HD- AD i avel.

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

HD- AD i avel.

Inläggav Hoffa-kaas Alva fre 03 okt 2008, 14:26

Röntgen av armbågar & höfter närmar sig.
Jag hoppas ju givetvis på det bästa då jag vet hur ett djur med C & D i höfter blivit när de kommer upp i åren:-(*syftar på min tidigare hund*

Jag har blivit väldigt intresserad av detta ämne och har under alla mina år fått höra att allt utom A är dåligt & att man absolut INTE ska avla på ett sådant djur.
Dock ser jag ofta att det avlas på hoffar med B i protokollen.

Jag antar att det är en väldig hårfin skillnad på A & B men hur tänker en uppfödare i detta läget?

Är nyfiken & hoppas kunna få igång en debatt så jag kan få mer inblick i det?

Jag hoppas får ni ha en trevlig helg med mycket givande hoffeaktiviteter!*vinkar*
Visa respekt & ödmjukhet, då kommer man långt!
Hoffa-kaas Alva

Re: HD- AD i avel.

Inläggav John Örvill fre 03 okt 2008, 20:08

Allt utom A är dåligt?
Om allt vore så enkelt, det är helt OK att avla på både A&B höfter, det man även måste titta på är kullsyskon till det tilltänkta avelsdjuret. Hur mycket är röntgat av kullsyskonen? Hur många är HD-fria? Hur ser det ut på mor/far sidans syskon med röntgen, HD-fritt?

Vad är bäst?
Att avla på två individer med A-höft och alla syskon till dessa har HD-fel eller att avla på två individer med B-höft och deras syskon är HD-fria?

I teorin är det naturligtvis bästa att avla på individer med A höft där alla kullsyskon är röntgade med A. Dock blir avelsbasen lite väl snäv om detta var kravet.

Hovawart ligger bra till gällande HD-statistiken strax över 10% HD-fel i rasen får betecknas som bra jämfört med andra storvuxna raser/bruksraser.
Trots många B i protokollen...

John
John Örvill
Webbplatsadministratör

Inläggav Carin mån 06 okt 2008, 07:49

I den bästa av världar så är givetvis avel på individer med A-höfter och med syskon som enbart har A att föredra, men nu ser verkligheten sällan ut så...

HD har en konstaterat polygen nedärvning, dvs flera gener samverkar, alltså kan utfallet bli efter en gradient. För att "ställa til det" så har man (ofta) även en viss grad av miljhöpåverkan på polygena arvsanlag. Jmf t ex med längd på människor. Om vi under uppväxten får undemålig föda så blir vi kortare än om vi fått fullgod näring.

Ovanpå detta lägger vi sen i HD-fallet aningen olika röntgenmetoder och att några olika personer avläser resultatet.

HD är så väl dokumenterat så det gäller alltså att inte enbart titta på individer utan titta på familjen, hur ser det ut på syskon, hur ser det ut på föräldrar och far- och morföräldrar och även här, givetvis syskonen. Där ges den bästa bilden, inte enbart på individen.

Och då kommer vi till min viktigaste punkt, vi måste alla fortsätta att röntga för att säkra den fina dokumentation vi har, och historiskt sett har haft, för att kunna hålla ner HD-belasningen på den fina nivå var ras har. Inte enbart röntga avelsdjur, vilket kan vara fallet i andra länder och även andra raser i Sverige.

Men som sagt, här har vi hovawartägare varit och är bra, en stor eloge till oss alla! :mrgreen: Men vi kan bli ännu bättre... även om nog 100% röntgat inte är ett realistiskt mål så är det givetvis en dröm.
Carin

Inläggav Åsa-Teres mån 06 okt 2008, 10:47

[quote="Carin"]
Och då kommer vi till min viktigaste punkt, vi måste alla fortsätta att röntga för att säkra den fina dokumentation vi har, och historiskt sett har haft, för att kunna hålla ner HD-belasningen på den fina nivå var ras har. Inte enbart röntga avelsdjur, vilket kan vara fallet i andra länder och även andra raser i Sverige.

quote]

Och det är ju viktigt att som hundägare veta hur ens hund mår och vilka förutsättningar den har samt vad man kan förvänta sig när den åldrar och så tycker jag att det är självklart att man anpassar sin träning efter det. Det är väl inte så lämpligt att hårdträna agility eller rapport eller så med en hund med höftledsfel.

Jag har inga planer på att någonsin starta kennel eller para någon hund men ser det som en självklarhet att röntga mina hundar ändå.

/Åsa-T
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Carin mån 06 okt 2008, 10:58

men ser det som en självklarhet att röntga mina hundar ändå.

Tänk om alla hundägare tänkte så, då skulle vi uppnå 100%. Visst är det viktigt för sin egen skull också att veta statusen på höfterna hos den egna individen, där gör det också mindre om det är A eller B, även en hund med C kan ofta leva ett fullgott liv, men det är bra att veta och kunna anpassa träningen efter det.
Carin

Inläggav Åsa-Teres mån 06 okt 2008, 17:59

Ja, och sen är det väl (antar jag) en stor hjälp för uppfödarna att valpköparna bryr sig om rasens väl och ve. Och för att kenneln ska kunna arbeta på och ta fram bra och friska hundar. Och efter all hjälp man (jag) får av sin(a) uppfödare är väl MH-test och AD/HD-röntgen det minsta man kan ge tillbaka.

Och för att citera en av "mina" uppfödare: "Man vill väl veta vad man har i snöret???" :)

/Å-T
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Hoffa-kaas Alva tis 07 okt 2008, 08:36

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv som Åsa-Terese skrev.
Du tog orden ur munnen på mig.

Jag har inte heller tänkt avla på min tjej men för hennes framtida leverna & träning vill ja ju veta hur hennes höfter ser ut.
Jag inte att jag kommer att få en hel bild av hur hennes syskon ser ut i höfterna iom att jag inte tror att alla kommit till folk som väljer att röntga dem.Men det får tiden utvisa.I vilket fall så berör det inte mig iom att hon ej ska användas i avel.

I morgon är det röntgendags.Hur lång tid brukar det ta innan man får resultaten från SKK?*otålig*Tre veckor har jag för mig sen min tidigare vovve men det var ju typ 10 år sedan jag gjorde det!
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Åsa-Teres tis 07 okt 2008, 13:39

Jag röntgade min hanhund för ett år sen, har för mig att svaret kom jättefort, typ en vecka tog det. Jag hade ställt in mig på att det skulle ta en månad så jag blev hemskt glad och förvånad när intyget kom så fort på posten. Och så blev jag glad för att han hade HD-A förstås!

Ett par dagar innan vi röntgade honom ställde vi ut honom på en inoff. utställning för en skitdum domare som sa att han förmodligen hade grava höftledsfel och att jag absolut inte fick motionera honom :x Hur hon nu kunde se det? Lasersyn?

Han är ganska kobent, ser typ ut som Charlie Chaplin när han går men man behöver inte haöftledsfel för det... Jag tycker han är världens finaste! :)

/Åsa-T
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Inläggav Hoffa-kaas Alva ons 08 okt 2008, 12:24

Så klart din hund är världens vackraste för dig oavsett kobent eller ej.
Lustig domare det där.

Nu är röntgen avklarad.Kollade på bilderna & jag kan nog inte räkna med HD -A men arbågarna såg Ok ut enligt vetrinären.
Så nu börjar den otåliga väntan.....wish me luck!
Hoffa-kaas Alva

Inläggav Åsa-Teres ons 08 okt 2008, 14:36

Ja lycka till, verkligen!
Skriv här i forumet och berätta hur det går!

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Nästa

Återgå till Avel & Hälsa