raser som tävlar!

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

raser som tävlar!

Inläggav gammas sön 30 mar 2008, 00:00

Jag är så himla upprörd. Jag har valpköpare som anmält sig Lägre klass tävlingar , ett antal. Och höll på att baxna när jag inser att alla raser har samma tillgång till proven.Något som jag visste men inte riktigt insåg vidden av.... :evil:
Nu är det ju så att för brukshundar så måste du vara uppflyttad till Högre klass för att få ut ett SUCh.
Att då se att de fåtal spårplatser som finns upptas av Weimaraner, Stor pudel och alla Retrieverraser och dessutom en Perro är inte roligt. Undra på att folk inte orkar hålla på med brukstävllingar. På en tävling är det 6 spår totalt under dagen och så dessa raser som tar upp plats, om man nu får vara så uppriktig.
Har verkligen SBK tänkt till ordentligt här kan man undra?
Vad tycker ni andra om detta? :?:
gammas

Re: raser som tävlar!

Inläggav Webmaster sön 30 mar 2008, 13:11

Frågan är väl mer om hur vi ser "proven" idag. Förr var det ju för avelsutvärdering man ställde upp. Idag är det mer tävling, showbiz, än avelsutvärdering.

Här tror jag att rasklubbens lokalområden kan tillföra mycket. Anordna officiella tävlingar för klubbens medlemmar. Har hört att medlemmar har företräde på "hemma tävlingar", fast det kanske bara är snack man hört.

För att det ska bli verklighet behöver man ha väl fungerande LO:n där alla drar åt samma håll.

/Patrik
NY BLOGG! Patrik Berggren?
Följ Patrik Berggren på Twitter.
Användarvisningsbild
Webmaster
Webbplatsadministratör

Inläggav woava sön 30 mar 2008, 13:18

Vi har ocksâ problem här i Frankrike att platsa vâra brukshundar i tävlingar. Inom
RU (eftersök personer) fâr nu âven blandraser tävla. Även om man kan tycka att det är OK att bereda plats även för dessa sâ är det ju dock sâ att de tar plats fôr rashundar som mâste meriteras inför avel. Och det finns oerhört fâ platser.
woava

Inläggav Carin tis 01 apr 2008, 21:22

Detta är ett stort problem. Jag har inget svar, för samtidigt så inser jag att det skulle vara svårt att i dag utestänga icke-SBK raser eftersom dessa i dag svarar för så stor andel av de aktivas hundar på BK runt om i landet. Men visst är det ett dillemma eftersom det för oss med brukshundar är en meritering för utställningsmeriter och det känns surt när man tävling efter tävling blir bortlottad. Värre och värre ju högre upp i klasserna känns det också som om det är eftersom tävlingstillfällena verkar blir färre, sen tror jag nog att detta är lite av ett storstadsfenomen, kommer man ut i landet är det ofta lättare att komma med. Jag åkte själv Småland och fixade uppflytt till högre för något år sen. Sen är problemet också specifikt till spåret eftersom detta ofta begränsas av marktillgång, något som också är värre i storstadsområden. Men där kan istället små klubbar på landet ha problem med funktionärer som är ett annat dilemma när det gäller spår. Att lyckas jaga upp folk i ottan, i ur och skur för att utan den egna hunden gå spår åt någon annnan kräver engagemang.

-> Mr Wize, det förvånar mig att du inte vet att det är sant att man har förtur till brukstävlingar i sin hemmaklubb. Så har det varit så länge som jag har tävlat (alltså minst sen 1990) och gäller alla klasser undantaget elit. Alltså det som gäller är att hemmaekipage har förtur till klubbens egna tävlingar, och man kan bara ha en klubb som hemmaklubb/säsong för samma disciplin. Men du kan välja att tävla för olika klubbar i olika discipliner, alltså t ex lydnad för en klubb och bruks för en annan.
Carin

Inläggav Webmaster sön 20 apr 2008, 10:10

Carin skrev:-> Mr Wize, det förvånar mig att du inte vet att det är sant att man har förtur till brukstävlingar i sin hemmaklubb. Så har det varit så länge som jag har tävlat (alltså minst sen 1990) och gäller alla klasser undantaget elit. Alltså det som gäller är att hemmaekipage har förtur till klubbens egna tävlingar, och man kan bara ha en klubb som hemmaklubb/säsong för samma disciplin. Men du kan välja att tävla för olika klubbar i olika discipliner, alltså t ex lydnad för en klubb och bruks för en annan.

Visste faktiskt inte det ... eller så har jag förträngt det. Egentligen tycker jag det är av mindre betydelse, för ofta blir det då "en man kort" (i värsta fall fler man kort) för att kunna hålla en tävling. Det borde införas system om samarbeten med grannklubbar OM man har aktiva som hjälpt till vid tävling på sin hemmaklubb kunna ha företräde på en närbelägen BK's tävlingar. Det är ett bättre system ...

Nu är jag inte medlem i någon lokal BK utan endast hovawartklubben. Man kanske ska lösa delmedlemskap i alla närbelägna lokala BK för att få företräde till Tävlingarna, eller gäller det endast för fullvärdiga medlemmar som tävlar "under klubbens fana"?

/Patrik
NY BLOGG! Patrik Berggren?
Följ Patrik Berggren på Twitter.
Användarvisningsbild
Webmaster
Webbplatsadministratör

Inläggav Bodil Åslund fre 25 apr 2008, 08:29

Det borde införas system om samarbeten med grannklubbar OM man har aktiva som hjälpt till vid tävling på sin hemmaklubb kunna ha företräde på en närbelägen BK's tävlingar. Det är ett bättre system ...

Jo, det vore ett bra system men ganska svårt att lösa praktiskt. Då gäller det att grannklubbarna har lika många tävlingar i samma grenar och klasser för att det ska bli rättvist.
Jag tycker iofs att det inte är ett så stort problem med att man har företräde på sin klubbs tävlingar. Det är sällan man anordnar flera grenar och klasser i brukset samma dag. Anordnar man en lägretävling tex så finns ju alla som tävlar övriga klasser tillgängliga. Det är sällan något problem i min lokalklubb trots att den är liten, med få aktiva men med ganska många tävlingar ändå.

Men för att återknyta till Gammas ursprungsfråga så är detta ett problem, speciellt i storstadsregioner. SBK hade för flera år sedan en remiss ute bland lokalklubbarna där man fick tycka till om olika alternativ. Det gällde olika championat bla- traditionell brukschampion, spårchampion, sökchampion bla. Då var diskussionen uppe om olika typer av tävlingar, tillträde av raser osv. Vad denna remiss ledde till vet jag ej, men ialla fall blev det skillnad i retrieverraserna där man numera kan bli utställningschampion på enbart utställningmeriter SU(u)ch, medan det traditionella utställningschampionatet med jaktmerit förkortas SUCH har jag för mig.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Återgå till Bruks & Lydnad