Avelsdebuten!!

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Avelsdebuten!!

Inläggav gammas tis 11 aug 2009, 04:26

Nu kanske jag slänger ur mig en brandfackla men.....
Jag skulle vilja ha en diskussion om åldern då våra hundar avelsdebuterar. Vi har ju en något luddig rekommendation. Typ" avelsdjuren skall vara 2 år fyllda men vi rekommenderar 3 år".
Nu har vi plötsligt fått en hanne som parat långt innan han fyllt 2 år! Vi har tikar som knappt hunnit fylla 2 år innan uppfödarna vill para dem. VARFÖR?
Vi har som rasbunden sjukdom bl.a sköldkörtelfel. Ett fel som i många fall debuterar innan 3 års ålder.
Med en senare debut än 2 år så skulle fallen av hundar som hinner gå i avel och som sedan insjuknar kunna förminskas. Att ha en debut vid 3 år är ju inte svårt. Hundarna har flera år kvar i avel och varför ska man ha så bråttom?
Undrar.
Maria :?:
gammas

Re: Avelsdebuten!!

Inläggav batwomen tis 11 aug 2009, 07:21

Jag håller fullständigt med Gammas.

Det är ju också så att det finns hundar som inte visar skotträdsla på MH men när hunden blivit "lite" äldre och det är dags för MT har blivit skotträdd.
Det visar också på att det är viktigt att inte avla på unga djur.

Det här är definitivt något att stöta och blöta på uppfödarmötet, vi kan inte ena stunden säga att Hovawarten mognar sent och i andra stunden para "ungdomarna".

En Hovawart som är två år är för mig inte "klar" vare sig mentalt eller fysiskt för att någon eller jag ska kunna avgöra om det är ett avelsdjur som kan föra någon framåt i avelsarbetet.
Hunden är fortfarande endast en förhoppning.

Jag har även tagit upp detta med sköldkörteln i någon tråd förut och jag skriver under på varje stavelse i gammas inlägg

Detta behöver inte alls vara någon brandfackla utan detta är något som bör tas upp på uppfödarmöte och jag tycker att alla uppfödare som har möjlighet att delta ska ställa upp och komma eftersom det är ett forum där vi alla kan komma till tals.
Vi var ca tio förra året, låt oss dubbla 100% i år. Det blir 20 . Vi är över 40 uppfödare av rasen så 20 blir hälften iallafall.
batwomen

Inläggav gesu tis 11 aug 2009, 18:45

Finns ju ytterligare en viktig aspekt på saken. Rasstandarden säger följande om Hovawartens "karaktär":

Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds-, räddnings- och spårhund.

Om en uppfödare väljer väldigt unga avelsdjur så kan de knappast ha fått några meriter inom brukset eller som tjänstehund. Hur kan man då veta att individerna håller för avel och för rasen framåt????
Susanne med Bilbo
Användarvisningsbild
gesu

Inläggav Carin ons 12 aug 2009, 12:58

Debatten blir lite enahanda så här långt för även jag håller med. Just detta att våra hundar i många fall mognar sent är en viktig del tycker jag. Men ffa att vi har en sjukdom som debuterar i den åldern är för mig det viktigaste skälet. Kan vi på det enkla sättet undvika några få fall där avelsdjuren sen visade sig insjukna strax efter så är det ett bra sätt att bekämpa sjukdomsfrekvensen i rasen. Kanske effektivare än att blodprovstesta individer som inte visar några symptom.

Sen pekar så klart Gesu på en annan viktig aspekt, hur ska man hinna utvärdera de mentala egenskaperna på ett bra sätt. Även där håller jag med.

Sen finns de andra som anser att vi ska ha snabba generationer för att hinna utvärdera och det kan kanske ses om ett skäl, men jag tycker att man kan vänta det extra året ändå. Men det är min åsikt och det här är en fråga som har varit uppe tidigare och säkert kommer att stötas och blötas igen och igen.
Carin

Inläggav Bodil Åslund ons 12 aug 2009, 13:17

Carin skrev: Kan vi på det enkla sättet undvika några få fall där avelsdjuren sen visade sig insjukna strax efter så är det ett bra sätt att bekämpa sjukdomsfrekvensen i rasen. Kanske effektivare än att blodprovstesta individer som inte visar några symptom.

.

Jag håller med er helt och fullt utom på denna punkten. Jag anser inte att, vänta ett extra år på något sätt skulle ersätta eller vara effektivare än att blodprovstesta avelsdjur. Detta pga att du på ett blodprov kan se om hunden börjar insjukna redan innan den visar några kliniska symptom. Den kan visa positivt på TGaa redan flera år innan du ser på hunden med blotta ögat att den är sjuk. Men sen avelsdebut i kombination med blodprov tror jag vi kommer långt med.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav batwomen ons 12 aug 2009, 15:53

Detta med att testa har vi stött och blött x-antal gånger och jag tycker fortfarande att har vi tester som visar på att din hund är frisk i testögonblicket och kan i princip vara sjuk stunden efter så är det inte bra, det som händer är att vi invaggar valpköpare i falsk trygghet .
Detta med sköldkörteln har vi i en särskild tråd så hur jag tänker är det bara att gå dit och kolla.

Jag blev däremot väldigt glad över att vi är så många som vill att våra Hovawart ska ha en senare debut inom aveln för att vi ska kunna utvärdera våra avelsdjur på vettigt sätt.

Nu är det bara en undran jag har, Hur lång tid tar det innan vi kan ändra reglerna till minst 3 år för våra avelsdjur???
batwomen

Inläggav Bodil Åslund tor 13 aug 2009, 08:58

batwomen skrev:Detta med att testa har vi stött och blött x-antal gånger och jag tycker fortfarande att har vi tester som visar på att din hund är frisk i testögonblicket och kan i princip vara sjuk stunden efter så är det inte bra, det som händer är att vi invaggar valpköpare i falsk trygghet .
Detta med sköldkörteln har vi i en särskild tråd så hur jag tänker är det bara att gå dit och kolla.

Så bara för att hunden KAN bli sjuk senare i livet så är det onödigt att kontrollera om hunden ÄR sjuk utan att du kan se det eller är PÅ VÄG att bli sjuk (vilket man kan se på TGAA)?
I så fall så är det ju också helt onödigt att ögonlysa hundar i raser där man har problem med ögonsjukdomar? Där gör man ju så att man ögonlyser flera gånger under hundens liv just PGA att hunden kan bli sjuk senare än just vid det lysningstillfället.

Då invaggar man i så fall valpköparna i falsk trygghet även där. Jag köper inte det resonemanget. Utan det är väl ändå bättre att göra det man kan och informera valpköparna om det faktum att hunden är frisk vid parningstillfället, men det innebär inte att hunden inte kan bli sjuk senare eller att den inte skulle kunna bära på anlag som kan föras vidare till avkomman.
Om man nu är rädd för att invagga valpköparna i falsk säkerhet så kan man ju göra testet för sin egen skull, för att utesluta att man använder en hund som är sjuk utan att man ser det.
Jag har själv erfarenhet av vikten av att testa avelsdjur som visat sig bli sjuk senare, men visat TGAA positiv på blodprov redan 2 år innan symptomen kom. På det sättet så undveks minst en kull efter förälder där sjukdom visat sig redan när den avelsdebuterat. Även om jag hade väntat med avelsdebuten till 3 år så hade det inte hjälpt utan blodprov. Det finns fler exempel på hundar som strax efter avelsdebut konstaterats sjuka.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Carin tor 13 aug 2009, 10:45

Det stora problemet som jag ser med dagens tester är att de inte på något sätt påvisar om individen är anlagsbärare. Den dagen vi har det testet så kommer vi enkelt att kunna utarma sjukdomen utan att utarma avelsbasen.

Och då kan jag samtidigt passa på att slå ett slag för forskning där det pågår just framtagande av gentester: http://www.genetics.unibe.ch/content/rubrik/dog/index_eng.html

Deras projekt innefattar utöver SKR även levershunt, SA och degenerativ myelopati. Fick den här informationen i går kväll. Kontaktperson är Elisabeth Dietschi, tidigare sekreterare inom IHF och domare på hovawart sedan många år. Hon arbetar även sedan många år med att samla in blodprover på individer drabbade av Radius curvus, men där är underlaget ännu för litet.

Och slutligen ang SKR, jag vidhåller att senare avelsdebut är viktigt. Sen kan du även testa den individen, men om du tar "barn" i avel så är det ännu svårare att hitta insjuknande individer även med testerna eftersom sjukdomen kanske då inte har brutit ut.
Carin

Inläggav batwomen tor 13 aug 2009, 10:54

Tack Carin för inlägget, detta var klarspråk!!!

Jag håller med , spännande projekt du skrev om . Det kommer att bli häftigt att följa.
batwomen

Inläggav gammas tor 13 aug 2009, 21:48

Jag förstår bara inte jämnförelsen med ögonsjukdomar? De raser man ögonlyser kontinuerligt varje år är ju för att man drabbats av katarakt eller PRA. Sjukdomar som gör hunden blind. Kan väl knappas jämnföras med sköldkörtel.

Att hundar visar sig vara TGAA positiva på ett blodprov är ju kanske en varning om att hunden kan bli sjuk men när samma hund testas med TGAA negativ året efter så undrar man ju lite grann över tillförlitligheten på provet ifråga???

Vet om flera hundar som testats med olika resultat år till år. VAr står man då om inte att man invaggats i en falsk oro eller trygghet.
Alldenstund man inte kan testa anlagsbärare så är provet vi har nu bara för stunden och inget annat,tyvärr....
Därför är en sen avelsdebut fortfarande den rätta vägen att gå,enligt mig och många fler. Det är förnuftigt och sparar rasen från att drabbas av hundar som insjuknar efter den första valpkullen i tidig ålder.Dvs. före 3 års ålder.
Maria ;)
gammas

Nästa

Återgå till Avel & Hälsa