Angående Megaesofagus - patologisk vidgning av matstrupen....
Det finns en medfödd och en förvärvad typ. Den förvärvade, vilket det handlar om i detta fall, kan bero av en massa olika orsaker....Myastena gravis, CNS-störningar inkl tumörer, SLE, Polymyosit, addison, blyförgiftning, ev hypotyroidism... och sen den idiopatiska (= fikonspråk för vi vet inte varför). Dessutom kan en vidgning ske efter trauma mot matstrupen så som främmande kropp som fastnat.
Jag tycker att man bör kolla upp/försöka finna orsaken, för vissa av dessa sjukdomar kan behandlas och besvären lindras därmed. Hos många individer räcker det med att man utfodrar högt (på ställning) och att man håller huvudet högt en stund efter matintag. Detta för att maten skall få hjälp av gravitationen att ta sig ner i magen och inte samlas i vidgningen.
Om vidgningen är så pass stor att det inte hjälper att utfodra högt och åtgärda grundorsaken så tycker jag att man avliva en sådan individ eftersom sjukdomen då inte är förenlig med ett värdigt och friskt (dessa individer drar ofta på sig följdsjukdomar som lunginflammationer) liv.
De hundar jag sett med sjukdomen har haft en addison i botten, det har faktiskt varit anledningen till att de sökt veterinär, hunden verkar kräkas efter matintag, och när man börjar nysta visar det sig att det är en megaesofagus orsakad av addison (under-produktion av kroppseget kortison). Inte en särskilt vanlig sjukdom men den förekommer tydligen tillräckligt ofta för att jag skall ha hunnt se några

MVH Anna