Diagnos

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Re: Diagnos

Inläggav gammas ons 24 sep 2008, 19:42

Hur bra?
Det kan ju inte jag svara för men... Det är ju den enda medicin som funnits att ta till under väldigt många år och väldigt många hundar har ätit den och mått bra.

Där kan jag bara tala för mina egna erfarenheter.
Min första tik Solei blev som sagt insatt på Levaxin vid 8 månaders ålder. Åt tabletter tills hon togs bort vid nästan 12 års ålder. Och hon mådde bra på sin dosering hela livet utan att en endaste gång behöva ändra i sin dos. Det tycker jag är ett förbaskat bra resultat av en medicin som kanske inte fungerar så bra......Och jag blev inte ruinerad av att köpa ut den till henne. Vilket faktiskt är oerhört viktigt. Jag blir ju inte gladare av att veta att nu finns det en veterinärmedicin som fungerar,den innehåller samma sak som humanmedicinen. Det är bara en hake, den kostar väldigt mycket mer! Finns inte en djurägare som inte velat ha humanmedicinen istället.
Speciellt Levaxin som använts på hundar i åtminstone 30 år.Och bara därför får anses vara mer än hyfsat väldokumenterad. ;)
Maria
gammas

Inläggav woava lör 18 okt 2008, 21:38

Tillbaka i Frankrike o läser alla inlâgg.

Jag blev ocksâ ganska förfärad när jag sâg priset pâ Thyroxin. Jag vill inte kalla det fôr billig medicin lângre med tanke pâ att den mâste ges hela livet ut.

Lyckligtvis ger min franske veterinâr "mânniskovarianten" o sâger att det âr precis densamma som "hundvarianten". I varje fall sâ verkar den fungerar lika utmärkt pâ min hund.

Vad skönt att Mindi kommit tillbaka till sitt gamla Jag!
woava

Inläggav Mindi sön 19 okt 2008, 07:35

Jag tycker det känns tryggt att ge medicinen som är för hund. Då vet jag att den är testad för ändamålet, men givetvis är det ju inte roligt med prishöjning för ett preparat som tydligen ger samma resultat, men då jag inte testat något annat så betalar jag gärna den höjningen när det, enligt dem, inte beror på någon prisreduktion!
Men men...

Hur har det gått med din tik Woava?
Mindi mår fortfarande bra och det är SÅÅÅ gott!

Ina
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav woava sön 19 okt 2008, 12:20

Jotack, hon mâr alldeles utmärkt. Enda problemet sen operationen âr att hon gärna lägger pâ hullet, sâ man fâr se upp med maten. Men hon âr pigg o alert o âr fin o blank i pälsen.
woava

Inläggav Mindi sön 19 okt 2008, 19:03

Ja det där hullet får man hålla efter=)

Tycker Mindi har blivit lite tunn på sistone så jag skall öka mängden lite, men det är minimalt vad som behövs för att det skall bli för mycke=)

Skönt å höra att hon mår bra iaf!

Ina
"Lek med livet annars leker livet med dig"
Mindi

Inläggav zmultron sön 30 nov 2008, 19:14

Hej, ang levaxin v/s Forthyron...
Samma medicin men det kostar att registrera ett läkemedel för varje djurslag alltså så kostar det att lägga till ett djurslag i indikationen i fass-texten. (även om alla vet att medicinen funkar på fler än människor, nästan alla mediciner är ju testade på hund för att få godkännas till människa) Därför kostar Forthyron mer.......
Dessutom är det så att som veterinär är man ålagd att i första hand välja medicin med rätt djurslagsindikation, om man väljer annat preparat skall man kunna visa på att den valda medicinen fungrerar bättre till tänkt djur. Ekonomiska aspekter räknas tyvärr inte. Däremot är det många som ändå skriver ut Levaxin pga kostnadsskillnaden.
MVH Anna
zmultron

Inläggav woava mån 01 dec 2008, 00:29

zmultron skrev:Hej, ang levaxin v/s Forthyron...
Däremot är det många som ändå skriver ut Levaxin pga kostnadsskillnaden.
MVH Anna

ja tack o lov fôr det! . Misstänker att det nog ändâ gäller att fôrsôka tjâna en extra hacka pâ hundâgarpopulationen. "Vad gör folk inte för sin hund".
woava

Föregående

Återgå till Avel & Hälsa