Få hoffen att vakta på beställning

Här diskuterar vi bruksarbetet, brukslydnad och tävlingslydnad, ger varandra träningstips och råd

Re: Få hoffen att vakta på beställning

Inläggav batwomen mån 05 jan 2009, 00:31

Nej alla kan inte tycka lika och ska så heller inte men jag önskar ordning och reda i ledet så vill du ha en diskussion om MH/ uppfödning så lägg den den då under avel/ hälsa.
Starta upp en tråd om detta ämne. Det blir både rörigt , flummigt och folk orkar som du själv skriver inte läsa.
Denna tråd handlade definitivt inte om detta som jag ser det.
batwomen

Inläggav A.L mån 05 jan 2009, 00:43

batwomen skrev:Nej alla kan inte tycka lika och ska så heller inte men jag önskar ordning och reda i ledet så vill du ha en diskussion om MH/ uppfödning så lägg den den då under avel/ hälsa.
Starta upp en tråd om detta ämne. Det blir både rörigt , flummigt och folk orkar som du själv skriver inte läsa.
Denna tråd handlade definitivt inte om detta som jag ser det.

Tråden handlade väl om vaktinstinkt, eller(mental del)? Jag bemötte också detta till en början men det var just själva svaret som fick debatten att gå igång. Jag kan gärna starta en trådom MH, om någon är intresserad.

MVH AL
A.L

Inläggav pelrik tor 08 jan 2009, 23:21

Jo just det,, det kom liksom av sig lite i tråden här verkar det som.

Men åter till mina undringar.

Bunya springer gärna och skäller ut folk när vi är utomhus, ja jag vet att jag borde koppla henne men nu gör jag inte det. Hon springer fram till dem och skäller även om hon känner personen, då övergår skällandet i en blandning av skällande och glatt ylande... lite schitzo-stil på nåt vis. Jag vet att hon växte upp med en hund som var likadan, så det kan vara därför hon liksom har fått den här egenskapen naturligt. Att skälla på folk altså.

Så hur ska jag nu gå till väga? Min egen idé just nu är att berömma först när hon ser någon och bara morrar. Sedan platsa henne (fast det är svårt) och sen visa att jag välkomnar den andra personen. Se om det funkar...
Användarvisningsbild
pelrik

Inläggav zmultron fre 09 jan 2009, 09:35

Hej, en fråga...I ditt initala inlägg fick jag känslan att detta "överdrivna" vaktande var hemme, inne och på din tomt....Gör hon likadant ute på byn?
För i så fall (och nu kommer jag säga emot mig själv lite :o ) kommer det lite i en annan dager.
Att min hund vaktar hemma är HELT ok, enligt mig, men på byn...nej, där har vi inget mandat att vakta om inte ngn verkar hotfull. Där skulle jag gå av gångvägen, eller var vi nu är, sätta eller lägga min hd, och låta personen passera...om jag har kadaverlydnad på hd skulle jag fråga personen om den kan stanna vid oss (INTE gå fram till oss) så jag kan prata ett par ord med min hd sittande kvar bakom mig, och sedan ta med hd därifrån.
Om vi blir överraskade av ngn, ex i skogen, så berömmer jag hd att den gör mig uppmärksam på att där är ngn, men om vi går på en väg där det befinner sig folk mest hela tiden...ja där skall vi inte vakta.
Om jag inte har kadaverlydnad skulle jag göra detta när jag har ngn mer med som kan hålla i kopplet.
Gjorde jag mig alls förstådd nu? Kände att det blev lite rörigt...Vad det gäller vaktande hemma så gör jag som jag tidigare sagt. :lol:
Lycka till/Anna
zmultron

Inläggav pelrik fre 09 jan 2009, 23:42

Nej, jag förstår inte vad du menar med hd? hund eller?

Men när vi är på ställen där det hela tiden är folk är det absolut inga problem, som på stan eller andra folksamlingar. Då är hon väldigt lugn och försiktig. Egentligen när jag tänker efter är det nog mest när det kommer andra hundar. Hon gör gärna utfall mot andra hundar, och det gäller även när vi är på stan. Så detta har egentligen inte med vaktandet att göra. Vaktar gör hon nog oftast i rätt situationer fast kanske lite överdrivet mycket bara.

Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att sluta göra utfall. Ibland gör hon det inte, ibland gör hon det, antar att det beror på den mötande hundens kroppsspråk. Jag har försökt att hon får gå bakom mig när vi möter någon men ibland gör hon då utfallet så fort den mötande passerar henne. Jag brukar lyckligtvis ha henne kopplad i dessa situationer så det händer oftast inget. Men överhuvudtaget går hon igång ganska ordentligt när hon ser andra hundar.

När vi åker bil tex och hon ser en hund ute på gatan börjar hon "prata" rejält.

Okej,, nu vet jag inte riktigt vad jag frågar här :roll:
Hur får jag min hoffe lugnare vid mötande av andra hundar,, eller rättare sagt lugnare vid bara åsynen av andra hundar???

Peter

zmultron skrev:Hej, en fråga...I ditt initala inlägg fick jag känslan att detta "överdrivna" vaktande var hemme, inne och på din tomt....Gör hon likadant ute på byn?
För i så fall (och nu kommer jag säga emot mig själv lite :o ) kommer det lite i en annan dager.
Att min hund vaktar hemma är HELT ok, enligt mig, men på byn...nej, där har vi inget mandat att vakta om inte ngn verkar hotfull. Där skulle jag gå av gångvägen, eller var vi nu är, sätta eller lägga min hd, och låta personen passera...om jag har kadaverlydnad på hd skulle jag fråga personen om den kan stanna vid oss (INTE gå fram till oss) så jag kan prata ett par ord med min hd sittande kvar bakom mig, och sedan ta med hd därifrån.
Om vi blir överraskade av ngn, ex i skogen, så berömmer jag hd att den gör mig uppmärksam på att där är ngn, men om vi går på en väg där det befinner sig folk mest hela tiden...ja där skall vi inte vakta.
Om jag inte har kadaverlydnad skulle jag göra detta när jag har ngn mer med som kan hålla i kopplet.
Gjorde jag mig alls förstådd nu? Kände att det blev lite rörigt...Vad det gäller vaktande hemma så gör jag som jag tidigare sagt. :lol:
Lycka till/Anna
Användarvisningsbild
pelrik

Inläggav Webmaster fre 09 jan 2009, 23:46

En liten följdfråga:

Vad gör DU när din hoffe gör utfall?

/Patrik Berggren
NY BLOGG! Patrik Berggren?
Följ Patrik Berggren på Twitter.
Användarvisningsbild
Webmaster
Webbplatsadministratör

Inläggav Åsa-Teres lör 10 jan 2009, 09:24

Hej,

om jag får gissa utifrån det Pelrik skriver så låter det som att Bunya är väldigt osäker och rädd och att det är därför hon gör dessa utfall - och vaktandet har säkert också med detta att göra.

Jag vidhåller att det bästa är att ta hjälp från en erfaren människa (t.e.x en instruktör på er lokala brukshundsklubb :) ) som är van med hundar med liknande beteende.

Är det så att hunden är rädd så skulle inte jag berömma hennes beteende utan istället ta över situationen på det sätt som Zmultron beskriver. Då känner hunden att den "hotande faran" inte är dens ansvar utan att husse/matte har full kontroll.

Som svar på webmasters fråga så kan jag berätta att bägge mina hundar har varit (och fortfarande är i viss mån) "utfallshundar". Det som har hjälpt för att få slut på det är just att jag kliver fram och tar hand om situationen. Med stora dominanta hanhunden får jag kommendera ett sitt och så ställer jag mig med händerna i sidorna och liksom "blåser upp mig" och så gör jag ett gurgelljud åt honom, då blir han lugn. Med lilltjejen som är lite osäker så får jag kommendera sitt och sen räcker det med att jag står bredvid henne (OBS! inga strama koppel!) och bara talar om att det är lugnt med en lugn röst.

Men det har inte varit lätt att komma på hur jag ska få dem lugna i situationer där de förr gjort utfall (andra hundar) och jag har fått miljontals tips från olika människor, men precis som vi människor så är hundar individer och man måste hitta det sätt som fungerar på varje hund. Det finns nog ingen mirakelkur som fungerar på alla så därför tjatar jag ännu en gång om att ta hjälp av en av SBK utbildad instruktör eller er uppfödare.

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav zmultron lör 10 jan 2009, 10:40

...hd är hund....är verbalt ekonomisk ibland :ugeek:

Att hunden gör utfall mot annan hund som redan passerat tycker jag tyder på osäkerhet, lite "gå där du bara, jag morrar åt dig och talar om hur stor jag är...men kom inte face to face...okej...du går iväg ja men då så...här får du..."
Har haft en sådan....hon hade en antagonist på promenaden...varje dag var hon bara tvungen att kissa på hennes uppfart...fast precis där den slutade, min hund ville brösta upp sig men vågade inte ta striden face to face så att säga...

Har inget allenarådande svar på vad göra utan att med en sådan hund tror jag att den mår bra av att du tar kommandot och talar om för din hund att den inte behöver bry sig, och särskilt då precis när den mötande passerat (ofta har vi då hunnit slappna av...)

Saker att tänka på: hur agerar du? samlar du upp kopplet? blir du spänd? dessa beteenden blir ofta en uppladdning för hunden, lite "nu tar vi den tillsammans".

Hur beteer hon sig om hon möter hundar lös? Många hundar är mkt kaxigare i koppel, ffa de lite mer osäkra individerna...

Det borde finnas någon hundinstruktör eller bra hoffe-människa i din närhet som skulle kunna gå med dig och titta på hunden och ge dig mer konkreta tips på hur du skall agera i dessa möten....det är alltid lättare in real life...
MVH Anna
zmultron

Inläggav woava sön 11 jan 2009, 01:28

http://www.klickerforum.se/forum/viewto ... a&start=10

Om man fâr lov att rekommendera!
Titta in pâ denna lânk om utfall. Mycket bra och konstruktiv diskussion.
woava

Inläggav pelrik sön 11 jan 2009, 14:15

Hej och tack för svaren!

Jag tror inte att hon är osäker faktiskt. Om hon går lös och ser en annan hund springer hon gärna fram och leker om den andra hunden tar emot inbjudan så att säga. Ser hon andra människor när hon är lös springer hon dit och skäller om det är någon hon inte känner. Sen vänder hon och kommer tillbaks. Jag har förstått att det hjälper föga att ropa efter henne när hon ger sig iväg.

Just det där med att gå i koppel, vi gör inte det så ofta eftersom vi oftast går i skogen och sällan möter folk, så det kanske till och med bara kan vara en vanesak?
Användarvisningsbild
pelrik

FöregåendeNästa

Återgå till Bruks & Lydnad