Mega-aesophage

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Re: Mega-aesophage

Inläggav woava tis 26 maj 2009, 14:23

zmultron skrev:Om vidgningen är så pass stor att det inte hjälper att utfodra högt och åtgärda grundorsaken så tycker jag att man avliva en sådan individ eftersom sjukdomen då inte är förenlig med ett värdigt och friskt (dessa individer drar ofta på sig följdsjukdomar som lunginflammationer) liv.

De hundar jag sett med sjukdomen har haft en addison i botten, det har faktiskt varit anledningen till att de sökt veterinär, hunden verkar kräkas efter matintag, och när man börjar nysta visar det sig att det är en megaesofagus orsakad av addison (under-produktion av kroppseget kortison). Inte en särskilt vanlig sjukdom men den förekommer tydligen tillräckligt ofta för att jag skall ha hunnt se några ;)

MVH Anna

Intressant belysning av sjukdomen. I detta fallet avlivades hunden. Hâller med om att i dessa svâra fall sâ âr det det enda man kan gôra. Men i lindriga fall, och om medicin kan hjalpa sâ hade jag nog fôrsôkt gôra det môjligaste, âven om man inte gâtt sâ lângt som att gôra speciella stolar fôr hunden eller ö h t bôka fôr mkt med matintagen.

Om det âr ett symptom fôr hypo-thyroidsm sâ fungerar ju medicin i regel, eller kan kanske stoppa utvecklingen,? men fôr Addisons ??? ja, jo, dâ blir det vâl att tillföra kortison :?: Det fick fôrresten denne hoffen ocksâ, utan att det hjâlpte i lângden.

Det tog tre veckor mellan fôrsta upptâckten av problemet o till han fick sin spruta. Ganska chockerande utveckling. Man kan fôrstâ att folk inte i rôda momanget kan ta beslutet att ge dôdshjâlpen.
woava

Föregående

Återgå till Avel & Hälsa