Diskussionen angående tidig avelsdebut handlade
aldrig om att hitta anlagsbärare för sköldkörtelfel utan om att lägga en senare avelsdebut för att avelstiken själv inte skulle hinna utveckla sköldkörtelfel.
Detta beroende på att de flesta utvecklar sjukdomen innan 3 års ålder. Märk väl de flesta, inte alla men man hinner ändå fånga upp en del.
Att sätta ut tikar och även hannar på foder handlar till syvende och sist om att man måste ha ett ömsesidigt förtroende för varann. Att ge och att ta.
Jag har också haft tikar på foder ,ganska många faktiskt under årens lopp. Jag har aldrig behövt "skylla" på fodervärden för att jag vill ta en kull tidigt. Lågt!
Har man ett bra förhållande med sin fodervärd så kan man alltid prata med varann. Jag kan nämna min Gårdvarens II Omtänksamt Sinne,Vilma som exempel.
Hon hade pga. av att hennes fodervärd ,EvaLotta ville tävla henne, en sen avelsdebut.Väl över 4 år närmare 5 faktiskt. Vi har i samnförstånd enats om en sista kull på henne. Några problem. Nej, inte om man visar en ömsesidig respekt för varann.
Dessutom är det så att man har , om man tar en första kull vid 3 års ålder, möjligheten att ta en kull när och över när tiken är 5 år. Hon ska vara parad innan 5 års ålder, hon behöver inte ha fött valparna innan den åldern. Vilket ju gör att man kan ha en sista kull när tiken är 5 år och ett par månader utan att ha brytit foderavtalet på något sätt.
Då har man gott om tid att utvärdera avkommorna....eller hur?
Maria