Det borde införas system om samarbeten med grannklubbar OM man har aktiva som hjälpt till vid tävling på sin hemmaklubb kunna ha företräde på en närbelägen BK's tävlingar. Det är ett bättre system ...
Jo, det vore ett bra system men ganska svårt att lösa praktiskt. Då gäller det att grannklubbarna har lika många tävlingar i samma grenar och klasser för att det ska bli rättvist.
Jag tycker iofs att det inte är ett så stort problem med att man har företräde på sin klubbs tävlingar. Det är sällan man anordnar flera grenar och klasser i brukset samma dag. Anordnar man en lägretävling tex så finns ju alla som tävlar övriga klasser tillgängliga. Det är sällan något problem i min lokalklubb trots att den är liten, med få aktiva men med ganska många tävlingar ändå.
Men för att återknyta till Gammas ursprungsfråga så är detta ett problem, speciellt i storstadsregioner. SBK hade för flera år sedan en remiss ute bland lokalklubbarna där man fick tycka till om olika alternativ. Det gällde olika championat bla- traditionell brukschampion, spårchampion, sökchampion bla. Då var diskussionen uppe om olika typer av tävlingar, tillträde av raser osv. Vad denna remiss ledde till vet jag ej, men ialla fall blev det skillnad i retrieverraserna där man numera kan bli utställningschampion på enbart utställningmeriter SU(u)ch, medan det traditionella utställningschampionatet med jaktmerit förkortas SUCH har jag för mig.