Räddningshundsutbildning

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Räddningshundsutbildning

Inläggav gesu mån 24 aug 2009, 12:53

Hej alla,

det brukar sällan berättas i detta forum om framgångar, men jag är så glad att jag så gärna vill berätta om oss. Bilbo och jag klarade nämligen inträdesprovet till räddningshundsutbildning i lördags, och jag känner mig väldigt stolt över min "lilla" hoffepojke!!! :D :D

Så nu satsar vi på räddningshundsutbildning och får väl se hur långt vi kommer. Tror dock att det passar honom väldigt väl, han har stor intresse för människor och tycker att träffa nya personer är bara skoj. Sedan att använda nosen för sök är ju bara kul, tycker han. Hittills har vi mest hållit på med spår, men de vindmarkeringsövningar vi gjorde på förträffarna till inträdesprovet var inte alls svåra för honom, så det känns som om det inte är någon större skillnad i entusiasm när det gäller spår eller sök.

Det som var intressant och oväntat för mig var instruktörernas attityd gentemot det faktum att han är en Hovawart. De visade sig vara väldigt (positivt) överraskade att han var så trevlig och har sånt figurantintresse. Först nu efter provet inser jag till fullo att de hade lite svårt att tro på oss. De sa också att de tyckte det var väldigt kul att ha en hoffe nu i utbildningen, med tanke på att man hade haft så stora problem med rasen förut. Domaren hade väl också kommenterat detta.

Kul att vi kunde överraska positivt, men synd att hoffen har dåligt rykte. Jag kan ju inte hoffens historia så väl, men inser att vi i alla fall nog kommer att gå utbildningen inte bara som ett individuellt ekipage, utan vi blir nog lite representant för hoffarna. Så det gäller att sköta sig!!! ;)
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Re: Räddningshundsutbildning

Inläggav Peachy mån 24 aug 2009, 15:01

Ett stort grattis till er! Vad roligt att få träna till räddningshund! Hoppas att det kommer att gå riktigt bra för er och att ni kan få möjlighet att visa vilken underbar ras Hoffen är!
Användarvisningsbild
Peachy

Inläggav gammas mån 24 aug 2009, 19:32

Stort grattis Susanne till din och Bilbos blivande räddningshunds utbildning.
Vi har faktiskt i rasen haft flera riktigt bra räddningshundar. Men rasen är fortfarande relativt okänd och lider av ett oförtjänt dåligt rykte.
Har man under sin aktiva tid träffat en dålig hoffe så kommer man ihåg det och dömer rasen därefter. Sedan kan man träffa på ett antal dåliga Schäfrar men det vet ju alla att den rasen är bra....
Känns som man alltid möts av den kommentaren du också fått höra.
Men vad trevliga de är, ofta sagt med stor förvåning i rösten.
Lycka till nu med er utbildning.
Maria
gammas

Inläggav Bodil Åslund tis 25 aug 2009, 18:38

Stort grattis och lycka till med utbildning!
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Återgå till Bruks & Lydnad