Bodil Åslund skrev:Ja, jag tycker det stämmer bra. Jag har haft båda varianterna. I alla fall när det gäller jaktintresse på levande vilt. Det har varierat mellan "jaktidioter" som går ut på sök för att hitta vilt och de som inte bryr sig så mycket.
Jag tycker ofta inte att dessa beteenden stämmer överens med hur jakten är på lilla bytet på MH/ korning.
.
Ja, precis sâ har jag ocksâ uppfattat mânga hoffar. Antingen/eller o inte mitt emellan. Vidare sâ undrar jag om det âr en skillnad mellan vad man kallar jaktintresset och vad jag har sett ibland kallas bytesintresset? Eller jaktinstinkt och bytesinstinkt, kanske râttare benâmnt.
Ja, pâ MH sâ verkar det som hundarna oftast bara vill hugga tag i nâgot som rôr sig fort. Sen slâpper de "bytet" illa kvickt. Men med ett bytesintresset fâr man vâl fôrmoda att hunden eg. mâl âr mera fokus pâ bytet o att "'dôda" bytet? Eller menar man i svenska testerna att detta âr en o samma instinkt?
Pepita ÄLSKAR att jaga, bollar, o fâglar o allt som rôr sig, o springa efter retfulla skator, men ligger det en skadad fâgel pâ marken sâ stâr hon bara o glor pâ den. (skônt nog!)
Jag fâr inte en riktigt klar bild av dessa instinkterna hos hunden o termerna som anvânds. Verkar ocksâ vara mkt komplicerade beteenden. Jag menar man kan ju infôrliva âven sâdana beteenden som vallning m m.