Hej, en fråga...I ditt initala inlägg fick jag känslan att detta "överdrivna" vaktande var hemme, inne och på din tomt....Gör hon likadant ute på byn?
För i så fall (och nu kommer jag säga emot mig själv lite

) kommer det lite i en annan dager.
Att min hund vaktar hemma är HELT ok, enligt mig, men på byn...nej, där har vi inget mandat att vakta om inte ngn verkar hotfull. Där skulle jag gå av gångvägen, eller var vi nu är, sätta eller lägga min hd, och låta personen passera...om jag har kadaverlydnad på hd skulle jag fråga personen om den kan stanna vid oss (INTE gå fram till oss) så jag kan prata ett par ord med min hd sittande kvar bakom mig, och sedan ta med hd därifrån.
Om vi blir överraskade av ngn, ex i skogen, så berömmer jag hd att den gör mig uppmärksam på att där är ngn, men om vi går på en väg där det befinner sig folk mest hela tiden...ja där skall vi inte vakta.
Om jag inte har kadaverlydnad skulle jag göra detta när jag har ngn mer med som kan hålla i kopplet.
Gjorde jag mig alls förstådd nu? Kände att det blev lite rörigt...Vad det gäller vaktande hemma så gör jag som jag tidigare sagt.
Lycka till/Anna