av Carin mån 26 okt 2009, 08:21
Hovawart är en förhållandevis frisk och sund ras utan extremer. Några problem finns givetvis, sköldkörtelrubbning är den mest frekvent förekommande sjukdomen. Fall av levershunt, aortastenos förekommer, men betydligt mera ovanligt. SA finns också enstaka fall av. Något som flera av oss upplever har ökat i frekvens är osteochondros. Det här är de sjukdomar som jag tycker att du i första han bör förhöra dig om.
Arbetslinjer, anser jag inte finns på det sättet som man t ex ser inom schäfer, malle. Hos hovawarten hittar du hundar som har en bra exteriör och med lätthet kan ta cert och bli BIR på en utställning och dagen innan kan de varit ute på brukstävlingar. Men försök att hitta föräldrar med dokumenterade arbetsmeriter, det visar på god arbetsbarhet. Och då menar jag bruks eller lydnad, viltspår är en bra aktivitet, men för mig är det inte något som visar vilken arbetsförmåga hunden har. Att hålla ihop en hel dag för bruks, eller de högre lydnadsklasserna visar mycket mera och visar att hunden klarar av att samarbeta med sin förare. Stirra dig sen inte blind på höga korningspoäng, men kolla MH och MT.
Några generella råd alltså, sen bör du kunna få svar från de du kontaktar om du har det här i tanken.
Senast redigerad av
Carin mån 26 okt 2009, 08:51, redigerad totalt 1 gång.