jag behöver lite moraliskt stöd, jag och Bilbo ska göra delprov 1 i räddningshundsutbildningen kommande söndag, och det vore så skönt om vi klarade oss. Samtidigt känns det ju inte alls givet, och det är så svårt att veta hur strikta domarna kommer att vara. Det sägs att delprov 1 (som körs efter 6 månader, hela utbildningen tar 18 månader) är främst för att visa att figurantintresse finns samt att markeringen sitter "i huvudsak". Vad nu detta betyder ... ?! Bilbo skallmarkerar hittad figurant, men det händer ibland att han bara går förbi. Vi har inte lyckats se ett mönster, oftast, dock långt ifrån alltid, verkar det ha hänt när det var öppna figgar, och ibland när söket varit extra svårt, dvs stark vittring finns på annat ställe än figgen (vilket bl.a. kan hända inomhus eller där det finns tak), när han då kommer fram till figgen så liksom står han bara och gör ingenting. Kör vi tre figgar exempelvis under ett sök i miljön, som häromdagen, så kan han glatt markera första, gå förbi andra och med stor glädje springa fram till tredje och markera jättefint. Så det känns inte riktigt som om det är bristande figurantintresse. Det känns som om ytterligare några veckor skulle ha gjort skillnad - så känner nog fler i gruppen,
Hur som - kan ni som läser detta vara snälla och tänka på oss på söndag och hålla tummarna? TACK! Kan också vara bra för rasen/dess rykte att en till hoffe blir räddningshund, vad jag vet är det för närvarande bara John med Dina som har en certad hoffe som räddningshund?