Skotträdsla

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Re: Skotträdsla

Inläggav Eva lör 12 sep 2009, 07:46

Hej!
Tycker du ska kolla med någon som har erfarenhet av just skotträdsla på klubben du tränar om dom/den kan titta på just din hund och dens reaktioner på skott. På ganska många hundar går det att träna bort så att dom klarar att ligga en platsliggning med skott.
Men jag tycker du borde ha någon som kan en del om det här som hjälper dig, och som kan se om träningen ger resultat. Lycka till!
Mvh Eva
Eva

Inläggav zmultron lör 12 sep 2009, 13:37

Hej, jag hade en skotträdd hund. Om hon var skotträdd i grunden eller om det var ett tillstånd framkallat pga taskiga omständigheter vet jag inte, det var en omplaceringshund och det är egentligen oviktigt.....
Det som är viktigt är att skotträdsla är en begränsande faktor i vardagen och behöver/bör tränas.
Jag tränade skott genom att hitta de "grenar" eller övningar som min hund älskade och hade hög motivation i. Som spår, bevakning etc och la in skott-träningen där. Då tog motivationen till att arbeta överhand och skotten fick en underordnad betydelse hos min hund.
Jag tränade inte skott någonsin i samband med saker som hon annars tyckte illa om eller som var belagd med en negativ känsla, som moment träning på plan, det hatade hon. Jag tror att skotten där bara skulle ha förstärkt den känsla hon redan var i.
Resultatet blev att hon lyssnade och registrerade att det small, men agerade inte på smällen. Vi skippade således den "vanliga" bruksformen och gick på grenar där skotten antingen kom under hanterbara situationer eller inte alls.
Så gjorde vi....

Sen tycker inte jag heller att man skall avla på skotträdda hundar, men om rädslan är förvärvad under fullt begripliga omständigheter så får välan skotträdslan vara ett av alla de argument som skall vägas för och emot vid val av avelsdjur.

MVH Anna
zmultron

Inläggav Eva lör 12 sep 2009, 16:50

Jag tycker såklart inte heller att man ska avla på hundar som är rädda eller berörda av skott, jag tävlar själv i bruks och tycker det är viktigt att dom klarar av att det skjuts. Förutom tävlandet så mår hundarna väldigt mycket bättre i vardagen med om dom slipper såna bekymmer.
Står man inför faktum att ens hund är skottberörd så tycker jag absolut att man ska försöka hjälpa den med träning. Både för vardagen och för att man ska kunna fortsätta sätta upp mål med sitt tävlande.
Sen finns det ju dom hundar som är såpass rädda och mår bäst av att slippa, men man kan ju prova att avdramatisera det innan man ger upp helt.
En del hundar tycker det är mindre läskigt om matte eller husse skjuter själv fullt synlig för hunden, men det förutsätter nog att man kan lämna hunden sittande eller liggande och det verkar ligga en bit fram i er träning. Men det kan vara ett tips när ni kommit en bit på väg. Zmultrons råd tycker jag verkar bra, och hon har ju dessutom provat det med egen hund och nått resultat.

Mvh Eva
Eva

Föregående

Återgå till Avel & Hälsa