Diffusa symptom, vad kan det vara?

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Diffusa symptom, vad kan det vara?

Inläggav Åsa-Teres sön 20 sep 2009, 21:23

Hej,

tänkte höra om någon här har erfarenhet av erlichia eller borrelia eller någon annan suspekt sjukdom som kan ge lite olika diffusa symptom? Jag misstänker att allt inte står helt bra till med min 3,5 åriga hanne. Han har, under den senaste veckan ungefär, förändrats; han orkar/vill inte spåra, har haltat lite på ena benet, är trött, verkar lätt bli flåsig av liten ansträngning och känns "oalert" och lite frånvarande... och så tycker jag att pälskvalitén har försämrats, han har börjat få tovor vilket aldrig har varit ett problem tidigare.
Jag har märkt det mer och mer och idag har det varit extra påtagligt eftersom vi varit på kurs och han inte ville göra någonting. Jag ska boka tid hos veterinären imorgon, men det kan ju ta tid innan man får svar från blodprover så jag tänkte höra om någon här känner igen symptomen?

Jag blir ju orolig för min hund och vill inte att han ska må dåligt, dessutom ska vi tävla på lördag och det känns ju inte rättvist att kräva att han ska vara på topp om han är sjuk.

/Åsa-Teres
Användarvisningsbild
Åsa-Teres

Re: Diffusa symptom, vad kan det vara?

Inläggav Carin mån 21 sep 2009, 09:21

Hältan stämmer inte in, men annars tycker jag att det tyvärr kan tyda på att din hund drabbats av sköldkörtelrubbning. Seghet, svårighet att koncentrera sig och den dåliga pälsen kan tyda på det. Jag skulle kontakta veterinär och testa dels för SKR men även de fästingburna sjukdomarna, eftersom hälta kan vara tecken på dem.
Carin

Re: Diffusa symptom, vad kan det vara?

Inläggav Mindi mån 21 sep 2009, 13:00

Hälta är ju det allra vanligaste symtomet just för fästingsjukdom och framför allt att det byter plats på kroppen på hunden.
Sen så vitt jag vet så blir de allmän påverkade oxå, men jag har ingen egen erfarenhet gällande de sjukdomarna.

Min tik har under hela hennes sjukdoms historia med SKR velat träna ändå, men givetvis blivit tröttare fortare. På henne märktes det endast i vardagen så som promenader m.m. Föredorg att stanna inne typ :)

Hoppas ni hittar felet så han får må bra snart igen!
Lycka till!

Ina
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Återgå till Avel & Hälsa