Kryp

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Kryp

Inläggav Gaia mån 22 feb 2010, 15:35

Hej hej! :D
Jag tänkte höra med alla Er kloka hofffe-människor vilken kryptaktik som är skonsammast för våra älskade hundars höfter? :geek:
Jag har precis börjat köra med en ny taktik på Gaia och jag vet inte riktigt om det är det bästa för hennes kropp... Hon har kunnat krypa innan och nu har hon börjat studsa som en känguru med baken så jag tänker lära henne från grunden en gång för alla! :)
Användarvisningsbild
Gaia

Re: Kryp

Inläggav Tinka mån 22 feb 2010, 20:43

När dom börjar studsa så där har man oftast förlängt sträckan för snabbt.
Annars kanske det är "ont" någonstans. Om dom plötsligt ändrar teknik eller blir mer ovilliga...... Funderar.
Jag är noga med ett steg i taget.....
Går långsamt fram i början. Men sen tror jag det är bra att testa en längre sträcka ibland för att checka av att tekniken sitter.
Lycka till med träningen!
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav Gaia tis 23 feb 2010, 09:11

Ja, det just om det gör ont som jag är rädd och orolig för! :| Hon har ju krupit på bra tidigare, både på träning och tävling... Det kanske är något som jag har ändrat!?
Jag vet inte riktigt, får se om det släpper om vi bara tränar sakta, sakta då!
Tack för tipsen! :D
Användarvisningsbild
Gaia

Inläggav Tinka tis 23 feb 2010, 11:50

Glöm inte att värma upp och massera korsryggen, så hon lättare kan krypa. Vi slarvar alla med uppvårmningen av våra hundar......
Nu på vintern blir vi alla liksom stela i lederna. Ta det lugnt så ska du se att det går bra.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Tinka

Återgå till Bruks & Lydnad