mental stimulering för vilande hund...hjälp!

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

mental stimulering för vilande hund...hjälp!

Inläggav Åsa-Teres fre 28 mar 2008, 09:49

Hej,
min lill-vovve Milou skadade sig så olyckligt under en kissrunda igår att hon slet av en böjsena i ena baktassen. Hon opererades under gårdagen och låg över på Ultuna djursjukhus i natt. När hon nu kommer hem ska hon först gå fyra veckor i gips och sen väntar 6-8 veckor med sjukgymnastik...under hela den här perioden ska hon hållas stilla och ständigt vara kopplad när hon får gå ut på ytterst korta kiss- och bajsrundor. Jag känner bara - HJÄLP! Hur ska detta gå??? En 8-månaders hoppawart... Så nu efterlyser jag ALLA tips om hur jag kan ge henne mental stimulering. Svåra, lätta, roliga, tråkiga -ALLT!
Har ni några bra tips? Skriv allt ni kommer på här i forumet så blir jag och Milou så tacksamma![flash=][/flash]
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Re: mental stimulering för vilande hund...hjälp!

Inläggav gammas fre 28 mar 2008, 21:42

Hej Åsa-Teres,
Vad skönt att höra att operationen gick bra.
Kom att tänka på en bok av Marie Hansson som heter aktivitetsboken, där finns massor av kul grejor att göra med hunden.
Sedan togs en ny bok upp i nya Brukshunden av Åsa Tove Bergh som fick jättefin kritik,innehöll tydligen också aktiveringstips.
Krya på er
Maria
gammas

Inläggav Bodil Åslund tor 24 apr 2008, 09:30

Nosarbete i alla former. Tröttar knoppen men inte kroppen. Göm godis, klickerövningar osv.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav woava ons 04 jun 2008, 20:08

Hur har det gâtt med Milou? Fann du nâgra bra knep att stimulera henne mentalt under konvalesensen?
woava

Inläggav Åsa-Teres fre 06 jun 2008, 18:31

Hej,
det har gått bra.
Frambenet fick opereras om eftersom senan gick av inuti gipset...
Men nu är alla gips borta och vi går på sjukgymnastik, vattentrask två ggr/veckan och små kortpromenader med stödskena varje dag. Stretchning och massage av bakbenet varje dag.

Hon är väldigt tapper och accepterar sin situation. Följer med när jag tränar i träningsgruppen med min andra hund, då får Milou sitta bredvid och träna passiviteten...

En jobbig grej som har blivit är att hon är mycket reserverad mot andra hundar, kanske beror på att hon känner sig utsatt p.g.a skadorna?

Men hon kommer bli återställd, ena tån i fram pekar rakt fram och är "ostyrslig" det är det enda men hon har...

Om 1-2 månader kommer hon få springa och busa igen!

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Återgå till Avel & Hälsa