Kan ni hålla tummarna?!

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Kan ni hålla tummarna?!

Inläggav gesu tis 23 feb 2010, 12:05

Hej alla,

jag behöver lite moraliskt stöd, jag och Bilbo ska göra delprov 1 i räddningshundsutbildningen kommande söndag, och det vore så skönt om vi klarade oss. Samtidigt känns det ju inte alls givet, och det är så svårt att veta hur strikta domarna kommer att vara. Det sägs att delprov 1 (som körs efter 6 månader, hela utbildningen tar 18 månader) är främst för att visa att figurantintresse finns samt att markeringen sitter "i huvudsak". Vad nu detta betyder ... ?! Bilbo skallmarkerar hittad figurant, men det händer ibland att han bara går förbi. Vi har inte lyckats se ett mönster, oftast, dock långt ifrån alltid, verkar det ha hänt när det var öppna figgar, och ibland när söket varit extra svårt, dvs stark vittring finns på annat ställe än figgen (vilket bl.a. kan hända inomhus eller där det finns tak), när han då kommer fram till figgen så liksom står han bara och gör ingenting. Kör vi tre figgar exempelvis under ett sök i miljön, som häromdagen, så kan han glatt markera första, gå förbi andra och med stor glädje springa fram till tredje och markera jättefint. Så det känns inte riktigt som om det är bristande figurantintresse. Det känns som om ytterligare några veckor skulle ha gjort skillnad - så känner nog fler i gruppen, :oops: men nu är det prov på söndag som gäller.

Hur som - kan ni som läser detta vara snälla och tänka på oss på söndag och hålla tummarna? TACK! Kan också vara bra för rasen/dess rykte att en till hoffe blir räddningshund, vad jag vet är det för närvarande bara John med Dina som har en certad hoffe som räddningshund?
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Re: Kan ni hålla tummarna?!

Inläggav Bodil Åslund ons 24 feb 2010, 23:54

Klart vi håller tummarna för att det ska gå bra.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Carin ons 03 mar 2010, 14:40

Får hålla tummarna i efterhand, hoppas det gick bra!
Carin

Inläggav gesu ons 03 mar 2010, 21:01

Hej,

tyvärr gick det inte bra, vi blev inte godkända. Vi fick dock möjlighet att göra ett omprov om ca 2 månader, så en chans till finns.

Bedömningen gick ut på att han är en oerhört trevlig hund som fick topbetyg på allt (miljörädsla, distraktion hundar, hantering och lite annat) utom just söket, som ju är det viktigaste. Han gjorde inget fel, sa de, MEN han saknar suget. Han jobbar för mig, inte för att han vill söka, söka, söka. Man vill en hund som helt försjunker i uppgiften och som snarare är olydig än att den släpper söket.

Och då måste jag erkänna att det ligger något i det. Jag tycker vi har ett mycket fint samarbete, och det har känts bra, men tydligen är det inte riktigt det man vill se. Jag menar, klart de vill se att hund och förare kan samarbeta, men i nuläget, så här i början av utbildningen vill man tydligen ha lite "galna" hundar. Bilbo söker lugnt och systematiskt, han kollar ibland var jag är, han går att dirigera på avstånd - allt detta trodde jag var bra, men utom "rätt sug" så duger vi inte.

Jag tror så här: en del av det de säger är absolut riktigt och motsvarar min bild av Bilbo. En annan del tror jag beror också lite på att de inte känner så väl till rasen och att man drar kanske lite fel slutsatser utifrån hans sätt söka. "lugnet" = ointresse?

Jag är helt övertygad om att Bilbo tycker att söket är kul. Han försökte gräva sig in till ena figgen, det gör man väl inte utan figurantintresse? Domarna sa, när jag frågade om inte hans beteende vid figgen visade på figurantintresse, att han bara stannade hos figgen för att det var liksom enklare än att fortsätta söka. Och den delen måste jag erkänna tror jag inte på.

Men jag förstår ändå vad de var utefter och kan inte garantera att Bilbo har det i sig. Provet var väldigt bra på det sättet att jag mycket bättre begripa nu vad målbilden är. Jag vet inte om jag ska göra omprovet. Anledningen till vår 2:a chans är att de tänkte att vi eventuellt bara inte hade hittat rätt belöningssätt, och att det gick att höja motivationen. Så vi ska träna lite till och så bestämma tillsammans med instruktörerna om det är lönt att göra omprovet.

/Susanne med Bilbo
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Bodil Åslund ons 03 mar 2010, 22:14

Vad tråkigt att det inte gick vägen. Kämpa vidare ni.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Tiger tor 04 mar 2010, 19:35

Ja, kämpa vidare ni!

Ge inte upp utan gör omprovet om två månader, du har ju ingenting att förlora förrutom träningstid med hunden :)
Ida - Arwen - Heros
http://www.hovawarts.se
Användarvisningsbild
Tiger

Inläggav Carin tor 04 mar 2010, 20:04

Håller med Bodil och Ida, kämpa på.

Men jag tror lite att du också är inne på rätt spår, att de är inte vana att se sättet våra hundar arbetar på. Men som sagt ge inte upp utan sikta på ett försök till!
Carin

Inläggav gesu lör 06 mar 2010, 14:59

Tack för era uppmuntrande ord!!! Att träna är ju kul, så träningstid med hunden är ju bara en vinst. :mrgreen:
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Återgå till Bruks & Lydnad