av zmultron lör 12 sep 2009, 13:37
Hej, jag hade en skotträdd hund. Om hon var skotträdd i grunden eller om det var ett tillstånd framkallat pga taskiga omständigheter vet jag inte, det var en omplaceringshund och det är egentligen oviktigt.....
Det som är viktigt är att skotträdsla är en begränsande faktor i vardagen och behöver/bör tränas.
Jag tränade skott genom att hitta de "grenar" eller övningar som min hund älskade och hade hög motivation i. Som spår, bevakning etc och la in skott-träningen där. Då tog motivationen till att arbeta överhand och skotten fick en underordnad betydelse hos min hund.
Jag tränade inte skott någonsin i samband med saker som hon annars tyckte illa om eller som var belagd med en negativ känsla, som moment träning på plan, det hatade hon. Jag tror att skotten där bara skulle ha förstärkt den känsla hon redan var i.
Resultatet blev att hon lyssnade och registrerade att det small, men agerade inte på smällen. Vi skippade således den "vanliga" bruksformen och gick på grenar där skotten antingen kom under hanterbara situationer eller inte alls.
Så gjorde vi....
Sen tycker inte jag heller att man skall avla på skotträdda hundar, men om rädslan är förvärvad under fullt begripliga omständigheter så får välan skotträdslan vara ett av alla de argument som skall vägas för och emot vid val av avelsdjur.
MVH Anna