Avelsdebuten!!

Här kan vi diskutera den viktiga avelsbiten av hovawart och dess hälsa.

Re: Avelsdebuten!!

Inläggav John Örvill lör 15 aug 2009, 11:09

Katarina Ferm föreläste om hypothyreos på ett uppfödarmöte(-06) och hon rekomenderade att alla avelsdjur bör testas innan avelsdebut. Vilka skall vi lyssna på om inte forskarna?
Alla upptäcks inte men de som faktiskt kan upptäckas och uteslutas i aveln, är det inte bra nog? Är det inte en falsk trygghet att stoppa huvudet i sanden?

"Det stora problemet som jag ser med dagens tester är att de inte på något sätt påvisar om individen är anlagsbärare. Den dagen vi har det testet så kommer vi enkelt att kunna utarma sjukdomen utan att utarma avelsbasen."

Visst det vor bra att kunna peka ut vilka som inte skall gå i avel, men enkelt? Nu talas det om att det inte är en enkel reccesiv nedärvning utan handlar om flera gener hur skulle detta bli enkelt? Även med en enkel reccesiv nedärvning blir det inte enkelt om en majoritet av populationen är anlagsbärare.

Vi (jag+Jennie) lämnade in en motion om 3 års gräns för valphänvisning, rek från AfH på ett årsmöte(-06). Det var i stort sett inga andra som röstade för detta, trots flera närvarande uppfödare. Kanske läge att ta sig till ett årsmöte...

Icke skotträdda hundar på MH men på MT? Är det ett stort problem?
Skulle vara intressant att höra hur många det är? De ytterst få det handlar om hänger nog mest på mentaliteten dvs en mycket högre belastning på hunden under MT som även visar sig på skotten.

John
John Örvill

Inläggav Carin lör 15 aug 2009, 18:59

Ang den forskning som pågår vid SLU så är det väl fortfarande så att den inte är avslutad utan det hon presenterade vid uppfödarmötet var de hypoteser hon arbetade efter. Givetvis ska det bli intressant att se den färdiga granskade slutsatsen när den presenteras.

Arvsgången är alltså inte fastslagen utan fortfarande oklar. Visar det sig att SKR nedärvs polygent (flera gener) så kommer det givetvis att försvåra utarmandet inom populationen även med ett gentest. Men om det visar sig att arvsgången är enkel recessiv nedärvning, vilket det fortfarande mycket möjligt kan vara, så ökar det kraftigt möjligheten att på att rimligt sätt bekämpa sjukdomen. Du kan para anlagsbärare med icke anlagsbärare i första skedet, för att på så sätt få friska, men anlagsbärande, avkommor och på så sätt succsivt öka andelen icke anlagsbärare på längre sikt och fram för allt, inte få några nya fall av sjuka individer, vilket får anses vara det första primära målet. Även polygent nedärvda defekter går att bekämpa, men eftersom det ofta där även är en viss grad av miljöpåverkan så är det mycket svårare. Men även där kan du givetvis kunna dra nytta av gentesterna om du kan hitta helt fria individer, men det blir svårare.
Carin

Inläggav gammas lör 15 aug 2009, 20:36

Jag vet att Katarina Ferm lade fram sin hypotes om nedärvningen och att hon "höll" på att den skulle vara polygen.Var och en blir ju salig på sin tro!
Men.....
Jag tror att det stora felet är att hon inte ser stamtavlorna framför sig när hon ser den sjuka hunden i sin forskning.
För oss som haft Hovawart under många år är det mer som ett JAHA,när en ny sjuk hund kommer. Och sedan blir det, det var väl bara väntat.
Därför att vi ser stamtavlorna framför oss på ett helt annat sätt. Nu menar jag inte att vi är orakel på något sätt alls.
Men, av de sjuka hundar vi har i rasen så stämmer arvsgången mer med en enkel recessiv nedärvning än med en polygen.Det behöver inte vara den enda sanningen, det kan vara något mer.
Men för att inte sticka huvudet i sanden så tror jag fortfarande att en sen avelsdebut är det bästa. Vilket är ju vad denna tråd faktiskt handlar om.
Maria
gammas

Inläggav batwomen tor 27 aug 2009, 12:50

Oj då!

Vi måste missat detta allihopa eftersom under
AVELSSTRATEGI i RAS står det ordagrannt

"Det främsta målet är att verka för att höja debutåldern för avelshundar till 3 år samt att hålla inavelskvoten för planerade kullar till under 2,5 % . Genom en höjd ålder för avelsdebut ökas möjligheterna för att upptäcka ärftliga sjukdomar och defekter i tid, samt att längre tid förflyter mellan generationerna. Genom låg inavelskvot minskas riskerna för en homozygotisering av stammen och frekvensen av genetiska belastningar av olika sjukdomstillstånd hålls nere"

Som jag förstår så är denna reviderad och iordning 2006 så jag förstår inte att detta missats......?
batwomen

Inläggav gammas tor 27 aug 2009, 18:08

Och som AnnKristin så påpassligt påpekar så är det ju faktiskt så att det står i RAS, och vi ska avla efter detta.
Så nu blev det ju plötsligt väldigt enkelt.Eftersom RAS är något som vi i hovawartklubben tagit och ska arbeta efter.
Så nu var ju denna tråd ganska onödig.
HURRA! :D
Maria
gammas

Inläggav batwomen tor 27 aug 2009, 20:50

Jag måste tillägga att denna tråd är absolut av vikt eftersom om jag inte missminner mig så blev väl "nya" rekommendationerna fastställda efter denna revidering av RAS och då är denna tråd av absolut största vikt för då har det beslutats galet och gått emot RAS hux flux

Så detta är helt i sin ordning och absolut en viktig tråd
batwomen

Inläggav batwomen tor 27 aug 2009, 21:01

Rekommendationerna gäller från 20081001 enligt Hovawartklubbens hemsida.
batwomen

Inläggav John Örvill tor 27 aug 2009, 21:50

Tittar man i RAS så står det mycket om mål, dvs det är en målsättning. Tex det om avelsdebut.

Alla får vi dra vårat strå till stacken för att nå målsättningarna och titta på helheten. Det finns flera andra minst lika viktiga målsättningar i RAS. Det är svårt att bara lyfta ut en och köra stenhårt på en enda.

Det är bara att vi själva tittar igenom och ser om vi uppfyller alla de målsättningar som har ställts upp.
Det finns 4 "egenskaper" i olika prioriteringsordningar (Hälsa, Mentalitet, Bruksegenskaper, Exteriör) alla dessa har olika målsättningar som helst skall uppnås.

Skall vi ställa dessa mot varandra? Ok med en parning där hundarna är över 3 år och inga andra speciella meriter, men inte en parning där ena hunden är 2,5 år men båda har bra mentalitet och Korade samt bruksmeriter?
Det måste väl vägas in allt eller skall vi gå tillbaks till "linjal och måttstock" för alla målsättningar. Då blir inte många kullar "godkända".

John
Ps Personligen ställer jag mig bakom en senare avelsdebut.
John
John Örvill

Inläggav batwomen tor 27 aug 2009, 21:59

John !
Nej nu blandar vi in en massa igen, nu var det senarelägga avelsdebuten och det fanns alla möjligheter eftersom det har då skett enligt RAS.
Det blev en miss när det runt två år efter sista RAS dokumentet bestämdes 2 år på avelsdjur.
Blanda inte in något annat, där fanns möjligheten, problemet John var väl att ingen bläddrade i RAS utan det bara blev så.
Stanna vid detta nu, misstag kan vi alla göra och ingen har blivit död så det är väl bara att riva upp beslutet ta fram RAS och göra som det står. Jag förstår inte problemet.
Och att senarelägga handlar väl också om hälsa eller ... "förebygga" kanske inte vet jag
batwomen

Inläggav wtgtexas fre 11 sep 2009, 19:49

för mig som "okunnig" så tycker jag det verkar helt mot vettet att använda en hund som är 2, för min hane blev inte klar förrän efter 3 även om han fått meriter så hade han så mycket mer att ge, han har växt på sig både i kropp och psyke mellan 3 och 4 som han blir om drygt en månad :D De andra två spillivinkarna hemma är snart 2 och inte mogna på långa vägar!! Men det är bara 3 hoffar jag haft men att man hör att de är ganska sent utvecklade borde väl säga en del om när man ska börja avla på dem!

:mrgreen: En eloge till er alla uppfödare som jobbar för vår ras!
Användarvisningsbild
wtgtexas

FöregåendeNästa

Återgå till Avel & Hälsa