Vårt största problem med LK1 är nog att hunden inte tycker det är så jävla kul, han utför momenten förvånansvärt nog ändå med dynamik och glädje, men transportsträckorna är heltaskiga. Så jag tränar nu bl.a. att belöna mer under/efter transportsträckan, så att den blir roligare. Vår första tävling var katastrof, tyckte jag, då han var superdisträ och ganska låg. Men jag var fruktansvärt nervös, klart att han inte kände det var vidare kul. Så det är ju bara att göra det fler gånger, så att vi också tränar på själva tävlingssituationen. Momenten i sig sitter nog rätt bra.
Sedan kör vi ju räddningssök, sedan i september, just nu gäller "hitta & markera". Han makerar med skall, och lär sig nu att det tar längre och längre tid innan belöning. Vad som är väldigt bra, tycker jag, är att han från början har valt att lägga sig ca 1,5 m framför figuranten när han skäller - tänk vi söker ett barn eller en äldre förvirrad person i skogen och så upplever den hur en stor mörk hund dyker upp och skäller - den upplevelsen kan ju vara väldigt skrämmande. Bra då att han lägger sig. Just nu tränar jag mest på att han lär sig skick och att springa långt ut, och uthållighet - ligger 6 figgar så börjar han bli lite trött efter den 4:e eller 5:e. Så nu kör jag extramotivation på nästsista, då blir den sista intressantare igen. Igår sa en av instruktörerna "för att vara hoffe är han snabb".