TRÄNING IDAG

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Re: TRÄNING IDAG

Inläggav Mindi tor 03 dec 2009, 09:44

Igår var vi på klubben. Kallt och frostigt med lite, lite sol. Underbart helt enkelt!
Det blev först uppletande som gick hyfsat. Börjar alltid bra, men faller mot slutet....*hm*
Sedan blev det lydnad på planen.
Fokus låg på baklängeskedjning i läggande under gång, framförgåendet och hopp-sitt.
Bäst igår gick hopp-sitt. Kunde sätta ihop båda hoppen, med fin fin placering på sättandet, så nu skall bara fram marschen på på första kedjan så har vi ett helt färdig moment.

Vi ser ljuset i tunneln:D

Ina&Mindi
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav woava tor 03 dec 2009, 17:46

gesu skrev:
woava skrev:

En variant är väl att lära in stoppkommando

Men apropå andra metoder, vad som fungerade bra på Bilbo var att jag bara försvann. Jag gömde mig bakom ett träd el.dyl. när han var lite längre ifrån mig. Då såg man snabbt en orolig hund springa tillbaka, och han fick ju använda nosen för att hitta mig – och då var glädjen stor. ;) :mrgreen:

Jodâ, allt det där har jag ocksâ prövat! Ibland undrar jag om han inte tycker det skulle passa ganska bra om jag försvann sâ han kunde fâ jaga ifred :oops: fast ...OK han sâg ganska hjälplös ut när jag sent omsider fann honom i nattens mörker. Men jag gâr ândâ inte pâ tanken att han nu skulle lärt sig en läxa. :(

Jag fastnade emellertid för ditt fôrslag att koncentrera sig pâ stoppkommandot sâ det sitter i ryggmärgen pâ'n. I stâllet fôr att tjata inkallningen. Kan jag bara fâ honom att bli "fôrstenad" pâ stället, sâ skulle mycket vara vunnet. Inkallningen kan övas pâ lydnadsplan, som en extra lyx ungefär.: han lyder ju i vanliga situationer, bâde stannar och kommer.

Det âr bara vid viltjaktsituationer som han blir dôv o blind fôr allting annat.

Sen undrar jag förstâs hur man ska kunna ö h t minska pâ jaktintresset. Om det kan fungera att "avleda" genom att kôra lite spâr eller (helst) sök.

Hoffetoffe, vore kul att höra hur det gâr med visselpipeinkallningen - har sjâlv ocksâ anvânt visselpipa pâ killen, men âven denna variant ignorerar han numera, êfter att ha fâtt blodad tand pâ râdjursjagande (förhoppningsvis ej blodad tand i realiteten!).
woava

Inläggav Della lör 05 dec 2009, 16:15

Lyckad träning idag :) Lägre spår och alla pinnar med hem. Della börjar få bra tempo också, detta är verkligen något hon gilllar :)
Uppletandet gick inte lika strålande. Hon byter ut sakerna :? Det finns alltid en som är bättre än den hon hittat. Får väl gå tillbaka till att bara lägga ut en sak igen.
Användarvisningsbild
Della

Inläggav gullbritt sön 06 dec 2009, 17:46

Inomhusträning idag igen. Många hundar i ridhuset - både agility och lydnadsträning. Då blir det svårt att koncentrera sig! Måste ha koll på allting. Men blev bättre när vi varit en stund och idag funkade både ruta och inkallning med ställande rätt bra. :D I vilket fall som helst är det så roligt att Disa tycker det är roligt!!
Användarvisningsbild
gullbritt

Inläggav Tinka ons 03 feb 2010, 11:00

Är det INGEN som har tränat sen snön kom?
Senaste inlägg 6/12 2009!
Jag bara skämtar. Jag vet att många tränar där ute i snödjupet. Själv har jag lyckats med ett delmål för året. Äventyr har fått ett 1:a pris i Lkl 2. HURRA!
Så nu tränar vi för 3:an. Jag har inte tävlat i Lkl 3 sedan 90-talet!
Det är mycket nytt att lära sig. Det är jättekul.
Hur gör man vittringsapporteringen?
Här kommer ett tips:
Jag hittade en massa bra, instruktiva filmer på nätet. När jag googlade på Lydnadsklass.
Så bra vill jag också bli. Nu ska jag ut och träna........... :D
Tinka

Inläggav Tinka ons 03 feb 2010, 11:02

Vårt ridhus har rasat ihop av snötyngden!
Så det är svårare att träna nu.
Se upp med snötappar och snöras!
Tinka

Föregående

Återgå till Bruks & Lydnad