Avelsdebuten!!

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Re: Avelsdebuten!!

Inläggav Carin ons 28 okt 2009, 12:03

Bodil Åslund skrev: Men sen avelsdebut i kombination med blodprov tror jag vi kommer långt med.

Jag måste bara lyfta den här tråden igen och fråga varför du Bodil skriver en sak här och sen agerar annorlunda i din avel? Enligt dina planerade kullar på hemsidan kommer du i vinter att para en tik som kommer att vara 2,5 år vid parning.

Dessutom går du på detta sätt även emot RAS.
Carin

Inläggav Tinka ons 28 okt 2009, 16:30

Jag måste få göra ett inlägg i den här debatten. Länge har jag läst och begrundat alla kloka åsikter utan att yttra mig. Men nu måste jag få deltaga.
Att man som enskild Hovawart-ägare upplever att Hoffen mognar sent. Är ju en självklarhet. En 4 årig hane är mycket mognare, mer stabil, än en 2 årig slyngel.
Men de spermier han har innehåller hans gener, oavsett i vilken ålder han debuterar.
Apropå hanar. Så upplever jag att äldre hanar kan ha svårt att komma på hur tekniken fungerar. Det är en anledning till att använda unga, ivriga hanar. Eftersom våra Svenska hanar sällan får fler än 3 kullar, så hinner dom aldrig bli rutinerade avelshanar.

Nu till tikarna. Jag har ofta använt tikar före 3 års ålder. Av den anledningen att jag snabbt vill ha en kull, för att kunna utvärdera hennes AVELSVÄRDE innan hon får nästa kull.
Då hinner jag meritera, utvärdera och begrunda AVKOMMORNA, innan hon går i avel igen.
Det är ändå avkommorna som avgör om hon var en bra avelstik.
Jag brukar säga att det tar 10 år att utvärdera en avelstik, om det var rätt att sätta henne i avel? Det vet man först i efterhand, tyvärr.
Därför är denna debatt så ensidig.

Tänk om avel var så lätt. Följde man bara restriktionerna så fick man fina friska valpar som ett brev på posten. HURRA! Då skulle jag följa varje regel som man kan hitta på.
Men avelsarbete är just ett ARBETE: Att utvärdera och ta konsekvenserna av vad man sätter till världen. Det är det som är tjusningen. Men jag vill vara fri att kunna använda ett ungt aveldjur. För att hinna utvärdera avkommorna.
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav Carin ons 28 okt 2009, 19:44

Jag har ofta använt tikar före 3 års ålder. Av den anledningen att jag snabbt vill ha en kull, för att kunna utvärdera hennes AVELSVÄRDE innan hon får nästa kull.
Då hinner jag meritera, utvärdera och begrunda AVKOMMORNA, innan hon går i avel igen.
Det är ändå avkommorna som avgör om hon var en bra avelstik.
Jag brukar säga att det tar 10 år att utvärdera en avelstik, om det var rätt att sätta henne i avel? Det vet man först i efterhand, tyvärr

Men är detta år, eller halvår som det ofta rör sig om, verkligen så viktigt att man kan åsidosätta en sjukdom som vi vet ofta debuterar i just den åldern? Där har vi olika åsikter, jag anser att så inte är fallet. Sen är det givetvis bra att avvakta och utvärdera avkommorna, för där har du helt rätt, det är avkomman som avgör om det är ett bra avelsdjur. Men med vår ras, som håller sig vital långt upp i åren, så bör detta vara möjligt även om man skjuter upp debuten för avel något litet.

Självklart är det den enskilda uppfödaren som tar ansvar för sina beslut och val, men om RAS är vår rasklubbs gemensamma mål så bör detta återspeglas i flertalet av de kullar som föds hos föreningens uppfödare. Den här frågan är en av de frågor som bör dryftas på det kommande uppfödarmötet om vi ska följa upp och diskutera RAS.
Carin

Inläggav Tinka tor 29 okt 2009, 12:51

Även om våra hundar håller sig vitala lång upp i åren, så tar ändå avelskarriären slut runt 7 års ålder. Allra senast vid 8 år. Därmed har man 5 år på sig att meritera, avla och utvärdera sin tik.
Varför jag försvarar en tidig avelsdebut. Är just det faktum att unga tikar ofta inte har hunnit så långt i sin brukskarriär. Vem vill avbryta en tik som är på väg upp i klasserna med en kull valpar? Om jag ligger i hårdträning inför lägre, högre. Allt börjar flyta på, spåret och uppletandet börjar fungera fint......Chans till uppflyttning.
Då parar jag INTE den tiken. Det är ungefär ett halvårs avbrott innan man är igång igen. Före 5 års ålder ska hon ha haft sin 1:a kull. Därför parar jag ofta unga tikar. Dels har jag avkommor att titta på. Och hon kan i lugn och ro ägna sig åt bruksarbete några år. Det är min åsikt och den står jag för.
Vad det gäller SKR. Så kan det visa sig att hon gav SKR i sin sista kull. Vi kan aldrig vara säkra förrän avkommorna är gamla. Ska man vänta och se om den sjukdomen dyker upp. Då får man vänta länge. Då gör ett halvår, hit eller dit, ganska lite skillnad.
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav Bodil Åslund tor 29 okt 2009, 21:27

Carin skrev:
Bodil Åslund skrev: Men sen avelsdebut i kombination med blodprov tror jag vi kommer långt med.

Jag måste bara lyfta den här tråden igen och fråga varför du Bodil skriver en sak här och sen agerar annorlunda i din avel? Enligt dina planerade kullar på hemsidan kommer du i vinter att para en tik som kommer att vara 2,5 år vid parning.

Dessutom går du på detta sätt även emot RAS.

Eftersom frågan ställs direkt till mig så svarar jag här.

Det citatet som du klippt ut och markerat var taget ur en diskussion om vilket som var bästa sättet att upptäcka/ undvika sköldkörtelrubbning hos våra hoffar.

Som du säkert vet så finns det en massa saker att ta i beaktande när man planerar en valpkull. Jag håller med Tinka på de flesta punkter och det blir allra tydligast när man har tikar ute på foder. Dels så ska man ta 1- 2 kullar innan 5 år, då fodervärdsavtalet löper ut. Ska man då ta båda kullarna mellan 3 och 5 år så blir det väldigt svårt att hinna utvärdera den första kullen. Så har kanske fodervärden önskemål om parningstidpunkt beroende på tävlingsplaner osv. Sedan har man kanske egna planer i livet förutom hundavel som behöver styra parningstidpunkt.

Ang att gå emot RAS så står det i RAS att vi ska "verka för att höja debutåldern för avelshundar till 3 år" Det innebär att man ska stäva efter detta i möjligaste mån. men det måste finnas utrymme för avsteg i från detta om man anser att det är befogat. De 2 senaste tikarna jag haft i avel har avelsdebuterat vid 4 resp 5 års ålder. Det ger ett snitt på nästan 4 år.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav gammas fre 30 okt 2009, 16:01

Diskussionen angående tidig avelsdebut handlade aldrig om att hitta anlagsbärare för sköldkörtelfel utan om att lägga en senare avelsdebut för att avelstiken själv inte skulle hinna utveckla sköldkörtelfel.
Detta beroende på att de flesta utvecklar sjukdomen innan 3 års ålder. Märk väl de flesta, inte alla men man hinner ändå fånga upp en del.

Att sätta ut tikar och även hannar på foder handlar till syvende och sist om att man måste ha ett ömsesidigt förtroende för varann. Att ge och att ta.
Jag har också haft tikar på foder ,ganska många faktiskt under årens lopp. Jag har aldrig behövt "skylla" på fodervärden för att jag vill ta en kull tidigt. Lågt!

Har man ett bra förhållande med sin fodervärd så kan man alltid prata med varann. Jag kan nämna min Gårdvarens II Omtänksamt Sinne,Vilma som exempel.
Hon hade pga. av att hennes fodervärd ,EvaLotta ville tävla henne, en sen avelsdebut.Väl över 4 år närmare 5 faktiskt. Vi har i samnförstånd enats om en sista kull på henne. Några problem. Nej, inte om man visar en ömsesidig respekt för varann.

Dessutom är det så att man har , om man tar en första kull vid 3 års ålder, möjligheten att ta en kull när och över när tiken är 5 år. Hon ska vara parad innan 5 års ålder, hon behöver inte ha fött valparna innan den åldern. Vilket ju gör att man kan ha en sista kull när tiken är 5 år och ett par månader utan att ha brytit foderavtalet på något sätt.

Då har man gott om tid att utvärdera avkommorna....eller hur?
Maria ;)
gammas

Inläggav Bodil Åslund fre 30 okt 2009, 20:00

gammas skrev:Diskussionen angående tidig avelsdebut handlade aldrig om att hitta anlagsbärare för sköldkörtelfel utan om att lägga en senare avelsdebut för att avelstiken själv inte skulle hinna utveckla sköldkörtelfel.
Detta beroende på att de flesta utvecklar sjukdomen innan 3 års ålder. Märk väl de flesta, inte alla men man hinner ändå fånga upp en del.

Att sätta ut tikar och även hannar på foder handlar till syvende och sist om att man måste ha ett ömsesidigt förtroende för varann. Att ge och att ta.
Jag har också haft tikar på foder ,ganska många faktiskt under årens lopp. Jag har aldrig behövt "skylla" på fodervärden för att jag vill ta en kull tidigt. Lågt!

Har man ett bra förhållande med sin fodervärd så kan man alltid prata med varann. Jag kan nämna min Gårdvarens II Omtänksamt Sinne,Vilma som exempel.
Hon hade pga. av att hennes fodervärd ,EvaLotta ville tävla henne, en sen avelsdebut.Väl över 4 år närmare 5 faktiskt. Vi har i samnförstånd enats om en sista kull på henne. Några problem. Nej, inte om man visar en ömsesidig respekt för varann.

Dessutom är det så att man har , om man tar en första kull vid 3 års ålder, möjligheten att ta en kull när och över när tiken är 5 år. Hon ska vara parad innan 5 års ålder, hon behöver inte ha fött valparna innan den åldern. Vilket ju gör att man kan ha en sista kull när tiken är 5 år och ett par månader utan att ha brytit foderavtalet på något sätt.

Då har man gott om tid att utvärdera avkommorna....eller hur?
Maria ;)

Men det är ju precis det jag menar, att man måste ha en kommunikation. Jag skyller inte på fodervärden utan jag tar som ett exempel att man ska och bör ta hänsyn till fodervärden just pga av tävling. Jag har väldigt bra kontakt med mina fodervärdar och det är inga problem. Liksom det finns en massa mer saker att ta hänsyn till när man avelplanerar.
Nu väljer jag att göra så här för att det passar bra i tiden och tiken kommer sedan att ha tid till tävling.

Och ang diskussionen om avelsdebut för att upptäcka om avelsdjuren har utvecklat sköldkörtelrubbning så har det ingen som helst betydelse om jag tar en kull vid 2,5 års ålder eller 3 för om man kan se att hunden är sjuk vid 3 års ålder så är hunden sjuk redan vid 2,5 (utan att ha hunnit uppvisa kliniska symptom) vilket kan upptäckas med blodprov.

Dessutom så löper vissa tikar bara 1 gång per år och då kan det bli riktigt svårt att passa in löptider när det passar som bäst för alla inblandade.
Elliegårdens kennel http://www.elliegarden.se
Bodil Åslund

Inläggav Tinka fre 30 okt 2009, 22:55

Nu tycker jag vi avslutar den här debatten. Alla har fått uttrycka sin mening.
Helt överens tror jag inte vi blir. Men vi kan ha givande diskussioner även i framtiden. Men just det här ämnet känns lite uttömt. Om jag får uttrycka mig så? :roll:
Användarvisningsbild
Tinka

Inläggav batwomen lör 08 maj 2010, 19:08

Jag vill lyfta tråden igen genom att be er alla läsa en artikel i senaste hundsport nr 5 2010 . Södermanlands kennelklubb har haft Elisabeth Rhodin som föreläsare på sin uppfödareutbildning.
Elisabeth Rhodin är sedan 15 år tillbaka medlem i SKKs avelskommite.
Hon belyser bland annat vikten av att inte avla på för unga hundar.
Artikeln står på sidan 99 och är skriven av Bertil Sannel.

Tack o bock, trevlig helg
batwomen

Inläggav gammas fre 14 maj 2010, 23:04

Jag läste också den artikeln och det är bra, mycket bra och bara understryker det vi vet och tycker. Fast det är bara du och jag som tycker verkar det som.
Maria :D
gammas

FöregåendeNästa

Återgå till Avel & Hälsa