SM Tjänstehund - FM

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Re: SM Tjänstehund - FM

Inläggav Lollo lör 19 sep 2009, 14:37

:) Jätte roligt att se Lisa o Gaia på lokalnyheterna inför SM.
Lycka till alla tre inför morgondagens avslutande moment såg att Amira låg ett tag som 8:a efter första dagen. Så spännande med att få följa ett bevaknings SM .
http://www.sbk-sm.se/tjanstehund.2009/index.php
Såg nu resultaten och beundrar er för era fina insatser, bra kämpat.Lycka till i fortsättningen.
Lollo

Inläggav Bodil Åslund mån 21 sep 2009, 11:59

Såg att de 3 hoffarna hamnade på platserna 13, 18 och 29.
Om deltagarna är med här på forumet så får ni gärna komma med en liten rapport om vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Intressant att höra.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Gaia tis 22 sep 2009, 08:40

Hehe... jag var såååå nervös när vi skulle filma det där klippet! :oops: Trodde jag skulle avlida där stående, men hon gjorde ett bra jobb och klippte ihop det väl! Men det känns lite konstigt att se sig själv på nyhetsmorgon..! :?

Men men, väl nere på Rosenholm börjades det ju redan på fredagen med veterinärbesiktning och invigningsceremoni. Då alla ekipagen (både räddning och försvarsmaktshundar) skulle marschera gemensamt upp till slottet. Sen var det kamratfest och lottning på kvällen.

Lördagen för min del började med lydnad. Den gick väl okey, vi hade roligt i alla fall! ;) Men jag hade förväntat mig bättre...
Sen var det patrullering som gällde; det gick bra, Gaia markerade både ljud och vind.. Men mattes taktik och tidsplanering var väl inte det bästa; därav poängnerdragen! :( Men Gaia skötte sin del finfint!

Söndagen gick tyvärr inte alls...! Vet inte riktigt vad som hände med jag antar att vi båda två var helt slut! :roll: Vi började morgongen med uppletande som vi nollade.. Jag var nog inte så tydlig i vad jag ville för hon verkade inte alls förstå vad det jag var vi gjorde - endast ett föremål.
Hehe.. sen var det dags för det vi är bäst på! :lol: Spår!!!
Tyvärr så gick det käpprätt åt skogen..! Brydde sig inte så mycket om spårövergången = nolla... stillasittande 10, och taktiken 6... Men men väl på spåret gick det inte heller så bra! En jäkla terräng och Gaia orkade helt inte klara ut det! Vi hittade metallapporten (nr:3) och var på väg mot slutet när tävlingsledaren ringde och sa att tiden var slut och det var dags att börja leta sig hem! :shock:
Så söndagen blev ett stort nederlag för oss, jag vet att hon kan detta! Men samtidigt har jag förståelse för att allt var ju en helt ny upplevelse för Gaia, bo ensamma i en stuga men hur många hundar som helst omkring sig... Nervös matte och en massa militärer överallt!!! :)

Nu ska vi vila ett tag så får vi se när vi tar nya krafter och vad vi satsar på då..! :P
Användarvisningsbild
Gaia

Inläggav Bodil Åslund tis 22 sep 2009, 22:31

Det är jättebra gjort att komma till SM så ni har gjort det bra på det stora hela. Sen är tävling tävling och allt blir annorlunda mot när man tränar och det bli nerver och annat inblandat.
Jag var med på Dm en gång med Harco och bara det var nervöst tyckte jag. Då var änså han rutinerad eftersom han deltog på SM året innan men med annan (och förmodligen mindre nervös) förare.
Man får nog ta första året som ett läroår och ta med sig de erfarenheter man fick. Ni kommer igen nästa år ska du se.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Gaia sön 27 sep 2009, 22:44

Ja, ju fler dagar det går, ju mer kommer man över "nederlagen"... Och ju mer motiverad blir man att rätta till felen och förhoppningsvis komma igen och visa att vi med kan - på ett eller ett annat sätt! ;)

Det där med nervositet det är ju faktiskt på gott och ont, tycker jag. Visst går ens känslor rätt igenom kopplet och direkt till hunden vilket är lite skrämmande ibland! Men det finns ju faktiskt positiv nervositet, när jag är sådär lagom nervös så brukar det gå bäst för det tänder Gaia på... är jag för nervös flippar hon och vet inte riktigt vad hon eller vi ska göra... Är jag inte nervös så är det lite "skit samma"! ;)

Ha det nu toppen så får vi se vad som händer i höst - om det går att hitta tillbaka till våra gamla spårkunskaper och så vidare!

Lycka till med den lilla krabaten och all hundträningen! :lol:
Användarvisningsbild
Gaia

Föregående

Återgå till Bruks & Lydnad