Violkörtel

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Violkörtel

Inläggav gesu tor 13 nov 2008, 16:38

Hej alla,

har någon hört talas om violkörteln eller kanske t.o.m. erfarenhet från behandling?
Violkörteln sitter ca 10 cm nedanför svansfästet på svansens ovansida, och man vet enligt vad jag kunnat läsa på nätet inte riktigt vad den egentligen är bra för, troligen något som spelar roll för hur hunden luktar. Dessa körtlar kan tydligen göra att svansen kan få kala fläckar, med små hudflagor som lossnar. Tyvärr kan de utvecklas till variga böldar och är svårbehandlad (se också http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/violkorteln.pdf ). Orsaken är troligen hög testosteronproduktion (stackars Bilbo är inte ens 7 månader?!).

Ska till veterinären imorgon bitti, men är rätt säker att Bilbo drabbats av detta. Känns väldigt tungt just nu. Han har haft en kal fläck på svansen sedan han var kanske 3 månader, var hos veterinären för ca 2 månader sedan, de kollade skrapprov och gjorde biopsi, så bakterier, parasiter och svamp är uteslutet. Violkörtel nämndes inte. Då kändes det mer som förebyggande koll, men nu igår kväll såg jag att han hade en stor bula på svansen och när jag bara väldigt lätt tryckte på den kom blod och var. Har desinficerat och bokat tid hos veterinär. Men allt jag hittat i diverse fora (jag vet - det är bara en del av verkligheten, men ändå) inkl pdf'en ovan tyder på att antibiotika oftast inte hjälper. Och då är det kastration eller ta bort körteln eller amputera svansen (hemska tanke!) som gäller.

Därför söker jag nu efter andra som har råkat ut för detta och/eller vet något om eventuella alternativa behandlingsmetoder? Eller någon djurklinik som har erfarenhet av just violkörtelproblem?

Tacksam för alla tips

hälsar orolig Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Re: Violkörtel

Inläggav wtgtexas tor 13 nov 2008, 23:00

Nej ta inga förhastade slutsatser, det är ganska vanligt på hundar, kan som sagt blir lite tjatigt att behandla hela tiden (och då är det tvätta och desinfektion)
Min tik fick början till en liten infektion, jag tvättade med alsolsprit och körde aloe vera gelly som jag hade hemma och det bröt aldrig ut..
Visste inget om detta innan men när jag tittade på hanhunden har han ju faktiskt en kal fläck (eller det växer inte lika mycket hår där iaf) som det var orangea flagor på men han har aldrig haft problem, kan ju vara en övergångsperiod precis när de börjar könsmogna?? :)
Användarvisningsbild
wtgtexas

Inläggav gesu fre 14 nov 2008, 07:45

wtgtexas skrev:kan som sagt blir lite tjatigt att behandla hela tiden (och då är det tvätta och desinfektion)

Tack för ditt snabba svar! Jag vore överlycklig om det gick att behandla med tvätt och desinfektion!!

wtgtexas skrev: kan ju vara en övergångsperiod precis när de börjar könsmogna?? :)

Hoppas, hoppas!! Men jag har läst om flera hoffehanar som får problem med körteln varje gång de är nära löpande tikar!! Hos de flesta det kanske ändå går att lösa med sårtvätt mm, men det finns fall där bara kastration har hjälpt. Vill inte tänka tanken, har visserligen inga som helst tankar om att Bilbo någonsin skulle användas i avel, men ändå vill jag inte ha en kastrerad hund. Men förhoppningsvis behöver det inte gå så långt, tvättade såret med klorhexidin 3 ggr igår och det verkar utvecklas bra, ska ju också till vet.en nu på förmiddagen.

Fler som har erfarenheter?
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Pian fre 14 nov 2008, 18:48

Flera av mina hoffar har haft en "blossande" violkörtel. Men precis som någon skrev upplever jag att det varit i en viss period och och jag har därmed kopplat det till något hormonellt. Det har också bara hänt i unghundsperioden. Jag har tvättat med alsollösning. Det har försvunnit och aldrig mer kommit tillbaka. Hoppas att det samma gäller för din Bilbo.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Pian

Inläggav gammas fre 14 nov 2008, 22:56

Hej,
Jag tror som du att det kan sättas igång av något hormonellt,men... När man klämmer ut blod och var så kan man dessutom skada omkringliggande vävnad,inte bra!
Min erfarenhet är att om den inte går bort på en pencillinkur så är det bästa att operera bort den.
Då kommer problemen aldrig tillbaka igen. vilket den tyvärr kan göra om man enbart behandlar med pencillin. Har haft ett par hundar som opererat bort den efter återkommande besvär och det har blivit helt bra.
Så det kan jag verkligen rekommendera.
Lycka till!
Maria
gammas

Inläggav gesu fre 14 nov 2008, 23:11

Pian skrev:Flera av mina hoffar har haft en "blossande" violkörtel.

Intressant! Kan du beskriva lite hur "blossandet" såg ut? Kom det blod och talg (eller t.o.m. var) ur såret, var det öppna sår? Nu gör det ju inte längre det, men när jag upptäckte "bölden" i förrgår så var den ju fyllt med både blod och vad jag först trodde var var men nu undrar jag om det inte var talg, violkörteln lär producera just talg utan att sluta vilket leder till svårläkta sår. Känns just nu som att alla som behandlat såret med något som torkar ur det har kunnat lösa det. Men vad gör urtorkande medel med talg som hela tiden produceras, om det nu är så?

gammas skrev:Har haft ett par hundar som opererat bort den efter återkommande besvär och det har blivit helt bra. Så det kan jag verkligen rekommendera.

Trodde att violkörteln i själva verket var en massa små körtlar och att det därför anses vara svårt att operera bort den, svårt att få med allt så att säga. Att antibiotika inte hjälper långsiktigt har jag tyvärr också hört. Maria, kan du då rekommendera en vet/djurklinik som har erfarenhet från detta - min vet. idag visste först knappt vad jag pratade om när jag sa "violkörtel" och det vore skönt att kunna prata med en vet. med erfarenhet av detta!

Tack alla också för era lyckönskningar!!! Det vore så skönt om vi hade tur som några andra att det går över ....

God natt!
Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav gammas lör 15 nov 2008, 05:28

Hej,
När det har blossat så har det varit som en stor svullnad som känns spänd och varit hårlös. Jag är ju en "klämmande" djurägare,tyvärr!Så det är nästan alltid mitt förstahandsval.
Då har det kommit ut blod och talg, av modellen som sitter i taket i köket . Jag har sett ett tydligt hål ,ganska stort. Men efter ett par dagar utan antibiotika så har det även kommit ut brunaktigt var och serös vätska. Då verkar det göra ganska ont också.
Ett par har blivit opererade på Södra Djursjukhuset som jag vet om. Någon på Animalen i Södertälje,men de är dyra och ganska oförskämda. Ingen bra erfarenhet av dem. Södra gillar jag.
Har även stött på Golden med detta lilla problem.
En del kallar det för doftkörtel, då kanske veterinären känner igen det??
Min Blaze fick det när hon var 7 månader, fick en mesig sort av antibiotika,Ampivet så efter ett par dagar fick hon en fistelgång. Fick då Synolux,tror jag det hette. Behandlade i 14 dagar.
Jag känner igenom hennes svans nu minst ett par dagar i veckan för att känna efter svullnader på svansen. Har haft 3 tillfällen med små svullnader som jag klämt!!Och sedan behandlat med Silverlotion och de har försvunnit efter ett par dagar men då har det rört sig om små svullnader,½ stenkula.
Sov gott ni som inte jobbar natt
Maria
gammas

Inläggav Björn T lör 15 nov 2008, 13:18

Vi har precis haft ett liknande problem med vår 13-månaders tik Vessla.

När vi var på vaccination hos veterinären för ca 1 månad sedan visade vi upp en irriterad knöl på svansen - runt svansfästet - som det kom talg ur och som inte gick att tömma helt. Den hade funnits ytterligare någon månad innan. Veterinären sa att det inte gick att ta bort när det var infekterat och att vi skulle försöka torka ut det genom att tvätta det dagligen med sårsprit. Under någon period blev det bättre men förra veckan blossade det upp ordentligt och ett stort område runt knölen blev fylld med vätska och Vessla blev andfådd vid små lekar inomhus. Då for vi till veterinären och han tömde knölen ordentligt och satte in antibiotika 5 dagar och sedan återbesök. På återbesöket hade knölen återbildats och det var fortfarande infekterat. Veterinären tyckte att vi skulle operarade bort knölen (samt en annan hon hade på halsen) så vi fick det gjort direkt i torsdags. Ganska dyrt - hela kalaset gick på runt 6000 kr - tur att man har försäkring.

Nu går hon omkring med "häftstift" i rumpan och tratt runt halsen på deltid och får inte busa och springa i skogen. Men det är skönt om hon blir av med problemen som hon haft iaf.
Björn T

Inläggav gesu sön 16 nov 2008, 07:31

Kan börja med att berätta att Bilbo mår bättre (eller nja - Bilbo var ju egentligen inte särskilt berörd av allt detta, tyckte väl bara lite märkligt med mattes nyvaknade intresse för svansen :D ). Men jag duttade såret med potatismjöl efter tips på aktivhund.se och lite googlandet på "potatismjöl" och "sår". Ska dra vätska ur sår och får de att läka snabbt och fint. Kan säga att såret redan nästa morgon, dvs igår, såg jättebra ut.

Eftersom antibiotika ofta inte verkar hjälpa har jag faktiskt hittills inte gett det, eftersom det ju ändå inte löser problemet som verkar vara talgproduktion som kommit ur balans (och så ngn hormonell orsak bakom denna). Så om såret inte är allvarligt infekterat känns det som overkill att köra med antibiotika, jag vill ju kunna använda antibiotika när det verkligen inte finns något alternativ, ngt livshotande och då inte riskera resistens pga jag använt det för ofta på honom. Vet att många kan tycka jag är lättsinnig, men som sagt - såret läker jättefint för tillfället. Kan också tillägga att jag har hört från en bekant som är apotekare att det är ett antibiotikum med ämnet clindamycin som ska användas för denna typ av djupliggande infektioner i huden, den har ett "anaerobt spektrum" som tydligen behövs, och så ska det användas länge och i inte för låga doser. Det var just ett sånt jag fick recept på och som ligger här hemma - om såret inte hade läkt så fint sedan i fredags hade jag ju självklart börjat använda det.

Maria, det där hålet kunde jag också se när såret var helt rentvättat, ca 2 mm i diameter, som ett svart hål :shock: Men någon brunaktig serös vätska har det inte kommit, knölen sprack ju (behövdes inte mycket klämmande) i tisdags och det var blod och talg (tror inte längre att det var var) och sedan lite blod och nu ingenting, det är torrt och fint.

En sak som jag tycker är intressant är att alla som jag har läst om som har behandlat såret med något som drar ur vätskan, alsolsprit, alsoslösning eller potatismjöl, verkar ha fått bukt med problemet. Känns som om någon borde forska på det, oroväckande att man vet så lite om bakomliggande orsak och bra behandlingsmetod! Har inte lyckats hitta en enda rapport där antibiotikum har hjälpt :( .

Hoppas Vessla får det inte för tråkigt med tratt och busförbud (hur verkställer ni det :o ), det blir säkert mycket hjärngympa??!!!

OM vi nu inte får värre problem med såret är jag för det första himla tacksam och dessutom ska jag i fortsättningen också undersöka svansen minst var tredje dag för att upptäcka knölar snabbt och då försöka torka ut dem. Silverlotion kände jag inte till, den kanske också har urtorkande funktion?

En just nu lite (vågar ju inte ta ut något i förskott) gladare Susanne
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Tinka ons 19 nov 2008, 22:15

Hej ! Jag känner väl till dessa körtlar ca 10 cm ner från svansroten. Hade aldrig hört att de kallas violkörtel? Men hur som helst, får många unghundar överproduktion av talg just där. Det sker ungefär runt 1 års ålder. Typ "ungdomsfinnar", mer eller mindre infekterade. Det kan som du beskriver bildas stora bölder som kan innehålla var och blod. Jàg undviker att pressa för mycket där. Det kan öka problemen. Jag tvättar med Alsolsprit
problemen brukar försvinna efter en tid.
Även katter kan ha detta problem då tvättar man svansen med YES diskmedel (uttorkande).
Det är även just där den vuxna pälsen börjar växa ut vid ca 4 mån ålder. Då kommer en blank lock av vuxen päls i den luddiga valppälsen. En del valpköpare brukar fråga om svansen har gått av, så skarpt syns det.
Jag hoppas att din hund snart blir fri från sina besvär. Gör inget förhastat.
Användarvisningsbild
Tinka

Nästa

Återgå till Avel & Hälsa