woava skrev: (suck) men kommer han mer ân 15-25 m ifrân mig, sâ hânder det att frestelsen blir fôr stor.
Hm, då skulle jag nog inte tillåta att han rörde sig längre än 10-15 m ifrån mig. Bilbo hade sin första slyngelfas när han var ca 10 mån, och då gick han några gånger i långlina, men jag tyckte det var jobbigt att hålla koll på linan. Så då testade jag lite annat. En sak var då att han aldrig fick springa längre än 10-15 m från mig, för inom den distansen gick det bra att stoppa honom. Jag använder inte inkallning direkt när han vill dra, utan först ett stoppkommando (stanna), sedan med min ljuvligaste och oerhört engagerade röst kommer "lekropen", och "bra" redan när han vänder mot mig, sedan medan han springer mot mig hejar jag på, springer ibland några steg bort från honom mm. Nu fungerar det på längre håll, men tidigare gällde strikt, gick han längre än ca 10 m från mig kom kommandot "vänta", vilket betyder "rör dig runt mig inom inom denna radie, men inte längre bort"
woava skrev: Samtidigt tror jag att det âr vâldigt dâligt att behôva gâ med lânglina: han lâr sig ju bara att jag âr râdd fôr att bli av med honom. Mâste finna andra metoder. Vilka?
Långlina ser jag som en förutsättning att lära in fungerande inkallning, att gå i långlina utan träning för bättre inkallning känns trist, då kan man ju direkt låta de gå i koppel. En variant är väl att lära in stoppkommando och fungerande inkallning (och har linan som en försäkring ifall hunden inte lyssnar) och sedan långsamt långsamt kortar man ner långlinan (annars fattar de väl snabbt att är de lösa igen så kan de dra igen), dvs man klipper av typ 1 m i taget.
Men apropå andra metoder, vad som fungerade bra på Bilbo var att jag bara försvann. Jag gömde mig bakom ett träd el.dyl. när han var lite längre ifrån mig. Då såg man snabbt en orolig hund springa tillbaka, och han fick ju använda nosen för att hitta mig – och då var glädjen stor.

Ett tag körde jag det väldigt ofta på våra promenader, vilket ledde snabbt till att han började hålla koll på mig. Nu gör jag det bara ibland, och generellt så kollar han säkert var tredje minut med en snabb huvudvändning att jag fortfarande är nära (vilket har gjort det svårt att gömma sig, han märker det alldeles för fort).