Hej alla,
har någon hört talas om violkörteln eller kanske t.o.m. erfarenhet från behandling?
Violkörteln sitter ca 10 cm nedanför svansfästet på svansens ovansida, och man vet enligt vad jag kunnat läsa på nätet inte riktigt vad den egentligen är bra för, troligen något som spelar roll för hur hunden luktar. Dessa körtlar kan tydligen göra att svansen kan få kala fläckar, med små hudflagor som lossnar. Tyvärr kan de utvecklas till variga böldar och är svårbehandlad (se också http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/violkorteln.pdf ). Orsaken är troligen hög testosteronproduktion (stackars Bilbo är inte ens 7 månader?!).
Ska till veterinären imorgon bitti, men är rätt säker att Bilbo drabbats av detta. Känns väldigt tungt just nu. Han har haft en kal fläck på svansen sedan han var kanske 3 månader, var hos veterinären för ca 2 månader sedan, de kollade skrapprov och gjorde biopsi, så bakterier, parasiter och svamp är uteslutet. Violkörtel nämndes inte. Då kändes det mer som förebyggande koll, men nu igår kväll såg jag att han hade en stor bula på svansen och när jag bara väldigt lätt tryckte på den kom blod och var. Har desinficerat och bokat tid hos veterinär. Men allt jag hittat i diverse fora (jag vet - det är bara en del av verkligheten, men ändå) inkl pdf'en ovan tyder på att antibiotika oftast inte hjälper. Och då är det kastration eller ta bort körteln eller amputera svansen (hemska tanke!) som gäller.
Därför söker jag nu efter andra som har råkat ut för detta och/eller vet något om eventuella alternativa behandlingsmetoder? Eller någon djurklinik som har erfarenhet av just violkörtelproblem?
Tacksam för alla tips
hälsar orolig Susanne