Rygg/höft ont hos 8-årig tjej

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Rygg/höft ont hos 8-årig tjej

Inläggav aussiemia fre 18 dec 2009, 13:30

Ikväll fick vår 8-åriga tik Ella svårigheter med att springa, sedan gå och nu har hon problem att tom resa sig upp. Det har aldrig tidigare varit så med henne och vi är naturligtvis väldigt oroliga. Det har gått så sabla fort.
Vi bor i Australien och tog hit Ella i september i år och det ser ut som om hon har klarat resan och karantänens 30 dagar bra. Just nu är mina föräldrar här på besök och min pappa sa med en gång att han sett detta tidigare och det hos den hoffe-hane vi hade när jag växte upp och som avlivades när han var 10 år (1984). Pappa är säker på att det inte är det 'vanliga' höftproblemet (dyplasi) som många hoffar får utan något mer allvarligt. Vi ringde den veterinären vi har här i Adelaide och hon sa att vi skulle ge Ella en panadol och se om det blir bättre. Grejjen är att det verkar inte som om hon har ont annat än när hon ska resa sig upp..

Ska vi avvakta eller begära en röngten omedelbart?
Skynda er att svara!
Tusen miljarder tack!
//mia i adelaide som är himla orolig
aussiemia

Re: Rygg/höft ont hos 8-årig tjej

Inläggav Carin fre 18 dec 2009, 16:02

Sa verkligen veterinären till er att ge panadol?!! Det är väl paracetamol och ska absolut inte ges till hund, ge hellre något med acetylsalicylsyra, alltså aspirin el magnecyl.

Snabbt påkommen hälta/smärta kan vara borelia, men jag skulle snarast kolla upp henne med en röntgen. Kanske kan en karantänens mindre motion ha utlöst något. Kolla t ex upp L7-S1 som är en vanlig defekt som drabbar äldre hundar, eller spondylos.
Carin

Inläggav zmultron lör 19 dec 2009, 12:42

Hej, så pass kraftiga symptom (svårt att resa sig) som kommer så snabbt (ngn till ngr dagar), jag skulle begära röntgen omgående. Länd-diskbråck kan komma akut, om snabb behandling sätts in kan man undvika operation med allt vad det innebär.
Finns massor av diffdiagnoser självklart, de flesta mer "ofarliga", men som sagt, diskbråck vill man behandla snabbt om misstanke finns.
Lycka till, Anna
zmultron

Inläggav aussiemia lör 19 dec 2009, 14:09

Tack för era svar.
Imorse var vi hos veterinären med Ella. Under natten hade hon legat på samma ställe hela natten, bara det var oroväckande eftersom hon i vanliga fall flyttar runt på nätterna.
Veterinären klämde och kände och var ganska så säker på att Ella fåt arthritis, dvs förslitning på lederna. Hennes högra bakben var väldigt stelt och smärtsamt, det vänstra var bättre. Nu har hon fått anti-inflammatorisk medicin som också är smärtstillande och redan så är hon bättre! Hon reser sig från liggande utan hjälp och är lika lekfull som vanligt! Hon ska bara ha stilla promenader framför de vanliga tjusrusningarna på ängen efter tennisbollar men fortsätta bada. Hon älskar att hoppa och simma i poolen och det är ju jättebra träning för onda leder, så det ska hon få göra varje dag framöver (det blir bara så gräsligt skräpigt i poolen efter hennes bad, men det får vi ju bara stå ut med). Vi ska tillbaka om 14 dagar och se om hon svarar på behandlingen, om hon inte har gjort det så blir det röntgen och vidare undersökning.

Tack igen!
//mia
aussiemia

Återgå till Avel & Hälsa