Skotträdsla

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Skotträdsla

Inläggav batwomen tor 26 feb 2009, 09:57

Oj första gången jag startar en tråd, hur det nu kommer att gå.
Jag startar denna tråd eftersom det kom upp skotträdsla på OCD tråden.
NEJ för mig är det självklart att plocka bort (från vidare avel) hundar som inte består skott. Det måste finnas måtta vad vi kan försvara oss med när det gäller avel.
batwomen

Re: Skotträdsla

Inläggav Hoffa-kaas Alva tor 26 feb 2009, 13:50

Hej!
En mycket bra och intressant tråd detta.

OBS!Jag är inte ute efter att avla på min tik!
Men för mitt intresse och nyfikenhet så önskar jag ställa en fråga till er där jag hoppas kunna få svar på.

Jag genomförde ett mindre lyckat MH för en vecka sedan. Bakgrunden är egentligen solklar.Jag har haft hunden 5 månader och innan dess var hon inte speciellt hanterad, bodde i hundgård med kullsyskon till 1,5 års ålder.

Hon har gjort riktiga framsteg sen jag fick henne t ex fått ett riktigt föremålsintresse mm.
Jag som förare borde ha tänkt efter och väntat. Men min önskan att komma ut och tävla blev för stor och jag bestämde mig för att vi är redo.
På klubben är hon skottfast. MEN på MH:t tappade hon fokus helt, dels för att det var nya omgivningar och att hon enligt mentalbeskrivaren bar med sig de upplevelser hon fått med sig vid bla skramlet.
Vi genomförde MH och nu kan vi ut och tävla men mina förhoppningar om att få henne KORAD grusades.
Till saken hör att en av hennes kullsyskon genomfört MH:t med en 1:a dvs ej berörd.( De har haft henne sen 8 veckors ålder )

Har en vännina som tävlar elit med sin hund, hennes fick som Ällie på MH ej godkänt skott när deras MH genomfördes för 5 år sedan.I dag har de platsliggning med skott i ett av momenten och klarar det utan problem.
Många vill ha hanen som avelshane till sina blivande avkommor i dag.

Hjälp mig nu att förstå detta för jag får inte det att gå ihop alls?Skotträdda vid ett MH men dugliga som avelsdjur när de har goda meriter inom Bruks och lydnad?

MVH Pia
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Inläggav gammas lör 28 feb 2009, 15:46

När man avlar och tittar på olika bitar på hundar så är just MH och skotten något jag tittar mycket på.
Just för att testet görs på relativt råa hundar och att man där ser flera ärftliga egenskaper.
Jag själv skulle aldrig avla på en hund med 4 eller 5 på skotten oavsett senare resultat i bruks.
Sådant kan man faktiskt träna hunden till att klara av.
Att det har blivit mer skotträdda och oberörda hundar i avel är något som inte bara jag är oroad över. Utan vi är många som undrar varför det blivit så.
Det är något vi måste diskutera på vidare uppfödarmöten.
Vi vill väl inte hamna där Collie är idag? Och även flera andra vallhundar som är ljudkänsliga.
Det är inget jag förknippar med hovawarten och någat vi verkligen ska värna om.
Att de förblir skottfasta och inte känsliga för olika sorters ljud.
Maria
gammas

Inläggav zmultron ons 04 mar 2009, 10:00

Vad väger tyngst, anser ni, skottfast på MH eller MT?
Skulle vara intressant att höra hur ni andra resonerar, jag vet ju hur jag tänker....
Om en hund var skottfast på MH, men hade n berördhet på MT.....
MVH Anna
zmultron

Inläggav batwomen ons 04 mar 2009, 21:31

Är hunden skotträdd på MH får den inte vara delta på MT så den frågan blir ju lite konstig eftersom att det fåtal hundar det handlar om är försvinnande några.
batwomen

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 11 sep 2009, 14:46

Hej! Öppnar denna tråden igen då jag behöver lite tips med hur jag ska få min hund skottfast inför platsliggningen lägre.Inser att jag skulle ha denna tråden under Bruks & lydnad egentligen:-( men men...

Min tik har innan nyåret varit skottfast. Vi kunde göra platsliggning med skott på klubben men efter nyåret så har hon genomfört MH med 5 på skottet samt blivt riktigt skotträdd.

Nu till min fråga hur ni successivt skulle jobba fram skottfastheten? Nån som lyckats på en skotträdd hund?

Just nu går det en skiva på repeat hemma med skott, den har hon inte brytt sig om men så fort det kommer ett skott på klubben så kryper hon ur skinnet och är inte kontaktbar under några minuter.

Alla tips och råd mottages tacksamt för vår fortsatta framfart på tävlingsbanan.

MVH Pia
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Åsa-Teres fre 11 sep 2009, 15:26

Hej,

jag vet att många anser att det går att träna bort skotträdsla. Men jag tycker det är rent och skärt djurplågeri att utsätta hundarna för det. Min förra hund var skotträdd (hon var ingen hoffe...) och så jäkla synd det var om henne alltså. Tävlingshysterin får väl ha någon måtta, inte skulle man tvinga en höjdrädd unge att börja med bergsklättring? Kanske en dålig jämförelse eftersom människors fobier faktiskt GÅR att bota med kbt.

Jag blir oerhört ledsen och beklämd när det kommer människor till vår hundklubb med skotträdda hundar och ska "träna" dem att vänja sig vid skott. Hundkrakarna utsätts för en enorm stress och mår fruktansvärt dåligt.

Jag var på en hundföreläsning en gång och föreläsaren fick frågan om hur man botar skotträdsla, han sa att det var inte svårare än att sluta avla på skotträdda hundar för det är ärftligt och en hemsk plåga för de hundar som är drabbade.

Jag hoppas verkligen att alla uppfödare tänker som "Gammas" och inte avlar med hundar som har 4:or och 5:or på skotten på MH så minmieras i alla fall risken för skotträdda hovawartar i Sverige...

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 11 sep 2009, 16:57

Hej Åsa-Teres.

Tack för ditt svar!

Jag köper absolut ditt resonemang till viss del men som jag skrev kan en händelse ha gjort att hunden blivit skottberörd. Ska man hantera det på samma sätt som om hunden hade en medfödd rädsla/osäkerhet? Inte träna bort rädslan?
Exempel:
Jag känner till en hund som fick nyårsraketer in i hundgården. Denna hund har tävlat SM ett antal gånger, han har över 70 cert och detta trots att han fick börja om helt efter denna olyckshändelse. ( http://www.minbordercollie.se )

Sen behöver det inte enbart tränas för tävling utan även i mitt fall för att fungera i vardagen. Bor på landet brevid med jaktmänniskor som grannar. Här skjuts det mycket och kan jag hjälpa Ällie genom att träna bort det så väljer jag hellre det än att se henne få spel varje gång de skjuter.

Kom gärna med mer åsikter och det vore roligt att få igång en diskussion kring detta.

MVH Pia
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Samineh fre 11 sep 2009, 23:46

Hej Pia=)

Du nämde ju sist vi sågs att Ällie, precis som Afera inte är trygg med platsläggningen, kommer inte ihåg om du sa att hon reser sig eller vad det var men om jag vore som dig så skulle jag absolut inte börja träna platsliggning med skott om hon inte ligger kvar utan skott och att hon är säker i läggandet. Jag skulle fortsätta med att träna platsliggning där man är synlig så att hunden inte blir ännu mer osäker och först när det sitter och man märker att hunden ligger kvar och är trygg i det. Jag är övertygad om att man förstör mer om man börjar dra in att lägga till skott på en hund som är skottberörd innan momentet sitter. Ha inte för brottom;) Ibland måste man backa, ett,två och ja ibland tre steg. Det har vi nog alla fått känna på *fniss*

Mina tankar, säkert andra som tänker annorlunda=)
Användarvisningsbild
Samineh

Inläggav Hoffa-kaas Alva lör 12 sep 2009, 06:45

Hej Samineh.

Jag har inte kört skott alls på platsen sen innan jul och då var hon skottfast.

Äsch, jag ringer dig under dagen :lol:

Kram Pia
Hoffa-kaas Alva

Nästa

Återgå till Avel & Hälsa