Skvallerträning

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Skvallerträning

Inläggav woava sön 19 okt 2008, 12:23

Finns det nâgon som sysslat med "skvallerträning" med sin hoffe o hur har det i sâ fall fungerat fôr er?
http://www.hundkonsulten.se/artikelsida
woava

Re: Skvallerträning

Inläggav Åsa-Teres sön 19 okt 2008, 16:27

Detta brukar vi lära ut/prata om på valp- och unghundskurserna på min lokala brukshundsklubb. Tyvärr funkar det inte så bra för mig och mina hundar alla gånger, vet ej om det beror på att de är hoffar... Men om jag är den som ser någon först på promenaderna (nu bor jag mitt i ingenstans och det händer ytterst sällan att vi råkar på annat än rådjur och harar på våra promenader) så springer jag och gömmer mig. Ända sen de var små har jag sprungit och gömt mig för dem när de är för uppmärksamma på annat. Det har resulterat i att de nu alltid håller koll på var jag är någonstans, och när de märker att jag saktar in och smyger iväg så kastar de sig bort från vad de sysslar med och kommer till mig... Men "skvallra" gör de genom att skälla och gapa och skrämma livet ur eventuella medmänniskor på promenad... :oops: Inte så roligt alla gånger att vara matte då, jag väntar bara på att Robert Aschberg ska komma med mikrofonen i högsta hugg och göra ett inslag om oss i "Grannfejden" :roll: Nej då, våra grannar känner ju till mina hundar och vet hur de fungerar, det är värre med sommargästerna som har sina sommarstugor här omkring...
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Mindi sön 19 okt 2008, 19:01

Jag har kört mycket skvaller träning på människor/hundar!
Fast inte alltid med klicker, men mycket klicker i början!

Hela träningen börjar ju med att belöning(godis för det blir enklast) ges vid sidan vid passering av människor/hundar.
Det kopplar sen vovvan ihop med när hon möter någon lös. "Just det ja, då brukar man få gotta"
I dessa lägen har jag klickat henne för att hon stannar upp/vänder tillbaka mot mig.
När jag går på slingriga vägar ser man jätte tydligt på henne idag om vi möter någon.
Då stannar jag, väntar in henne och belönar.
Skulle hon inte vända(har hänt en del ggr på sistone) så går jag åt andra hållet. Belönar sen när hon kommer!
Denna träning har gjort att jag kan ha henne lös allt som oftast.

Springa å gömma mig i skogen gör jag när hon strosar iväg för långt och inte har koll på mig. Då försvinner jag snabbt så hon får ensamhets känslan och snabbt letar reda på mig.
Detta har jag kört sen jag fick hem henne och det har gjort jätte gott för hon håller sig inte mer än ca 15m bort från mig och slänger ofta ett öga över axeln för att se att jag e med åt samma håll=)

Jag har läst flera artiklar om skvallerträning(Canis) på både det ena å det andra, men har inte testat något mera än med människor och hundar.

Ina&Mindi
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav Björn T sön 19 okt 2008, 20:20

Japp, det är väldigt användbart. På förra hoffen körde vi det mycket i början på fåglar och sedan på kaniner. På kaniner gick det t o m så bra att vi kunde lära in ett "närmare"-kommando när hon var lös vilket betydde att hon fick gå några steg närmare kaninen (hade kört detta med leksak tidigare såklart).

På nuvarande är det mest hundar och människor som vi kör, väldigt likt Mindis stil. Klickerhundar har ju detta moment ganska naturligt eftersom de vet att de ofta blir belönade vid initiativ till kontakt (omvänd retning).

Skulle vi gömma oss i skogen skulle hon bara tycka att det var skitskönt, guuud vad schysst att få springa själv ett tag. Det gjorde hon vid 10 veckor och det tycker hon idag, men vi tränar i små doser på att kunna hålla sig inom synavstånd.
Björn T

Inläggav gesu mån 20 okt 2008, 16:35

Aha - kände inte till begreppet skvallerträning (nybörjare i hundsammanhang), men om jag har fattat rätt är det vad jag försöker träna med Bilbo. Har dock hittills (han är 6 månader) främst tänkt "människor" när vi tränat. I stan kommer han på kommandot "gå här" till min vänster sida, jag använder det när vi möter människor och hundar. Han har nu fattat att det blir godis då också och vänder sig och tittar på mig när folk kommer emot oss. Han är ytterst glad i alla och tidigare kändes det jättejobbigt att han alltid ville dra mig till dem. Nu njuter jag av att han lärt sig att det är mig han ska fokusera på, och att vi kan ta lugna promenader även i stan. Börjar precis ha honom lös i stan, främst på ställen där det känns supersäkert (ffa. inga bilar), och där det snarare går människor än hundar. Härligt att se hur han tittar på mig även när han är lös och när vi kommer nära andra. :lol:

Hemma bor vi på landet utan grannar = träffar sällan folk. I skogen går han bara lös, jag gömmer mig när han någon gång sticker ifrån - då kommer det snabbt en orolig hund och letar - har lett till att han håller koll på mig bakåt nästan alltid jättefint. Har dock inte kommit på idén att man kan skvallerträna på samma sätt även när det gäller t.ex. rådjur? :shock: Vi hade häromdagen första gången nära rådjurskontakt med flyende rådjur på ca 30 m håll, och han är ju nu i åldern då han blir intresserad - men "nej" funkade, han sprang inte efter utan med först "nej" och sedan "kom" kom han till mig. :D

Vi kör helt utan klicker, testade klicker i början men fick inte riktigt ihop det, det var kanske för mycket nytt. Kanske värt ett nytt försök nu?!

Susanne med Bilbo
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Mindi mån 20 okt 2008, 17:39

Du jobbar helt med skvaller du=) Men tycker du det e fumligt med klicker behövs det ingen. Bli lika säker med ett kort å gott BRA. Samma princip.

har som sagt inte testat det på annat än människor och hundar.
Människor var av samma anledning som du har. Vovvan var SÅÅÅ glad i alla. Nu kan hon försöka få kontakt av vissa människor, men går bara fram om jag tar kontakt med dem!
(hälsar även, som träning, på främmande människor i skogen utan att mindi skall fram*ler*)

Jobba på så slipper ni kanske ett bakslag när slyngeln kommer=)

Ina
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav woava mån 20 okt 2008, 20:01

Väldigt roligt att se att mânga utvecklat metoder i "skvaller" med sina hoffar.

Av en händelse sâ läste jag om metoden och râkade skriva en snutt om detta i mitt franska hoffeforum, en resumé av vad Eva Bodfält hade berättat i sin sajt (och tydligen ocksâ i Canis).

Det blev omedelbart stort intresse frân andra franska hoffeâgare som ville veta mer.
Sâ jag tänkte jag skulle höra om det verkligen funkade i praktiken.
woava

Inläggav gesu tis 21 okt 2008, 07:34

Mindi skrev:Bli lika säker med ett kort å gott BRA.

Jo, det känns så, han kopplar BRA ihop med belöning och jag använder BRA bara om han får belöning, annars som bekräftelse DUKTIG eller något sånt.

Mindi skrev:Nu kan hon försöka få kontakt av vissa människor, men går bara fram om jag tar kontakt med dem!

Där är vi inte alls ännu - men jag hoppas når dit. Idag kan han sitta, darrande av förväntan att snart få hälsa. Jag måste verkligen styra honom med rösten, typ SITT, STANNA, NEJ, BRA (när han reagerar på NEJ), STANNA- ni förstår. Jag ber de han får hälsa på att komma fram till oss, och han får VARÅGOD först när de är riktigt nära. Han tycker det är fruktansvärt svårt, men anstränger sig verkligen, känns det som, att göra som jag vill.

Att sitta kvar medans jag hälsar kommer i nästa steg, nu måste jag titta på honom hela tiden för att han ska kunna sitta kvar innan VARSÅGOD. Men jag ser ju att utvecklingen går åt rätt håll, så jag tror att vi lyckas så småningom.

Mindi skrev:Jobba på så slipper ni kanske ett bakslag när slyngeln kommer=)

Ja - det har jag i bakhuvudet ang det mesta jag gör med honom - ju längre vi kommer nu desto mindre jobbigt bli förhoppningsvis slyngelfasen. Man kan ju alltid hoppas ;)

Susanne med Bilbo
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Webmaster tis 21 okt 2008, 20:11

En annan artikel jag tycker ni ska läsa är denna om Premacks princip, så kommer ni få mycket mer info om HUR man kan belöna sin hoffe utan att använda godis, boll, kamp ... utan just det våra älskade hoffar VILL belöna sig med.

själv är jag inte så förtjust i "skvallerträning" eller "omvänt lockande". Kör man för mycket med dessa saker är de inget annat än "hjälpmedel" som är mycket svåra att träna bort, dvs om man överdriver användandet av t ex "omvänt lockande" ... det är vad jag har uppfattat när man sett klickertränare använda sig av principen.

/Patrik
NY BLOGG! Patrik Berggren?
Följ Patrik Berggren på Twitter.
Användarvisningsbild
Webmaster
Webbplatsadministratör

Inläggav gesu tis 21 okt 2008, 22:02

Webmaster skrev:En annan artikel jag tycker ni ska läsa är denna om Premacks princip, så kommer ni få mycket mer info om HUR man kan belöna sin hoffe utan att använda godis, boll, kamp ... utan just det våra älskade hoffar VILL belöna sig med.

Jätteintressant, tack för tipset! Inser att jag har använt det ibland, utan att veta vad det kallas för. Ibland var det så tydligt vad Bilbo helst ville så blev det belöningen. Men jag har inte tänkt på det så systematiskt som det beskrivs i artikeln, ska absolut tänka mer på det och utveckla att utnyttja hans intresse för diverse företeelser.

Webmaster skrev:själv är jag inte så förtjust i "skvallerträning" eller "omvänt lockande". Kör man för mycket med dessa saker är de inget annat än "hjälpmedel" som är mycket svåra att träna bort, dvs om man överdriver användandet av t ex "omvänt lockande" ... det är vad jag har uppfattat när man sett klickertränare använda sig av principen.

Kan du förklara lite för en nybörjare? Vet inte riktigt vad som menas med "omvänt lockande"?

TACK!
Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Nästa

Återgå till Bruks & Lydnad