ân tvâ sök per övning i mitt franska "personsôk" i regel gâr man dâ 1 à 2 km per gâng. Det dâr med att hunden bôr lâgga sig ner âr en bra idé, som vi inte har i vârt personsôk. I stâllet försöker vi fâ exxtramotivationen gm att figuranten vâlkomnar hunden lite extra mkt. godis m m.
Men det âr ju klart att i det "reella" sâ kan en svart stor hund bli lite vâl mycket fôr ett litet barn t ex.

Finns det nâgon text om räddningssôk pâ nätet nâgon stans?
woava

Inläggav Björn T ons 18 nov 2009, 19:45

Var ute nu precis efter jobbet och tränade lite kontakt och ha Vessla lös... det gick inte så bra, slutade med att hon rymde från plan och var borta 5-10 minuter.

Började iofs rätt så bra med massa bra inkallningar och frivilliga ingångar, men det är ju den svagaste länken i kedjan som märks.

Har gått bättre på sistone men detta var ett stort bakslag, så vi får väl skjuta på tävlingsdebuten ännu ett år...

//Sur Husse
Björn T

Nästa

Återgå till Bruks & Lydnad